آفتاب
در دیدار با عباس؛

نخست‌وزیر کانادا: از تشکیل کشور مستقل فلسطین حمایت می‌کنیم

نخست‌وزیر کانادا: از تشکیل کشور مستقل فلسطین حمایت می‌کنیم

نخست‌وزیر کانادا در سفر به رام‌الله با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی،‌ استفان هارپر، نخست‌وزیر کانادا در کنفرانس خبری مشترکی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله حاضر شد.

محمود عباس در این کنفرانس با اعلام اینکه هرگز از تشکیل کشور مستقل فلسطین با پایتختی قدس دست نخواهد کشید، اظهار کرد: ما از روابط میان کانادا و فلسطین خرسند هستیم و همواره درصدد آن هستیم تا سطح این روابط را ارتقاء دهیم.

در همین حال نخست‌وزیر کانادا عنوان داشت: من از شما به دلیل میزبانی گرم قدردانی می‌کنم. روابط میان دو طرف گسترده‌تر شده است. ما در سپتامبر با معاون رئیس تشکیلات خودگردان دیدار کردیم. ما خواهان این هستیم که کشوری برای فلسطینی‌ها تشکیل شود که قابلیت زندگی را داشته باشد و فلسطینی‌ها در کنار اسرائیلی‌ها با صلح زندگی کنند.

وی گفت: ما از 20 سال قبل کمک‌های امنیتی و انسانی به فلسطینی‌ها ارائه داده‌ایم و به این مساله ادامه می‌دهیم. افتخار می‌کنیم که کانادا کمک‌های بیشتری را به کرانه باختری ارائه دهد. مساله اقتصاد برای آینده فلسطین، کارآفرینی و برقرای امنیت بسیار مهم است ما با مسئولان فلسطینی مذاکرات خوبی داشتیم.

در همین حال محمود عباس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از کانادا رسما خواسته‌اند تا مجددا فلسطین را به عنوان یک کشور ناظر غیرعضو در سازمان ملل به رسمیت بشناسد، گفت: ما به اراده کشورها احترام می‌گذاریم. کانادا کشوری مستقل و دارای حاکمیت است. ما می‌دانیم که کانادا به نفع ما برای دستیابی به عنوان کشور ناظر غیر عضو در سازمان ملل رای نداد، اما ما به نظر آن‌ها احترام می‌گذاریم و امیدوار هستیم که شرایط بهتر شود.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین افزود: مردم فلسطین به دلیل حمایت‌ها و کمک‌هایی که کانادا ارائه می‌دهد قدردان هستند.

نخست‌وزیر کانادا نیز اظهار کرد: ما خواهان حل و فصل مساله فلسطین از طریق تحقق راهکار تشکیل دو کشور هستیم که این دو کشور با صلح در کنار هم زندگی کنند. این امر تنها از طریق مذاکره میان دو طرف صورت می‌گیرد.

در ادامه یکی از خبرنگاران سوالی را پیرامون این مساله پرسید که صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین در روند صلح اظهار کرده که سیاست کانادا باعث ایجاد مشکلی در روند صلح شده است و آیا این مساله نشان می‌دهد که کانادا به مشکلات فلسطینی‌ها اهمیتی نمی‌دهد. آیا مسئولان فلسطینی با این مساله موافق هستند که کانادا توجهی به فلسطینی‌ها ندارد؟

محمود عباس در پاسخ به این سوال گفت: همان‌طور که تاکید کردم کانادا یک کشور دارای حاکمیت است و تصمیم خود را می‌گیرد. ممکن است که دیدگاهش با ما فرق داشته باشد اما ما تلاش می‌کنیم تا دیدگاه‌ها را به هم نزدیک‌تر سازیم. ما با این مساله موافق نیستیم که کانادا سیاست اسرائیل را اجرا می‌کند بلکه کانادا سیاست خود را اجرایی می سازد و ما درصدد بهبود روابط از طریق گفت‌وگو و مذاکره هستیم.

در همین راستا، محمود عباس در حاشیه بیستمین دوره کمیته قدس که پیشتر در مراکش برگزار شد اظهار کرد: طرف فلسطینی از مذاکراتی که در حال حاضر توسط جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا صورت می‌گیرد هیچ چیزی به دست نیاورده است و جان کری همچنان با تلاش بسیار به فعالیتش ادامه می‌دهد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین عنوان داشت: طرف اسرائیلی یک مساله جدیدی را مطرح کرده است و آن به رسمیت شناختن کشور یهود است. آنها از ما می‌خواهند که اسرائیل را با عنوان یک کشور یهود به رسمیت بشناسیم. ما اسرائیل را به رسمیت می‌شناسیم اما چیز بیشتری از آن را نمی‌پذیریم.

وی تصریح کرد: ما امیدوار هستیم تا کمیته قدس به این تلاش‌های خود ادامه دهد اما این حمایت‌ها باید از جانب تمامی کشورهای عربی و اسلامی باشد چرا که ما همانطور که می‌دانیم قدس یک شهر اسلامی، عربی و مسیحی است و در نتیجه باید تمامی طرف‌ها در حمایت از آن مشارکت داشته باشند.

محمود عباس عنوان داشت: ما از کشورهای عربی و اسلامی می‌خواهیم تا توجه بیشتری به شهر قدس داشته باشند و به قدس بیایند. ما از آنها برای سفر به قدس دعوت می‌کنیم. چرا امت عربی و یا کشورهای اسلامی به قدس نمی‌آید؟ احتمالا آنها دلیل این اقدام خود را اینگونه عنوان می‌کنند که این سفر نشان‌دهنده عادی‌سازی روابط با اسرائیل است اما این سخنان درست نیست چرا که اینها سفری برای دیدار با زندانیان و نه زندانبان است.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در خصوص بهارهای عربی تصریح کرد: بهارهای عربی باعث بی‌ثباتی تعداد بسیاری از کشورهای عربی شده و این ناآرامی‌ها باعث شد تا توجه‌ها از مساله فلسطین به سمت مسائل دیگر معطوف شود و ما بیش از آنکه بخواهیم از این انقلاب‌های بهار عربی نفعی ببریم بیشتر ضرر دیده‌ایم و این انقلاب‌ها باعث شده تا مذاکرات ما به تاخیر بیفتد.

وی اظهار کرد: ما از رخدادهای کشورهای شاهد انقلاب‌های بهار عربی کاملا به دور هستیم و بر این باوریم که این انقلاب‌ها یک مساله داخلی است و ما در رخدادهای سوریه مداخله نمی‌کنیم چرا که خود را طرفی در این درگیری‌ها نمی‌بینیم.

محمود عباس در ادامه گفت: زمانی که اسرائیل اسیران فلسطینی را آزاد کرد این اقدام را از سر حسن نیت انجام نداد بلکه مجبور به این کار شد.

انتهای پیام

کد N69588

وبگردی