آفتاب

بروجردی: حضور ایران در ژنو 2 به حل سیاسی تنش در سوریه کمک می کند

بروجردی: حضور ایران در ژنو 2 به حل سیاسی تنش در سوریه کمک می کند

تهران-ایرنا- رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به روابط ویژه جمهوری اسلامی ایران با سوریه، حضور ایران در نشست ژنو2 به حل سیاسی تنش در این کشور کمک می کند و می تواند موفقیت آن را رقم بزند.

علاءالدین بروجردی روز دوشنبه درباره دعوت رسمی بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو 2 درباره بحران سوریه به پایگاه اطلاع رسانی خانه ملت افزود: ایران بدون پذیرش بیانیه ژنو1 در این نشست شرکت می کند.

وی اظهار داشت: دعوت از ایران برای حضور درنشست ژنو 2 به معنای پذیرفتن این واقعیت است که بدون حضور جمهوری اسلامی ایران، این نشست موفق نخواهد بود.

بروجردی ادامه داد: انتظار می رود ایران پس از این دعوت رسمی و با تاکید بر این که هیچ پیش شرطی را نمی پذیرد، در سطح بالا و با حضوری فعال بتواند به دولت و ملت سوریه در رهایی از بحران تحمیلی به این کشور کمک کند.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل روز یکشنبه ( به وقت محلی) در یک نشست خبری در نیویورک، از ایران دعوت کرد تا در نشست بین المللی صلح سوریه موسوم به ژنو 2 شرکت کند.

حسین امیر عبداللهیان معاون امور عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه نیز امروز گفت: جمهوری اسلامی ایران دعوتنامه شرکت در نشست ژنو 2 درباره سوریه را دریافت کرده است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی درباره واکنش آمریکا و غرب به دعوت بان کی مون از ایران اظهارداشت: امکان ندارد که دبیر کل سازمان ملل بدون هماهنگی با اعضای دایم شورای امنیت اقدام به دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 کند.

بروجردی، دعوت بان کی مون از ایران را به معنای موافقت تمامی اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل از جمله آمریکا برای حضور در نشست ژنو 2 است.

وی درباره واکنش معارضان سوری به شرکت ایران در نشست ژنو 2 و این که اعلام کرده اند با شرکت ایران، در این کنفرانس حضور پیدا نمی کنند؛ گفت: میان معرضان سوری از ابتدای شروع بحران در سوریه اختلافات جدی وجود دارد.

وی افزود: با توجه به پیش روی های ارتش سوریه نقش معارضان در افزایش تنش و جنگ در این کشور روز به روز کمرنگ ترمی شود و به نظر می رسد با توجه به این که گروه های مسلح موجود در سوریه وابسته به کشورهای بیگانه هستند، نتوانند نقش تعیین کننده ای در پایان دادن به بحران در سوریه ایفا کنند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: با توجه به روابط ویژه جمهوری اسلامی ایران با سوریه و همچنین سیاست مشابهی که در روسیه و چین نسبت به حل بحران در این کشور وجود دارد، حضور ایران در این کنفرانس به حل سیاسی تنش در سوریه کمک خواهد کرد، بنابراین حضور ایران می تواند موفقیت کنفرانس ژنو 2 را رقم زند.

بروجردی در عین حال اظهار داشت: نمی توان از هم اکنون نتایج مذاکرات ژنو 2 را پیش بینی کرد زیرا به لحاظ پیچیدگی های بحران در سوریه پایان دادن به این درگیری ها کار ساده ای نیست.

وی افزود: اگر اراده کشورهای بزرگ و نقش آفرین در آتش افروزی در سوریه در جهت حل معضل به لحاظ سیاسی قرار گیرد، می توان انتظار داشت که منحنی حل سیاسی بحران سوریه سیر صعودی خود را آغاز کند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره این که کاخ سفید اعلام کرده اگر ایران از بیانیه ژنو 1 حمایت نکند، دعوت در ژنو 2 لغو می شود، گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این اجلاس بدون هیچ پیش شرطی قطعا تغییر ناپذیر است.

بروجردی اظهار داشت: همانگونه که وزیر امور خارجه بارها اعلام کرده، ایران بیانیه ژنو1 برای حضور در ژنو 2 را نمی پذیرد و بان کی مون قطعا از موضع ایران آگاه است.

سیام**2025**1336
کد N68924

وبگردی