آفتاب

واکنش ها به دعوت دبیر کل سازمان ملل از ایران در ژنو 2/ راهکار چین برای حل بحران سوریه

واکنش ها به دعوت دبیر کل سازمان ملل از ایران در ژنو 2/ راهکار چین برای حل بحران سوریه

شرط فرانسه برای شرکت ایران در کنفرانس ژنو 2، اصول پنج گانه چین برای حل بحران سوریه و واکنش آمریکا به دعوت بان از تهران برای حضور در این کنفرانس از جمله اخبار مرتبط با سوریه است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، در پی دعوت بان کی مون دبیر کل سازمان ملل از تهران برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 درباره سوریه، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه امروز دوشنبه اعلام کرد اگر ایران خواهان شرکت در کنفرانس ژنو 2 است، باید از روند تشکیل دولت انتقالی سوریه حمایت کند.

وی افزود: بسیار مشخص است که هیچ کشوری نمی تواند در کنفرانس ژنو 2 شرکت کند مگر آنکه روند تشکیل دولت انتقالی سوریه را به رسمیت بشناسد.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز با تاکید بر لزوم پذبرش توافق 30 ژوئن 2012 در خصوص تشکیل دولت موقت در سوریه از سوی ایران گفت اگر تهران بیانیه ژنو را نپذیرد، نباید در نشست ژنو 2 حاضر شود.

رسانه های چینی گزارش دادند که وانگ ای وزیر امور خارجه چین در واکنش به دعوت بان از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 در گفتگو با خبرنگاران در پکن پنج اصل را برای حل مسئله سوریه مطرح کرد.

وی لزوم پایان درگیریها، تصمیم گیری مردم سوریه برای آینده کشورشان، توسعه روند انتقال سیاسی فراگیر، برقراری آشتی و اتحاد در سراسر سوریه و آغاز کمک رسانی انسان دوستانه حتی از سوی همسایگان را از جمله این اصول خواند و بر اجرای آن تاکید کرد.

وزیر امور خارجه چین تاکید کرد: بحران سوریه باید به روشهای دیپلماتیک حل شود، آینده سوریه باید توسط مردم این کشور رقم زده شود، روند انتقال سیاسی باید آغاز شود، آشتی ملی و اتحاد باید در سوریه برقرار شود و کمک های بشردوستانه باید به سوریه و مردم کشورهای همسایه داده شود.

وزیر امور خارجه چین در ادامه ضمن استقبال از برگزاری دومین نشست ژنو درباره سوریه در دوم بهمن در سوئیس بر ادامه روند گفتگوها با هدف حل بحران در این کشور تاکید کرد.

شینهوا نیز گزارش داد که وزیر خارجه چین روز چهارشنبه پکن را با هدف شرکت در کنفرانس ژنو 2 و نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در روزهای 22 تا 26 ژانویه به مقصد داووس سوئیس ترک می کند.

کد N69688

وبگردی