آفتاب

درمسیر ثروت و آرامش- چینی ها اسب خود را زین می کنند

درمسیر ثروت و آرامش- چینی ها اسب خود را زین می کنند

پکن - ایرنا - چینی ها تا چند روز دیگر عید بهار را با تعطیلات رسمی و سنتی آغاز می کنند و به سال اسب می رسند.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام دولت چین تعطیلات رسمی برای عید بهار که به طور رسمی از 31 ژانویه آغاز می شود و به هفته طلایی معروف است، امسال به 11 روز افزایش یافته است.

با این وصف تلویزیون مرکزی چین در ویژه برنامه ای که در آستانه سال نو چینی ها پخش می کند، دوره گردشگری عید بهار امسال را40 روز اعلام کرد.

بر اساس پیش بینی های انجام شده در این مدت چینی ها سه میلیارد و 620 میلیون سفر انجام خواهند داد.

بیشترین سفرها مربوط به دانشجویان و کارگران مهاجری است که در خلال این مدت به زادگاهشان باز می گردند.

امسال برای چینی ها سال اسب است و بازارهای این کشور از ماکت ها و مجسه های این حیوان نجیب پر شده است. سال اسب از لحاظ اساطیر و باورهای سنتی چین یکی از با نعمت ترین و بهترین سال ها از میان 12سالی است که برای کشورشان در نظر گرفته اند.

از دیدگاه سنتی در چین سال اسب سالی است که مردم بسیار زود در آن ثروتمند خواهند شد و درخواست های مالی بسیار زود اجابت می شود.

سال اسب سال نعمت، رفاه و آرامش و ثروت دراساطیر و سنت های چین رقم خورده است.

در واقع عید بهار یا سال نو به تقویم کشاورزی چین بزرگترین فصل مهاجرت در دنیا محسوب می شود.

پیش بینی مسوولان راه آهن در چین که روزهای شلوغی را سپری می کنند، این است که در تعطیلات عید امسال 258 میلیون نفر از مردم با قطار سفر خواهند کرد. فقط در روز پنجشنبه هفته گذشته که شروع تعطیلات بود 600 هزار نفر از شهر پکن راهی شهرهای دیگر شدند.

پیش بینی شده که مسافران چینی با استفاده از850 هزار دستگاه خودرو جمعی، 400 هزار پرواز و 21 هزار کشتی در این مدت گردشگری کنند.

* - گوشه ای از آداب و رسوم عید بهار چینی ها

عید بهار در چین جشن بازگشت به خانه و وحدت خانواده ها و دور هم جمع شدن اعضای فامیل نیز خوانده می شود.

جشن عید بهار چین یا جشن سال نو مهمترین جشن سنتی چینی ها است. در عید بهار چین به مانند عید نوروز ایران اعضای فامیل دور هم جمع می شوند. همه کسانی که دور از خانواده و در شهر دیگری زندگی و یا کار می کنند، به خانه باز می گردند و در طول مدت ۱۵ روزه این جشن، شلوغ ترین روز های کاری را در ناوگان حمل و نقل این کشور ایجاد می کند. تمامی فرودگاه ها، پایانه های اتوبوس بین شهری و همچنین ایستگاه های قطار، مملو از جمعیتی می شود که برای دیدار از خانواده و یا اقوام، به شهر و دیار خود باز می گردند.

* زدودن غبار از زندگی

در روزهای پیش از شروع عید بهار، خانواده های چینی خانه تکانی می کنند و غبار و ناپاکی را از منزل خود می زدایند.

بر طبق باور چینی ها، خانه تکانی، بدی را در سال جدید از خانه پاک می کند و خانه را برای ورود بخت و اقبال خوش آماده می سازد.

جاروها و گردگیرها در روز اول سال نو به کنار گذاشته می شوند تا اقبال نیک آنان با جارو به دور ریخته نشود. برخی از مردم در و یا قاب پنجره منازل خود را با رنگ قرمز که رنگ شادی و شانس است رنگ آمیزی می کنند.

درو دیوار اتاق ها با کاغذ و فانوس های قرمز رنگ و گره های شانس تزئین می شود. در جای جای منزل، روی دیوارها و یا در ورود اتاق ها کلماتی که بیانگر سعادت و شادکامی در سال جدید است، با حروف چینی نقش زده می شود تا سال جدید برکت و خوشی را برای آنان به ارمغان آورد.

در میان این عبارات و کلمات، ˈفوˈ که به معنای سعادت و برکت و شادی است، از الزامات است. این کلمات با رنگ مشکی و روی پارچه و یا کاغذ قرمز رنگ، نوشته می شود. تزئین منزل با انواع گل و گیاه نیز متداول است. شکوفه آلو به معنای اقبال نیک، گل نرگس به معنای موفقیت، گل آفتابگردان به معنای سالی خوش و گیاه بادمجان به معنای شفای بیماریهاست.

* کی عید می شود

پس از انقلاب سال 1911 در چین، این کشور تقویم میلادی را مبنای گاه شمار خود قرار داده و نخستین روز از سال نوی چینی را به جشن بهار، تغییر نام داد که تاریخ آن بر اساس تقویم میلادی مابین اواخر ژانویه و اواسط فوریه است.

به عبارت دقیق تر، جشن بهار هر ساله در روزهای نخستین از ماه ۱۲ام قمری آغاز می شود و تا اواسط ماه اول قمری از سال جدید، ادامه دارد.

در میان این روزها، شب عید و نیز سه روز نخست آن، اهمیت ویژه ای دارد. جشن سال نو در سراسر چین عموماً 15 روز به طول می انجامد و با جشن فانوس پایان می یابد. در بیشتر کشورهایی که چینی ها اکثریت را تشکیل می دهند یا اقلیت قدرتمندی هستند، سال نو چینی جشن گرفته می شود از آن جمله می توان به برونئی، کره، مغولستان، نپال، بوتان، ویتنام، سنگاپور، اندونزی، مالزی، فیلیپین و تایلند اشاره کرد.

* احترام به افراد مسن در عید چینی ها

شب سال نو چین با نام ˈ چائو شی ˈ( Chu xi) که به معنای ˈشب عبور سالˈ تمامی اعضای خانواده از دور و نزدیک در منزل مسن ترین فرد فامیل جمع می شوند تا آغاز سال نو را جشن بگیرند.

شامی که در این شب آماده می شود مجلل ترین شام فامیل است و عموما خوراکی هایی مانند مرغ و ماهی و کشک شیر سویا بر سر سفره دیده می شود. تلفظ نام این سه غذا در زبان چینی به ترتیب: ˈجیˈ، ˈیوˈ و ˈدوفوˈ است که مترادف فرخندگی، وفور و ثروتمندی است.

طبق سنت چینی ها، به طور معمول ماهی تا آخر خورده نمی شود که این عمل نمادی از آن است که در سال جدید همواره خوراک اضافی در سفره موجود باشد. این شام به عنوان شام ˈتجدید همبستگی فامیلˈ نیز در نظر گرفته می شود. پس از صرف شام، همه فامیل دور هم می نشینند و به صحبت و تماشای تلویزیون می پردازند.

* پوشیدن لباس نو

در روز سال نو در کشور چین، همه لباس نو به تن می کنند و در ابتدا به والدین خود عید را تبریک می گویند. پس از آن، هر کدام از فرزندان، عیدی می گیرند که معمولاً مقداری پول نو است که در پاکتی قرمز رنگ پیچیده شده است.

در روز عید، مردم شمال چین، برای صبحانه، ˈجیاو زیˈ یا همان پیراشکی چینی می خورند. این کلمه به معنای ˈوداع با کهنگی و خوشامد گویی به تازگیˈ است. همچنین، شکل این پیراشکی ها شبیه به شمش طلا در چین باستان است و مردم با خوردن آن، آرزوی ثروت و سعادت برای خود می نمایند.

در جنوب چین، مردم در این روز ˈنیان گائو ˈکه نوعی کیک سال نو از آرد برنج است می خورند. این واژه به معنی ˈبالا و بالاتر، در امسال و هر سالˈ است.

در طول عید بهار چین بزرگان فامیل و افراد مسن تر پاکت ها و یا بسته های قرمز رنگی را هدیه می دهند که حاوی پول است. میزان این هدیه متغیر است ولی طبق سنت چین باید میزان آن عددی زوج باشد زیرا عدد فرد مربوط به پولی است که در مراسم تدفین اعطا می گردد.

برخی از خانواده های سنتی چین در سال جدید لباسهایی به رنگ قرمز بر تن می کنند. آنان بر این باورند که رنگ قرمز روحهای شیطانی و اقبال بد را می ترساند و فراری می دهد. علاوه بر آن مردم سر تا پا لباس نو بر تن می کنند که به معنای آغازی جدید در سال نو است. پوشیدن لباس نو همچنین نمادی از آن است که در سال جدید بیش از حد مورد نیاز، جامه برای پوشیدن موجود باشد.

این روزها مغازه داران و فروشندگان، سخت مشغول کارند چرا که اکثر مردم چین در این ایام، برای خرید مایحتاج خود به فروشگاه ها مراجعه می کنند. عموماً، کیف و کفش و لباس نو برای کودکان و هدایایی برای دوستان و اقوام و بزرگان فامیل در فهرست خرید دیده می شود.

معمولاً روزهای پس از پنج روز نخست سال نو، زمان مناسبی برای اقوام، دوستان و هم کلاسی ها و همکاران است که هدایایی به یکدیگر اهدا کرده و به گفت و گو بپردازند.

آتش بازی از مهمترین مراسم سنتی چینی ها در عید بهار است. به اعتقاد آنان، صدای ناشی از آتش بازی به دور کردن ارواح خبیثه کمک می کند. امروزه، این مراسم در شهرهای بزرگ به دلیل مسائل ایمنی، آلودگی صوتی و آلودگی محیط زیست با ممنوعیت هایی همراه شده است.

آساق ** 275 ** 2100**1545
کد N69223

وبگردی