آفتاب

اعتراض حقوق بشری‌ها به ادامه برنامه‌های جاسوسی آمریکا

اعتراض حقوق بشری‌ها به ادامه برنامه‌های جاسوسی آمریکا

به دنبال برگزاری سخنرانی رییس‌جمهور آمریکا در خصوص برنامه‌های نظارت الکترونیک این کشور، مدافعان حقوق بشر هشدار دادند که وی در سخنانش جایگاه حقوق بشر قربانیان این برنامه‌ها را نادیده گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، استیون هاوکینز مدیر اجرایی سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفت: تصویری که از سخنرانی باراک اوباما بدست آمده نشان می‌دهد که حق حریم خصوصی همچنان در داخل آمریکا و بیرون از مرزهای این کشو از سوی آژانس‌های امنیتی آمریکا تهدید می‌شود.

وی ادامه داد: تعریف رییس‌جمهور آمریکا از لزوم حفظ حریم خصوصی افراد در سراسر دنیا قابل توجه است، اما برای پایان دادن به نگرانی‌های جامعه جهانی در مورد این جاسوسی‌ها کافی نیست.

وی در این بیانیه تاکید کرد که ماهیت این برنامه‌ها نقض حریم خصوصی است. باراک اوباما رییس جمهور آمریکا روز 17 ژانویه (شنبه) در وزارت دادگستری این کشور در مورد برنامه‌های نظارت الکترونیکی سرویس‌های امنیتی کشورش سخنرانی ایراد کرد و وعده داد که در خصوص برنامه‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی کشورش اصلاحاتی را اعمال خواهد کرد.

هاوکینز ادامه داد: اوباما برای شفاف‌سازی در این خصوص و محافظت بیشتر از شهروندان کشورش دیگر نقاط دنیا در دنیای مجازی و محدودتر کردن جمع‌آوری بی‌اندازه اطلاعات شخصی افراد گام‌های مثبتی برداشته است، اما وی هیچ توجهی به این حقیقت که ماهیت این برنامه‌ها نقض‌های استانداردهای بین المللی حقوق بشر است نداشته و آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

وی متذکر شد: وعده محدود کردن نظارت بر مردم در دنیا برای حفظ حریم خصوصی به تنهایی کافی نیست و مانع از آزار مردم به دلیل باورها و عقایدشان نخواهد شد.

مدیر اجرایی عفو بین الملل علاوه بر این اظهار کرد: بر اساس حقوق بین‌الملل همه انسان‌ها،‌ فارغ از اینکه به کدام کشور یا نقطه جهان تعلق دارند از حق حریم خصوصی برخوردارند و برنامه‌های نظارتی دولت‌ها باید با قوانین حقوق بشر، از جمله لزوم استفاده از این برنامه‌ها، تناسب آن و روند قانونی مربوطه مطابقت داشته باشد. از این رو افرادی که شواهد کافی دال بر نقض این حقوق دارند می‌توانند علیه آن شکایت کنند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی عفو بین‌الملل، استیون هاوکینز در پایان تاکید کرد که دولت آمریکا و کنگره این کشور باید برای حفظ حریم خصوصی و امنیت افراد به اصول حقوق بشر پایبند باشند.

همچنین دیده‌بان حقوق بشر در واکنش به سخنان باراک اوباما اعلام کرد: رییس جمهور آمریکا مدعی شد که اصلاحاتی در خصوص برنامه‌های نظارتی آژانس امنیت ملی (NSA) اعمال خواهد کرد، اما هیچ توجهی به نگرانی‌های حقوق بشری‌ در این زمینه همچون جمع‌آوری گسترده اطلاعات شخصی افراد هم در آمریکا و هم در نقاط دیگر دنیا از خود نشان نداده است.

این سازمان در ادامه هشدار داد: این سوال که چرا باید جمع‌آوری گسترده قرارداده‌ها در دنیا ادامه پیدا کند هنوز بی‌پاسخ مانده و این تردید وجود دارد که آیا برنامه‌های نظارتی آژانس امنیت ملی به مبارزه با تروریسم کمکی کرده است یا نه.

به گزارش پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر، دولت آمریکا و سرویس‌های امنیتی در حال جمع‌آوری اطلاعات شخصی میلیون‌ها انسان در دنیا هستند که رهبران کشورها نیز از این برنامه‌ها جان سالم به در نبرده‌اند و اکنون این سوال وجود دارد که آیا مردم برزیل، آلمان و حتی آمریکا با وعده محدودتر کردن این برنامه‌ها کنار خواهند آمد یا خیر،‌ چون لزوم آن را باز نمی‌شناسند.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین اعلام کرد که همه مردم دنیا از هر ملیت، قوم یا نقطه جغرافیایی که باشند از حریم خصوصی برخوردارند و دارای مصلحت هستند و دولت آمریکا موظف است این حق را به رسمیت بشناسد و غیر این صورت به دیگر دولت‌ها اجازه می‌دهد دست به جاسوسی‌های گسترده بزنند.

آمریکا به دلیل جای دادن شرکت‌ها بزرگ مخابراتی و اینترنتی در خاک کشورش از موقعیت بسیار مناسبی برای نظارت بر ارتباطات کاربران این شرکت‌ها دارد، از آنجایی که میلیون انسان امروزی در دنیا برای امور روزمره‌شان نیازمند این ارتباطات هستند، آمریکا نمی‌تواند از این موقعیت خود سوء‌استفاده کند و جاسوسی‌های خود را قانونی جلوه دهد.

انتهای پیام

کد N69591

وبگردی