آفتاب
مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام:

تنها قطعه استثنایی از تاریخ ایران، دفاع مقدس بود که ماندگار شد

تنها قطعه استثنایی از تاریخ ایران، دفاع مقدس بود که ماندگار شد

مشاور فرهنگی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اظهار امیدواری نسبت به اینکه دولت جدید و وزارت اشاد آن بدون حاشیه به دفاع مقدس نگاه عمیق‌تری داشته باشند، گفت: تنها قطعه استثنایی از تاریخ ایران، دفاع مقدس بود که ماندگار شد.

به گزارش خبرنگار مهر مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره داستان کوتاه کوتاه پایداری صبح امروز دوشنبه 30 دیماه در باغ موزه دفاع مدس تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رضا حاجی‌آبادی مدیر نشر هزاره ققنوس و رئیس ستاد برگزاری این جشنواره در سخنانی اظهار داشت: دوره نخست این جشنواره همزمان با سی‌امین سالگرد دفاع مقدس برگزار شد و تا جایی که من در خاطرم هست برای این سی‌امین سالگرد، برنامه خاصی در کشور اجرا نشد. امروز می‌خواهم به دوستان و مسئولان بگویم که سال 2014 میلادی مصادف با صدمین سال برگزاری جنگ جهانی اول است و تمامی کشورهای درگیر در آن از الان در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسمی در این زمینه در مهرماه آینده هستند پس بهتر است این فرصت را از دست ندهیم و به عنوان یک کشور صدمه دیده از این جنگ برای این مناسبت برنامه ریزی کنیم.

 وی افزود: در فاصله چهار سال مخاطبان جشنواه ما از 300 اثر به 1300 اثر افزایش پیدا می‌کند به نظر من نشانه این است که جوانان و نوجوانان این کشور کماکان زنده‌اند. منتهی ای کاش رسانه‌ها هم این مساله را بیشتر ببینند. امروز در کشور ما تبلیغ دستگاه‌های تناسب اندام از برگزاری چنین جشنواره‌هایی برای رسانه‌ها اهمیت بیشتری دارد؛ تبلیغ شرکت‌های بسته‌بندی مواد غذایی برای رسانه‌ها مهمتر از معرفی افرادی شده که راجع به دفاع مقدس مطلب می‌نویسند؛ در این وضعیت باید درود فرستاد بر شرف و قلم آنهایی که در این چهار سال با ما بودند و همراهی‌مان کردند.

این ناشر و فعال فرهنگی تاکید کرد: خیلی‌ها فکر می‌کنند که دفاع مقدس گنجی مادی است اما گنجی که من در اینجا می‌بینم بیشتر از مادیات ارزش معنوی دارد حتی به نظرم بسیاری از متن‌هایی که در این جشنواره خوانده می‌شود جا دارد تا به جای برخی از سریال‌های سطح پایین تلویزیون تبدیل به متن فیلم‌نامه برای ساخت یک اثر تلویزیون شود.

در ادامه این مراسم غلامعلی رجایی مشاور فرهنگی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در سخنانی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه دولت جدید و وزارت اشاد آن بدون حاشیه به دفاع مقدس نگاه عمیق‌تری داشته باشند، گفت: در تاریخ ایران قطعه‌ای مانند دفاع مقدس وجود ندارد. کشور ما در طول تاریخ عرصه رفت و آمد بیگانگان زیادی بوده اما در تمامی آنها حکومت منفعل و ساکت است و چیزی به نام مقاومت مردمی نیز دیده نمی‌شود. سلسله‌های زیادی در تاریخ ما آمدند و رفتند اما تنها قطعه استثنایی از تاریخ ایران، دفاع مقدس بود که ماندگار شد.

این نویسنده و روزنامه‌نگار ادامه داد: قرار نیست تاریخ همه‌چیز را ماندگار کند چون گاهی همه چیز در تاریخ نوشته نمی‌شود و موضوعاتی غیرواقعی در آن جلوه می‌کند. اینکه در هشت سال دفاع مقدس این همه خاکریز از سردشت تا هویزه در کشور برپا شود و مقاومت در آن جاری شود چیزی جز امداد غیبی نیست. اصل کار بسیاری از بچه‌های جنگ در نادیده گرفتن بود؛ آنها آدم‌هایی بودند که هر چه خود را ندیدند بیشتر و بیشتر ماندگار شدند. دوستانی که در دفاع مقدس حضور نداشتند هر چیزی را در مورد دفاع مقدس باور نکنند. باید تلاش کرد و نقاط برجسته را یافته و به اطلاع سایرین برسانند.

به گفته رجایی در صورت اطلاع وزارت ارشاد و حوزه هنری از برگزاری این جشنواره بدون شک مراسم اختتامهی پر شورتری را می‌شد برای آن متصور بود.

حسن عابدینی مدیر نشر سفیر اردهال نیز دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنان کوتاهی به ارائه گزارش مختصری از روند برگزاری جشنواره پرداخت.

جواد محقق از داوران این جشنواره نیز در ادامه این مراسم و در سخنانی با اشاره به اهمیت قابل توجه نوع استفاده از واژگان و فرم جمله‌بندی در داستان کوتاه کوتاه گفت: برخی از سوژه‌های مورد استفاده دوستان بسیار مناسب و قابل پردازش بیشتر است اما به خاطر نثر نامرغوب نویسنده این سوژه‌ها نتوانسته بودند که داستان خوبی از آب در بیایند.

وی ادامه داد: از نویسندگان جوان می‌خواهم که در داستان نویسی به این سبک به نثر عنایت ویژه‌ای بکنند چرا که گاهی حذف و اضافه یک کلمه یا حرف اضافه می‌تواند سرنوشت داستان آنها را تغییر بدهد.

آخرین سخنران این مراسم نیز حجت‌الاسلام میثم امرودی قائم مقام معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بود که در سخنانی اظهار داشت: من از دو ناشر برگزار کننده این جشنواره سپاسگذارم اما اگر دوستان نهادهای دیگری را نیز با این کار درگیر می‌کردند بدون شک جشنواره‌ای داشتیم که این سالن برای برگزاری مراسم پایانی‌اش کوچک بود.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ نام و یاد شهدای دفاع مقدس افزود: ما بعد از انقلاب تمدنی را خلق کردیم که به تعبیر رهبر انقلاب در آن زیست مومنانه تامین شد. جامعه‌ای که در جنگ تحمیلی با آن روبرو بودیم جامعه‌ای به دور از دروغ و ریا و... بود و امروز نیز کشور ما به این فرهنگ و ابعاد آن به شدت ینازمند است. باید آن را دوباره کشف و با قلمی زیبا بیان کرد.

کد N69614

وبگردی