آفتاب
توکلی در نطق میان دستور:

انتقاد از اظهارات اخیر ترکان درباره مجلس/ دولت برای حل مشکلات نیازمند تعامل با مجلس است

انتقاد از اظهارات اخیر ترکان درباره مجلس/ دولت برای حل مشکلات نیازمند تعامل با مجلس است

نماینده مردم تهران با اشاره به اظهارات اخیر ترکان مشاور رئیس ارشد جمهور درباره مجلس و توصیه به مردم برای انتخاب نمایندگان در دور بعدی گفت: تضعیف مجلس، تضعیف مردم سالاری و زمینه‌ سازی برای استبداد است، از موضع مسئول بلند پایه حرکت انتخاباتی کردن، ضد دموکراسی است و این کار صحیح نبود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس گفت: امروز روز آغاز اجرای توافقنامه ژنو است و ضمن تشکر از دیپلمات های وطن دوست و زحمت کشان، دو نکته را عرض می کنم.

وی در بیان نکته اول گفت: اشکالات متون ذیربط خیلی زیاد است به طوریکه به سختی می توانیم امیدوارم باشیم منافع ملی به درستی استیفا شود. نکته دوم این است که ما به عنوان مسئولان جمهوری اسلامی نمی توانیم و نباید نظراتمان را علنی و نقاط ضعف و قوت را اعلام کنیم چراکه ممکن است مستند طرف مقابل ما قرار گیرد. به همین دلیل من وظیفه خود می دانم نگرانیم را نسبت به آنچه که می گذرد محضر مبارک رهبر معظم انقلاب و مردم ابراز کنم.

توکلی از زبان قرآن کریم خطاب به دیپلمات های ایران گفت: توجه کنید اگر آنها بر شما مسلط شوند تمام قدرت عملی و تبلیغاتیشان را علیه شما بکار خواهند گرفت و آرزو می کنند شما از ایمان دور شوید.

نماینده مردم تهران در بخش دیگری از نطق خود به مشکلات اقتصادی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: مشکلات معیشتی مردم و معضلات اقتصادی- اجتماعی آنقدر جدی است که بدون همکاری هر سه قوه و همکاری با مردم نمی توان این مشکلات را به صورت نسبی حل کرد.

وی با بیان اینکه قانون و روحیه تفاهم می تواند روابط سه قوه را طوری تنظیم کند که خیرش به مردم برسد، ادامه داد: مشکل بودن حل مسائل کشور و لزوم روحیه تفاهم دو نکته اساسی است. امثال بنده با اینکه با دولت اختلاف داشتیم، از ابتدا موضع حمایتی مشروط گرفتیم و امیدواریم بتوانیم تا آخر این موضع را حفظ کنیم.

توکلی با اشاره به سخنان رئیس جمهور گفت: اخیرا آقای روحانی و برخی از اطرافیان ایشان مواضعی می گیرند که با این دو نکته سازگار نیست. رئیس جمهور در سفر اخیرش گفت ما تمام شهر آبادان و خرمشهر را منطقه آزاد اعلام می کنیم صرف نظر از اینکه این کار چقدر خوب یا بد و به نفع مردم خوزستان است، حدود این کار را قانون و مجلس شورای اسلامی مشخص می کند.

نماینده مردم تهران در مجلس به سخنرانی دیگری از رئیس جمهور اشاره کرد و افزود: رئیس جمهوردر جایی اعلام کردند که کارت زرد مجلس باعث نگرانی این دولت نیست، خب کسی که معروف به اقتدارگرایی باشد و این حرف را بزند، تعجبی نیست، اما از آقای روحانی تعجب است. مجلس شورای اسلامی وقتی در خصوص کارکرد یک وزیر قضاوت می کند، احترام وزیر سرجایش باقی است، اما نشانه این است که مجلس راضی نشده است. من خودم به کارت زرد رأی نداده ام، اما از این موضع رییس جمهور راضی نیستم.

وی با تاکید بر اینکه تضعیف مجلس، تضعیف مردم سالاری و زمینه‌ سازی برای استبداد است، تصریح کرد: دولتی که با شعار دموکراتیک سر کار آمد باید از این مسائل پرهیز کند. یکی از مشاوران رئیس جمهور گفته است 80 نفر در مجلس هستند که می خواهند دولت موفق نشود، من خودم از این تشکل خبری ندارم ولی بعد به مردم توصیه کردند به کسانی که پیام 24 خرداد را گوش نکردند، رأی ندهید. از موضع مسئول بلند پایه حرکت انتخاباتی کردن، ضد دموکراسی است، این کار صحیح نبود.

توکلی ادامه داد: شما به مردم خدمت کنید، مشکلات مردم را حل کنید و برای این کار به تفاهم مجلس نیاز دارید. این تفاهم را حفظ کنید، برای خدمت به مردم و نظام ما حامی شما هستیم. هر کس خوب خدمت کرد و موفق شد، مردم به آنها رأی می دهند و کسی هم بخیل نیست. ما می گوییم هر کسی به مردم خوب خدمت کرد و اقتدار نظام جمهوری اسلامی را حس کرد، حقش است که بر سر قدرت بیاید؛ چراکه خادم مردم است. شما بجای اینکه تفاهم را حفظ کنید، زمینه دلخوری را فراهم می کنید، زمینه تفاهم را فراهم کنید انشاءالله موفق می شوید و مردم به شما رأی می دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان نطق خود به لایحه بودجه اشاره و با تاکید بر اینکه در مجلس باید کارهای بزرگ انجام شود خاطر نشان کرد: بعضی از مسائل هست که ما را رنج می دهد، ما نماینده همه ملت ایران هستیم. امنیت در سیستان و بلوچستان، آب و هوا در خوزستان مانع اصلاحات بعدی است. بحران دریاچه ارومیه خطری بزرگ برای چندین استان بزرگ کشور است. اینها را اهمیت جدی بدهیم ولو اینکه کارهای منطقه خودتان به صورت نسبی عقب بماند. ما اگر کارهای بزرگ را انجام دهیم موفق می شویم عدالت را رعایت کنیم و کارآیی را افزایش دهیم.

کد N68985

وبگردی