آفتاب

ایران برای شرکت در نشست ژنو2دعوت شد/بان کی مون:ایران می داند که باید مفاد توافقنامه ژنو1 اجرایی شود

ایران برای شرکت در نشست ژنو2دعوت شد/بان کی مون:ایران می داند که باید مفاد توافقنامه ژنو1 اجرایی شود

دبیرکل سازمان ملل متحد، از جمهوری اسلامی ایران دعوت کرد تا در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه شرکت کند.

به گزارش خبرآنلاین، بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران بر نقش مهم و کلیدی ایران برای حل بحران سوریه تاکید کرد و افزود: پس از انجام گفت‌وگوهای طولانی به این نتیجه رسیدیم که کشورهای ایران، لوکزامبرگ، مکزیک، یونان، استرالیا، بلژیک، بحرین، کره جنوبی، هلند و واتیکان را به فهرست دعوت‌شوندگان به کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه اضافه کنیم.

 بان کی مون درحالی این اظهارات را بیان داشت که آمریکا ، عربستان و بخشی از مخالفان دولت سوریه با حضور ایران در این اجلاس  مخالفت کرده بودند. پیش از این مارتین نسیرکی سخنگوی دبیر کل سازمان ملل گفته بود که دعوت از ایران منوط به توافق روسیه و آمریکاست. از سوی دیگر مخالفان دولت سوریه و عربستان اعلام کرده بودند که ایران تنها در صورتی اجازه خواهد داشت در کنفرانس ژنو2 شرکت کند که توافقات دور اول این کنفرانس را بپذیرد. توافقاتی که طی آن بشار اسد هیچگونه نقشی در آینده سوریه نخواهد داشت. وزیر خارجه آمریکا پیش از این گفته بود: تهران می‌تواند در مذاکرات "ژنو 2" درباره سوریه شرکت کند به شرطی که اصول پذیرفته شده در مذاکرات "ژنو1" را بپذیرد که یکی از آن اصول ایجاد دولت انتقالی در سوریه است. آمریکا حضور ایران در مذاکرات "ژنو 2" درباره بحران سوریه را قبول می‌کند به شرطی که تهران آمادگی خود را برای پذیرش اهداف کنفرانس را مستقیما اعلام کند.

آنگونه که ایسنا گزارش کرده است حالا بان کی مون درباره حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 گفته است: همان‌گونه که بارها بر اهمیت و ضرورت حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 تاکید کردم، نقش تهران برای ایجاد صلح و ثبات در سوریه تأثیرگذار خواهد بود.

دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه "ایران به عنوان کشور مهم منطقه و همسایه بزرگ سوریه نقش کلیدی برای ایجاد صلح و ثبات در آن کشور دارد"، به گفت‌وگوی تلفنی‌اش با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان اشاره کرد و گفت: تهران همچون سایر کشورها می‌داند که مفاد قطعنامه ژنو 1 (30 ژوئن 2012) باید اجرایی شود.

بان کی مون در حالی این سخنان را بیان کرد که ایران همواره تاکید کرده است هیچگونه پیش شرطی را برای حضور در نشست ژنو 2 نمی پذیرد. محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران هفته گذشته در یک نشست خبری گفت: من اعتقاد دارم که هر گونه پیش شرط برای تفاهم گروه‌های مختلف سوری در کنفرانس ژنو 2، حتما برای رسیدن به توافق مفید نیست. مشکل سوریه را باید مردم سوریه حل کنند و خارجی‌ها فقط می‌توانند کمک کنند. خارجی‌ها نباید شرط و شروط بگذارند. اما درباره حضور ایران در کنفرانس ژنو2، ما هیچ پیش شرطی را نمی‌پذیریم. اگر از ایران مانند سایر کشورها به صورت محترمانه درخواست شود که در این کنفرانس شرکت کند؛ ما در آن صورت در آن کنفرانس شرکت خواهیم کرد و اگر درخواست نشود؛ حتما کسانی که مانع این درخواست شدند در آینده از اقدام خودشان پشیمان خواهند شد.

کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه موسوم به نشست ژنو 2 قرار است دوم بهمن ماه در شهر مونترو سوییس برگزار شود و نمایندگانی از 40 دولت در آن دعوت شده‌اند.

219219

 

 

کد N68890

وبگردی