آفتاب

واکنش آمریکا و فرانسه به دعوت بان کی مون از ایران برای حضور در نشست ژنو2

واکنش آمریکا و فرانسه به دعوت بان کی مون از ایران برای حضور در نشست ژنو2

مهر نوشت:

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به دعوت دبیرکل سازمان ملل از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو 2، اظهار داشت: اگر ایران بیانیه کنفرانس ژنو 1 درباره تشکیل دولت انتقالی در سوریه را نپذیرد، باید این دعوت لغو شود.

خبرگزاری فرانسه نوشت:"جین ساکی" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به دعوت "بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل برای حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 درباره سوریه، واکنش نشان داد.

وی اظهار داشت: ضرورت دارد در صورت عدم موافقت ایران با مفاد توافق ژنو 1 که بر تشکیل دولت انتقالی در سوریه تاکید دارد، این دعوت لغو شود.

به گزارش مهر بوی مدعی شد: دعوتی که از سوی دبیرکل سازمان ملل برای حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 مطرح شده مشروط است و آنها باید به طور واضح و علنی مفاد بیانیه ژنو یک که در روز 30 ژوئن 2012 صادر شده را بپذیرند.

در همین راستا ایرنا نوشت:

فابیوس:حضور تهران درکنفرانس ژنو2منوط به پذیرش دولت انتقالی سوریه است
تهران- ایرنا-ˈلوران فابیوسˈوزیر امور خارجه فرانسه در تازه ترین موضع گیری این کشور در مورد دعوت بان کی مون دبیرکل سازمان ملل از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو2اعلام کرد: تهران باید آشکارا تشکیل دولت انتقالی در سوریه را بپذیرد.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، فابیوس افزود: اگر ایران تشکیل دولت انتقالی درسوریه را با اختیارات کامل اجرایی نپذیرد نباید اجازه داشته باشد که در کنفرانس ˈژنو2ˈ شرکت کند.

ˈجن پساکیˈسخنگوی کاخ سفید نیز امروز در واکنش به دعوت از تهران برای حضور در مذاکرات صلح سوریه،گفت: چنانچه ایران به طور کامل و روشن بیانیه ژنو را نپذیرد، دعوت از این کشور برای نشست ژنو2 باید پس گرفته شود.

وی افزود: ایران باید توافق30 ژوئن 2012میلادی را در خصوص تشکیل دولت موقت در سوریه بپذیرد.

فرانسه طی ماه های گذشته درخصوص تمامی مسایل مربوط به خاورمیانه سیاست ثابت کارشکنی را اتخاذ کرده و با اتخاذ این سیاست سعی کرده تا مانع برقراری صلح و ثبات در این منطقه شود.

فرانسه در طول سه سال گذشته همواره یکی ازحامیان اصلی معارضان و گروههای تروریستی مسلح درسوریه بوده که با دولت مرکزی ومردم این کشور درحال جنگ هستند.

این کنفرانس قرار است22 ژانویه (دوم بهمن ماه) برگزار شود.
/27220

 

کد N69501

وبگردی