آفتاب
عضو کانون سراسری انبوه سازان کشور:

تناسب بین بازار تولید و خرید اصل مهم تنظیم قیمت مسکن است

تناسب بین بازار تولید و خرید اصل مهم تنظیم قیمت مسکن است

تهران - ایرنا - رییس کانون سراسری انبوه سازان کشور با اشاره به اهمیت تناسب بین بازار تولید و خرید مسکن گفت: اگر بازار تولید متوقف و بازار خرید تحریک شود، در یک دوره کوتاه موقت، مسکن های تولید شده به فروش می رسد و با کمبود تولید روبرو می شویم که در این صورت، افزایش قیمت ها اجتناب ناپذیر خواهد بود.

ایرج رهبر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: همانطور که به فکر تحریک بازار خرید مسکن هستیم، باید به فکر افزایش تولید هم باشیم و برنامه هایی را برای کسب منابع مالی تولید مسکن در دستور کار داشته باشیم و فعالیت های خود را در همین راستا متمرکز کنیم.

وی در خصوص پیش بینی وضعیت بازار مسکن در اوایل سال 93 گفت: این پیش بینی به عوامل متعددی که پیش می آید، از جمله برنامه های دولت برای تولید مسکن بستگی دارد و بر این اساس، اگر برنامه های دولت مدون، حساب شده، گسترده و متناسب با میزان تقاضا در جامعه باشد و راه تامین منابع مالی برای تولید انبوه مسکن به درستی تعریف شود، به تدریج عدم تناسب بین تولید و تقاضا در جامعه کاهش خواهد یافت.

این کارشناس مسکن با تاکید بر اینکه، دولت در این زمینه تعیین کننده خواهد بود، افزود: دولت تعیین می کند که منابع مالی برای تولید بیشتر مسکن در جامعه باید از طریق تسهیلات بانکی تامین شود یا آورده مردم، مانند همین افزایش میزان تسهیلات از 20 میلیون تومان به 35 میلیون تومان که دولت تعیین می کند که چه تعداد از افراد جامعه را می توانند تحت پوشش ارایه تسهیلات قرار گیرند.

وی افزود: بازار مسکن قابل پیش بینی است و برآورد دقیق آن به توان فنی و قدرت تصمیم گیری و سیاست گذاری دولت، مهار تورم، کاهش قیمت مصالح، کاهش دستمزد با تولید مسکن بیشتر و رونق اقتصادی کشور بستگی دارد.

رییس انجمن انبوه سازان تهران همچنین، نقش توافق ژنو را در رونق بازار مسکن کمرنگ توصیف کرد و افزود: این عامل چندان تاثیرگذار نیست، چرا که بر اساس توافق ژنو ممکن است بازار تحریم ها کم شود یا صادرات و واردات افزایش یابد، اما نمی تواند به سرعت روی بازار مسکن تاثیرگذار باشد، بنابراین اگر بتوانیم روی بعد داخلی و تقویت بیشتر سرمایه گذاران داخلی تمرکز کنیم، بیشتر نتیجه می گیریم.

رهبر در خصوص دستورالعمل افزایش متری 100 هزار تومان هزینه ساخت مسکن مهر نیز گفت: این دستورالعمل صراحتا نمی گوید 100 هزار تومان به هزینه ساخت این واحدها افزوده شود، بلکه دارای فرمول ها و جداولی است که بر اساس آن تاریخ شروع و خاتمه و پیشرفت فیزیکی تعیین شده است.

وی با اشاره به زمان اعمال شدن این دستورالعمل گفت: این دستورالعمل را کامل دریافت نکردیم، اما طی دستورالعمل شماره 3 بخشنامه ای رسمی به مدیران شهرهای جدید و ادارات کل راه و شهرسازی ابلاغ شد و به کانون انبوه سازان نیز ابلاغ می شود.

وی با بیان اینکه، در حال حاضر نمی توان نسبت به این دستورالعمل اظهار نظر کرد، افزود: باید دید که درصد پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکونی چگونه از سوی مدیران شهرهای جدید و روسای ادارات راه و شهرسازی در نظر گرفته می شود.

رهبر با تاکید بر اینکه، این دستورالعمل تاثیری بر بازار مسکن نیز نخواهد داشت، افزود: پروژه هایی که به این دستورالعمل تعلق می گیرند، حدود 700 هزار واحد از دو میلیون و 500 هزار واحدی است که در دست اقدام بوده است، بنابراین آنقدر زیاد نیست که بازار مسکن را تحت تاثیر قرار دهد.

اقتصام (4)1070**1594
کد N68926

وبگردی