آفتاب
تکمیلی/ آژانس بین المللی انرژی اتمی:

ایران غنی سازی 20 درصد را به حالت تعلیق درآورد

ایران غنی سازی 20 درصد را به حالت تعلیق درآورد

تهران- ایرنا- دیده بان هسته ای سازمان ملل امروز(دوشنبه) تایید کرد که جمهوری اسلامی ایران براساس یک توافق هسته ای گام به گام و متوازن با گروه 1+5، بخش حساسی از فعالیت هسته ای خود را متوقف کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز از وین، آژانس در گزارشی محرمانه که متن آن در اختیار این خبرگزاری قرار گرفت، همچنین آغاز عملیات رقیق سازی ذخیره اورانیوم 20 درصدی ایران را تایید کرد.

درگزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اعضای این نهاد آمده است:ˈآژانس تایید می کند که ایران در20 ژانویه 2014، غنی سازی بالای پنج درصد اورانیوم ایزوتوپ یو-235 را در ˈتاسیسات پایلوت غنی سازی سوخت (PFEP) و چهار آبشار درˈتاسیسات غنی سازی سوخت فردوˈ(FFEP) که پیشتر برای این منظور به کار می رفت، متوقف کرد.ˈ

به گزارش رویترز، آژانس در این بخش از گزارش خود به دو تاسیسات نطنز و فردو اشاره دارد.

گزارش دیده بان اتمی سازمان ملل همچنین حاوی فهرستی دیگر است که ایران به موجب توافق هسته ای آنها را پذیرفته است. این تدابیر شامل قیدی است که ایران را ملزم می سازد سایت غنی سازی دیگری را در طول شش ماهه توافق موقت احداث نکند.

رویترز یادآور شد که این گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی راه را برای رفع برخی از تحریم های غرب هموار کرد.

بنا براعلام آژانس، ایران همچنین به تبدیل برخی از ذخایر خود به اکسید برای تولید سوخت رآکتور ادامه می دهد.

در گزارش آژانس همچنین آمده است که ایران از20 ژانویه هیچ گونه پیشرفت بیشتری در زمینه فعالیت هایش در رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک نخواهد داشت.

آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: ˈایران در نامه ای به تاریخ 18 ژانویه به آژانس، اطلاعاتی را در خصوص کارگاه های مونتاژ سانتریفیوژ، تاسیسات انباشت و کارگاه های مربوط به تولید روتور (ملخ) سانتریفیوژها ارایه کرده است.ˈ

براساس گزارش یاد شده، آژانس و ایران همچنین درخصوص ترتیباتی برای دسترسی بیشتر بازرسان به تاسیسات هسته ای در نطنز و فردو از جمله در ایام آخر هفته و تعطیلات در ایران، توافق کردند.

مترجمام**2017 ** 1064

ˈ
کد N69616

وبگردی