آفتاب

توکلی: از دیپلمات های وطن دوستمان تشکر می کنیم

توکلی: از دیپلمات های وطن دوستمان تشکر می کنیم

تهران - ایرنا - نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آغاز فرآیند اجرای برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) از امروز، گفت: از دیپلمات های وطن دوستمان تشکر می کنیم اما باید اشکالات موجود را نیز گوشزد کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «احمد توکلی» در نطق میان دستور جلسه علنی روز دوشنبه مجلس با اشاره به آغاز اجرای توافق ژنو از امروز، گفت: امروز، روز آغاز اجرای توافق های هسته ای ژنو است و بنده ضمن تشکر از دیپلمات های وطن دوستمان این موضوع را باید عنوان کنم که اشکالات موجود در متون تفاهم نامه بسیار است و فرد به سختی می تواند امیدوار باشد که با این وضعیت منافع ملی به درستی استیفا شود.

وی تاکید کرد: ما به عنوان مسوولان جمهوری اسلامی نمی توانیم و نباید نظرات خود را به صورت علنی نسبت به این متون و ضعف هایش ابراز کنیم، زیرا ممکن است مستند طرف مقابل قرار گیرد به همین دلیل وظیفه خود می دانم نگرانی خود را به آنچه می گذرد محضر رهبر انقلاب و ملت ایران ابراز کنم و بیش از این چیزی نگویم.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: از زبان قرآن کریم به دیپلمات های عزیزمان می گویم توجه کنید که اگر آنها بر شما مسلط شوند، تمام قدرت عملی و تبلیغاتی خود را علیه شما به کار می گیرند و آرزو می کنند که شما از ایمان دور شوید.



** ضرورت توجه دولت به قانون و تفاهم با قوای دیگر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس همچنین به مشکلات کشور اشاره کرد و گفت: مشکلات معیشتی مردم و معضلات اقتصادی و اجتماعی کشور آنقدر جدی است که بدون همکاری هر سه قوه و همکاری با مردم نمی شود این مشکلات را به طور نسبی هم حل کرد.

توکلی تاکید کرد: قانون و روحیه تفاهم می تواند روابط سه قوه را به نحوی تنظیم کند که خیر آن به مردم برسد و نظام بهره ببرد.

وی افزود: به همین دو دلیل یعنی هم مشکل بودن مسایل کشور و هم لزوم روحیه تفاهم، امثال بنده با این که اختلاف نظری و روشی با دولت محترم داشته و داریم، از ابتدا موضع حمایتی مشروط گرفتیم و امیدواریم که تا آخر بتوان این موضع را حفظ کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس به اظهارات رییس جمهوری اشاره کرد و گفت: اخیرا رییس جمهور یا برخی از اطرافیان وی مواضعی می گیرند که با دو نکته قانون و روحیه تفاهم سازگار نیست.

توکلی یادآور شد: آقای رییس جمهوری در سفر اخیر خود گفتند که تمام شهر آبادان و خرمشهر را منطقه آزاد اعلام می کند؛ صرف نظر از اینکه این کار چقدر خوب است یا بد و چقدر به نفع یا ضرر مردم است، رییس جمهوری می داند که حدود این کار را قانون باید مشخص کرده و مجلس شورای اسلامی باید موافقت کند.

وی ادامه داد: ممکن است بعدا من در موافقت با آن صحبت کنم یا نکنم، اما در نهایت مجلس باید تصمیم بگیرد.

نماینده مردم تهران گفت: رییس جمهوری در سخنرانی دیگری گفته است کارت زرد مجلس باعث نگرانی این دولت نیست.

وی افزود: کسی که به اقتدارگرایی و قدرت طلبی معروف باشد، این حرف را بزند تعجبی نیست؛ از آقای روحانی تعجب است زیرا مجلس وقتی درباره کارکرد یک وزیر قضاوت می کند، احترام وزیر جای خود باقی است، اما نشانه این است که مجلس راضی نشده است.

توکلی ادامه داد: البته من به کارت زرد رای ندادم اما از این موضع راضی نیستم.



** تضعیف مجلس زمینه سازی برای استبداد است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تضعیف مجلس تضعیف مردمسالاری است و زمینه سازی برای استبداد است دولت مردمسالاری که با شعار دمکراتیک بر سر کار آمد باید از اینگونه مسایل پرهیز کند.

توکلی یادآور شد: یکی از مشاوران رییس جمهوری گفته که 80 نفر در مجلس هستند که می خواهند دولت موفق نشود و به مردم توصیه کرد شما به کسانی که پیام 24 خرداد را گوش نکردند، رای ندهید.

وی با بیان اینکه از وجود چنین تشکلی خبر ندارد، اظهار داشت: از موضع یک مسوول بلندپایه دولت حرکت انتخاباتی کردن، ضد دمکراسی است و این کار صحیح نبود.

توکلی افزود: من به شما برادرانه توصیه می کنم به مردم خدمت کنید، مشکلات مردم را کم کنید و برای این کار به تفاهم با مجلس احتیاج دارید، این تفاهم را حفظ کنید، ما حامی شما برای خدمت به مردم و نظام هستیم.

نماینده تهران خاطرنشان کرد: اگر اینطور شد و شما ولو به طور نسبی موفق شدید مشکلات مردم را کاهش دهید، مردم به شما و همفکرانتان رای می دهند.

وی افزود: ما هم بخیل نیستیم و می گوییم هر کس به مردم خوب خدمت کرد و خوب قدر نظام جمهوری اسلامی را دانست و اقتدار نظام را تامین کرد، حقش است که بر سر قدرت بماند، زیرا خادم مردم است.

توکلی اظهار داشت: به جای اینکه تفاهم را کم کنید و زمینه دلخوری را فراهم آورید، تفاهم را حفظ کنید و ان شا ءالله از طریق تفاهم با قوای دیگر موفق می شوید و مردم هم به شما رای می دهند.



** نمایندگان به مشکلات اصلی کشور اهمیت دهند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به در پیش بودن بررسی لایحه بودجه سال آینده در مجلس خطاب به نمایندگان، گفت: ما نمایندگان ملت هستیم و بودجه در پیش است؛ امیرالمومنین می فرماید که خداوند کارهای بزرگ را دوست دارد.

توکلی افزود: ما نمایندگان همه ملت ایران هستیم و برخی مسایل است که برخی استان های خاص را به شدت رنج می دهد. امنیت در سیستان و بلوچستان و آب و هوا در خوزستان مانع امور اصلاحی دیگر است و وضعیت دریاچه ارومیه خطر بسیار بزرگ برای آینده چند استان است.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه از نمایندگان خواست تا به این مسایل اهمیت جدی تر بدهند و لو اینکه کارهای منطقه خودشان به طور نسبی عقب بماند.

توکلی تاکید کرد: اگر ما کارهای بزرگ انجام دادیم و همه استان ها را به یک چشم دیدیم، موفق خواهیم شد که اولویت ها و عدالت را رعایت کنیم و کارآیی را افزایش دهیم.

سیام**2025**1535
کد N69007

وبگردی