آفتاب

انتقاد توکلی از برخی اظهارات رییس‌جمهور

انتقاد توکلی از برخی اظهارات رییس‌جمهور

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تضعیف مجلس، تضعیف مردم‌سالاری و زمینه‌سازی برای استبداد است، اظهار کرد: حمایت ما از دولت از ابتدا حمایتی مشروط بوده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد توکلی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، گفت: امروز روز آغاز اجرای توافق‌های هسته‌ای ژنو است و بنده ضمن تشکر از دیپلمات‌های وطن‌دوستمان این موضوع را باید عنوان کنم که اشکالات موجود در متون تفاهم‌نامه بسیار است و فرد به سختی می‌تواند امیدوار باشد که با این وضعیت منافع ملی به درستی استیفا شود.

وی ادامه داد: ما به عنوان مسئولان جمهوری اسلامی نمی‌توانیم همه این موارد را به صورت علنی بیان کنیم چرا که امکان دارد طرف مقابل ما از مطالب ما سوءاستفاده کنند و در نتیجه به منافع کشور لطمه بخورد. البته ما مقداری این نگرانی‌ها را نسبت به وقایع خدمت مقام معظم رهبری و مردم بیان می‌کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین خطاب به دیپلمات‌های کشورمان گفت: طبق گفته قرآن کریم، اگر آنها بر شما مسلط شوند تمام قدرت عملی و تبلیغاتی‌شان را علیه شما به کار می‌گیرند و آرزو می‌کنند که شما از ایمان دور شوید.

توکلی در ادامه با اشاره به مشکلات معیشتی مردم و معضلات اقتصادی و اجتماعی کشور، این مشکلات را جدی دانست و اظهار کرد: بدون همکاری هر سه قوه و همراهی با مردم نمی‌توان این مشکلات را حل کرد. قانون و روحیه تفاهم می‌تواند روابط سه قوه را طوری تنظیم کند که خیرش به مردم و نظام برسد به همین دلیل امثال بنده با وجود اختلاف‌نظر و روشی که با دولت داشتیم از ابتدا موضع حمایتی مشروط گرفتیم و امید داریم بتوانیم تا آخر این موضع را حفظ کنیم.

وی با اشاره به برخی اظهارات اخیر رییس‌جمهور و اطرافیان وی تصریح کرد: اخیرا رییس‌جمهور مواضعی می‌گیرند که با دو نکته‌ای که عرض کردم سازگار نیست. آقای رییس‌جمهور در سفر اخیرشان فرمودند که ما تمام شهر آبادان و خرمشهر را منطقه آزاد اعلام می‌کنیم، صرف‌نظر از اینکه این کار چقدر خوب یا بد و تا چه اندازه به نفع مردم است باید بگویم که حدود این کار را قانون باید مشخص ‌می‌کند و مجلس باید با آن موافقت کند و ایشان این موضوع را خوب می‌دانند.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین بیان کرد: آقای رییس‌جمهور در صحبت دیگری فرمودند که کارت زرد مجلس باعث نگرانی این دولت نیست، از آقای روحانی تعجب می‌کنیم چرا که وقتی مجلس درباره کارکرد یک وزیر قضاوت می‌کند به این معناست که از او راضی نشده البته من به کارت زرد رای ندادم اما از این موضع رییس‌جمهور راضی نیستم چرا که تضعیف مجلس، تضعیف مردم‌سالاری و زمینه‌سازی برای استبداد است.

توکلی با بیان اینکه دولت مردم‌سالاری که با شعار دموکراتیک بر سر کار آمده باید از چنین مسائلی پرهیز کند، اظهار کرد: یکی از مشاوران رییس‌جمهور نیز در اظهارنظری گفته که 80 نفر در مجلس هستند که می‌خواهند دولت موفق نشود. البته من از این تشکل اطلاعی ندارم.

وی افزود: همچنین به مردم می‌گویند به کسانی که پیام 24 خرداد را دریافت نکردند رای ندهید، این حرف به دور از دموکراسی است و در حال حاضر حرکت انتخاباتی کردن، ضد دموکراسی است.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: من برادرانه توصیه می‌کنم که شما به مردم خدمت کنید و مشکلات آنها را کم کنید و برای این کار به تفاهم با مجلس نیاز دارید و ما برای خدمت به مردم و نظام حامی‌تان هستیم و اگر اینطور شد قطعا مردم مجددا به شما رای خواهند داد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان با اشاره به بررسی بودجه سال 93 کل کشور، اظهار کرد: امنیت در سیستان و بلوچستان، آب و هوا در خوزستان و مساله دریاچه ارومیه باید در اولویت قرار بگیرد ولو اینکه کارها در حوزه انتخابیه خودمان عقب بماند بنابراین تمامی نمایندگان باید نگاهی ملی به بررسی بودجه داشته باشند.

انتهای پیام

کد N69120

وبگردی