آفتاب

18 ربیع‌الاول،سالروز آغاز ساخت مسجدالنبی به دست پیامبر(ص)

18 ربیع‌الاول،سالروز آغاز ساخت مسجدالنبی به دست پیامبر(ص)

پس از ورود حضرت محمد(ص) به مدینه، ایشان دستور ساخت مسجد را صادر کرده با کمک مهاجرین و انصار، شروع به بنای آن نمودند.

پس از ورود حضرت محمد(ص) به مدینه، ایشان دستور ساخت مسجد را صادر کرده با کمک مهاجرین و انصار، شروع به بنای آن نمودند.

دیوار مسجد از سنگ و آجر و سقف آن از چوب درخت بود و در کنار مسجد اتاق‏‌های پیامبر(ص) و برخی از اصحاب وی قرار داشت. رسول گرامی اسلام از مسجد نه تنها برای انجام عبادت، بلکه جهت برگزاری امور قضاوت، مجالس مشورتی، آموزش‏‌های فنی و حل و فصل دیگر امور مسلمانان استفاده می‏‌کردند به همین دلیل این مسجد اهمیت فوق العاده‏‌ای برای مسلمانان داشت.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بنابر برخی روایات 18 ربیع‌الاول سال (1 ق) سالروز آغاز بنای مسجدالنبی توسط پیامبر اکرم(ص) و اصحاب و یارانشان بوده است.

تاریخچه زمینی که مسجدالنبی بر روی آن بنا شد

زمین مسجدالنبی از آنِِ دو یتیم به نام‌های سهیل و سهم بود که در آن جا خرما خشک می‏‌کردند. رسول خدا (ص) آن زمین را به مبلغ 10 دینار از ولیّ دو طفل خرید تا در آن جا خانه و مسجدش را بنا نهد. مساحت این زمین در آن روز حدود 2071 متر مربع بوده که صحن آن را با ریگ سیاه فرش کردند و دیوارها را با خشت و گل بالا بردند. پس از تغییر سوی قبله از بیت‌المقدس (شمال مسجد) به کعبه (جنوب مسجد)، پیامبر دربِ گشوده در دیوار جنوبی را مسدود کرد و درب دیگری گشود که شاید به گفتهٔ حافظ محمد بن محمود بن نجار با واقعیت مطابق باشد که درب در دیوار شمالی و روبه‌روی دربی بوده‌ است که پس از تغییر قبله بسته شده‌ بود. بیهقی از عباده روایت می‌کند که: « انصار مالی را گرد آورده به حضور پیامبر آوردند و پیش ‌نهادند که مسجد را بازساخته و بیارایند، و گفتند تا کَی باید زیر این سقف که پوشال خرما است، نماز بگزاریم؟». پیامبر فرمود: «سقف مسجد برادرم موسی نیز همچنین بود و من از روشش برنمی‌گردم».

بنای این مسجد ترکیب و شکل نخستش را تا 7 سال نگه داشت و در این روزگار تغییری نکرد. در سال هفتم هجری پس از فتح دژهای خیبر به دست مسلمانان، سوی مدینه بازگشتند و کم کم ضرورت توسعهٔ مسجد به‌خاطر افزایش روزانهٔ جمعیت مسلمانان، در نظر پیغمبر و اصحابش آمد. به گفتهٔ جعفر محمد صادق در کتاب اخبار الهجره، رزین و... پیامبر مسجد را از درازا و پهنا چنان فراخ کرد که چون مربعی 100× 100 ارشی (ذرعی) درآمد. با توجه به برابری نسبی اَرَش با متر، مساحت مسجد در سال هفتم می‌بایست 2433 متر مربع شده ‌باشد و این متراژ عینی از بنای مسجد، طبق معیارهای نقشه‌ای که کارشناسان ترک در اواخر سدهٔ ششم خورشیدی که 2475 متر مربع ارایه داده‌اند، مطابقت محاسباتی دارد.

مکان‌های مسجدالنبی: از جمله مکان‌های مسجد النبی عبارتند از: صُفّه‏، روضه شریفه، مرقد مطهر رسول خدا، منبر، محراب.

ستون‌های مسجدالنبی(ص):

ستون‏‌های مسجد النبی‏ ستون‏‌هایی است که هر یک نامی خاص دارد. هشت ستون از زمان پیامبر (ص) هنوز در مسجد باقی است که با رنگ سفید مشخص شده‏‌اند و عبارتند از: ستون حنانه، ستون توبه، ستون مَحرَس، ستون وُفُود، ستون سریر، ستون مربعه القبر (مقام‏ جبرئیل امین).

درهای مسجدالنبی:

تعداد درهای مسجد در امتداد زمان تغییراتی یافته است. مشهورترین آن‌ها عبارتند از: باب الرحمه، باب جبرئیل، باب السلام، باب النساء و مسجد النبی هم اکنون 7 در دارد.

منابع:

1- سوره مومنون. آیه 19.

2- حافظ محمد بن محمود بن نجار، اخبار مدینه الرسول، ص 69.

3- ابوبکر احمد بیهقی، دلائل النبوة، جلد1، ص158.

4- سامعی، احمد، راهنمای زائران مکه و مدینه، ص 268.

5- همان، ص269.

6- جعفریان، رسول، آثار اسلامی مکه و مدینه، ص 222.

7- سوره احزاب، آیه 33.

8- نجفی، محمد صادق، مدفن حضرت زهرا از دیدگاه روایات، میقات شماره 7، ص 94

9- جعفریان، رسول، آثار اسلامی مکه و مدینه، به نقل از کافی، ج 4، ص

انتهای پیام

کد N69627

وبگردی