آفتاب

نوری المالکی: اوضاع در کل منطقه به هم گره خورده است

نوری المالکی: اوضاع در کل منطقه به هم گره خورده است

تهران - ایرنا - ˈنوری المالکیˈ در مصاحبه با ˈواشنگتن پستˈ گفت: تحولات جاری عراق متاثر از اوضاع سوریه و اوضاع سوریه متاثر از سیاستها در لبنان است، بنابر این اوضاع در کل منطقه ˈبه هم گره خوردهˈ است .

در این مصاحبه که روزنامه واشنگتن پست روز دوشنبه آن را منتشر کرد ، نخست وزیر عراق به پرسشهای خبرنگار این روزنامه پیرامون تحولات جاری عراق پاسخ داده است .

المالکی در شرح عمق حساسیت اوضاع کنونی عراق و تصرف شهر ˈفلوجهˈ به دست نیروهای ˈالقاعدهˈ توضیح داد: در اینجا همه مسایل به نوعی با هم گره خورده است. اوضاع کنونی استان ˈالانبارˈ و کلا اوضاع عراق به اوضاع سوریه گره خورده است و اوضاع سوریه هم به سیاستها در ایران و لبنان وابسته است .

وی افزود: در کل منطقه همه رخدادها و تحولات به نوعی متصل به هم است . برای حل مشکل عراق ما نمی توانیم آن را مستقل از تحولات سایر نقاط منطقه مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهیم.

المالکی افزود: القاعده در سالهای 2008 و 2009 کارش در عراق تمام شد، اما در جنگ سوریه بار دیگر ظاهر شد. پایگاه و مبنای مبارزه القاعده در عراق بهتر از سوریه است و به رغم ادعای برخی سیاستمداران، امروز همه مردم عراق با القاعده می جنگند. همانگونه که مستندات هم بر آن دلالت دارد، نیروهای قبایل حاضر در الانبار به درخواست دولت برای جنگیدن با القاعده پاسخ مثبت دادند و همین حالا پسران این قبایل مشغول جنگیدن با القاعده هستند .

وی تاکید کرد: ما بر القاعده پیروز خواهیم شد، اما نگرانی آنجا است که خطوطی در عراق هستند که القاعده را با سوریه متصل می سازند. ما بر آنها هم پیروز شده ایم.

المالکی ادامه داد: ما سخت تلاش خواهیم کرد ثبات این قبایل را تضمین کنیم و انتخابات عراق در تاریخ مقرر برگزار خواهد شد. دو چیز برای ما حایز اهمیت فوق العاده است، نخست وحدت در مبارزه با القاعده و دوم حمایت جامعه بین الملل است.

وی در مورد اوضاع الانبار توضیح داد: در الانبار قبایل خود وارد میدان مبارزه شده اند و برای تامین امنیت و نجات از شر القاعده مشغول جنگیدن هستند. فلوجه در محاصره است و دولت قدرت آن را دارد که وارد شهر شود، اما از خطر جانی غیر نظامیان می ترسیم. ما اگر می خواستیم می توانستیم وارد فلوجه شویم، اما تصمیم مان این است که به فلوجه فرصت دهیم تا خود بتواند از شر القاعده خلاص شود و آنها را از شهر بیرون کند. ما با القاعده در خارج از شهر روبرو خواهیم شد. ما نمی خواهیم به هیچ غیر نظامی در فلوجه آسیبی برسد.

وی توضیح داد: اگر قبایل نیاز به سلاح، پول، تدارکات و پشتیبانی داشته باشند، به آنها خواهیم داد.

او ادامه داد: ما سلاح هایی هم به نیروهای قبایل داده ایم که همگی از سلاحهای سبک است، مانند تفنگهای ˈ AKs ˈ و ˈPKCs ˈ و تفنگهای خودکار 5/12 میلیمتری. اما به آنها سلاحهای سنگین مانند تانک و توپخانه نمی دهیم. ارتش هم از آنها حمایت می کند . در مناطقی که قبایل توان جنگیدن نداشته باشند، ما نیروهای ضد تروریسم خود را به محل اعزام می کنیم.

نخست وزیر عراق سپس در سخنانی پیرامون درخواست کمک از آمریکا برای ارسال سلاح به عراق هم توضیح داد: ما برای ساختن ارتش و تثبیت حاکمیت ملی عراق نیاز به جنگ افزارهای سنگین داریم مانند جت های جنگنده، بالگرد و ضد هوایی که البته این سلاحها را برای آینده لازم داریم، اما در حال حاضر نیاز ما سلاحهای متوسط برای جنگیدن با القاعده است. ما ضمن آن نیاز به همکاری اطلاعاتی هم داریم . ما در این راه نیازمند چند فروند هواپیمای بدون سرنشین تجسسی برای گشت در مناطق بیابانی داریم و این طرح به صورت تدریجی با آمریکایی ها در دست اقدام است.

او افزود: ما فعلا فقط موشکهای ˈهلفایرˈ (Hellfire ) را برای جنگیدن با القاعده دریافت کرده ایم . اما سایر سلاحهایی را که سفارش خرید آنها را داده ایم ، هنوز دریافت نکرده ایم . آنچه که برای ما بسیار اهمیت دارد، همکاری اطلاعاتی با آمریکا است.

نخست وزیر عراق در ادامه شرح داد: آمریکایی ها راههای ارتباطی و مخابراتی القاعده را مسدود، قرارگاههای آنها را شناسایی و راههای عبور مرزی آنها را رد یابی و شناسایی می کنند . ما با آمریکا همکاری میدانی داریم، اما لازم است سطح این همکاری گسترش یابد . ما با سایر کشورها هم توافقنامه همکاری اطلاعاتی داریم و با آمریکا توافقنامه ˈوضعیت نیروها ˈ را امضا کرده ایم که در چارچوب آن با بسیاری از کشورها تبادل اطلاعاتی می کنیم .

المالکی در پاسخ به این سوال که اکنون با توجه به نیرو گرفتن مجدد القاعده آیا مایل به حضور نظامیان آمریکایی در کشور هست یا نه ، اظهار داشت: امروز ما یک ارتش قوی داریم و فقط به تنها چیزی که نیاز داریم، اطلاعات است و این تبادل اطلاعات را هم طبق توافقنامه مان با آمریکا مبادله می کنیم و نیازی به حضور نظامیان آمریکایی در عراق نیست، ما خودمان ارتش داریم .

وی اضافه کرد: از هنگامی که نیروهای آمریکایی خاک عراق را ترک کرده اند، ما رابطه ای دوستانه با واشنگتن داشته ایم، اما این روابط مستحکم دوجانبه به معنای آن نیست که نیاز داریم نظامیان آمریکایی در کشورمان حضور داشته باشند.

المالکی پیرامون احیاء جنگ فرقه ای در عراق گفت : من در سال 2009 گفته بودم که جنگ فرقه ای در عراق به آخر رسیده، اما امروز القاعده دوباره از یک کشور عربی دیگر به عراق بازگشته است . القاعده عامل اصلی باب شدن موضوعات فرقه ای در عراق است، در حالیکه شرایط همزیستی فرقه های مختلف در عراق بسیار خوب است و رابطه حسنه ای میان سنی ها و شیعیان حاکم است . مشکل ما سنی ها و یا شیعیان نیستند، بلکه مشکل، القاعده است. هم اکنون تعداد کشته های سنی ها کمتر از تلفات شیعیان نیست. هدف القاعده این است که یک جنگ فرقه ای به راه اندازد و سنی ها و شیعیان را به جان هم بیندازد.

نخست وزیر عراق در خصوص اعاده حقوق مدنی سنی ها هم توضیح داد: اولویت نخست برای ما مبارزه کردن با القاعده و شورشیان در سراسر استانهای عراق است، اولویت دوم حمایت قبایل و فرقه ها از نیروهای دولتی است . این قبایل یک نیرویی تحت عنوان ˈ پسران عراق و سهوهˈ را تشکیل داده اند و اولویت سوم هم این است که این قبایل خود تامین امنیت شان را برعهده بگیرند.

وی اضافه کرد: ما به استانهایی که از محاصره القاعده خارج شوند، خدمات و کمکهای زیربنایی ارایه می دهیم . در راه احقاق حقوق فرقه ها و قومیتها، شیعه و سنی برای ما تفاوتی ندارد، همانگونه که ما با ˈصدری هاˈ و ˈمیلیشیای شیعهˈ مذهب در بصره، کربلا و بغداد مقابله کردیم . ما ضدیتی با سنی ها نداریم بلکه خواست ما این است که قانون در کشور حاکم باشد.

المالکی ریشه اختلاف افکنی فرقه گرایانه را کشورهای عرب دانست و گفت: اختلاف میان شیعه و سنی را برخی سیاستمداران داخلی و پاره ای از کشورهای همسایه عرب برای حفظ منافعشان دامن می زنند. به نظر من این کشورها خود هم شاهد این شورشهای فرقه گرایانه خواهند بود، چرا که خود آنها هم دارای جمعیت سنی و شیعه هستند.

وی اشاره کرد که استان ˈالرمادیˈ هم اکنون در کنترل دولت است ضمن آنکه آن استان دولت محلی هم دارد. اما در فلوجه القاعده دارای مخفی گاههایی است و این شهر به مرور زمان به کنترل دولت عراق خواهد افتاد.

او توضیح داد: دولت مصمم است ارتش را از داخل شهرها خارج کند و اختیارات امنیتی را در این استانها و به پلیس واگذار کند و یک نیروی امنیتی کار کشته در این استانها تشکیل دهد. افراد قبیله ای این استانها که با القاعده می جنگند، به پلیس ملحق خواهند شد. ارتش به قرارگاه هایش در خارج از شهرها منتقل خواهد شد.

نخست وزیر عراق در خصوص همکاری اش در مسایل امنیتی با دولت آمریکا هم توضیح داد: ˈجو بایدنˈ معاون رییس جمهوری آمریکا مسوول امور عراق در اولت ˈباراک اوباماˈ است و من همیشه با او در تماس مستقیم هستم . ما به جز همکاری در زمینه سلاح و اطلاعات ، به آموزش هم نیازمندیم و تقاضای آموزشهای لازم در مقوله های مورد نیاز به خصوص در امر مبارزه با تروریسم هستیم. مربیان آمریکایی می توانند یا به عراق بیایند یا در اردن سربازان عراقی را تحت آموزش قرار دهند. ما هم متخصص داریم و هم توانایی میدانی ، اما می خواهیم سطح توانمندیهایمان را افزایش دهیم و نیروهایمان را برای مبارزه با تروریسم تحت آموزش قرار دهیم.

مترجمام**1591**1651





http://www.washingtonpost.com/world/middle_east/interview-with-iraqi-prime-minister-nouri-al-maliki-transcript/2014/01/16/fdf602c0-7eda-11e3-93c1-0e888170b723_print.html
کد N69034

وبگردی