آفتاب

ژاله فرامرزیان: تدوین قانون احزاب با سعه صدر بیشتری انجام شود

ژاله فرامرزیان: تدوین قانون احزاب با سعه صدر بیشتری انجام شود

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران زن با بیان اینکه "مدل نگارش پیش‌نویس لایحه تأسیس و فعالیت احزاب در جمهوری اسلامی ایران مدل صحیحی نیست"، گفت: وزارت کشور باید با مشورت با پژوهشگران و متخصصان سیاسی با سعه صدر بیشتر و در فراغ بال اقدام به تهیه لایحه تأسیس و فعالیت احزاب کند به نحوی که این پیش‌نویس در شأن جمهوری اسلامی ایران باشد.

ژاله فرامرزیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه "وقتی قانونی در کشور تصویب می‌شود، باید همسو با قوانین مادر از جمله قانون اساسی باشد"، خاطرنشان کرد: در لایحه مربوط به فعالیت احزاب، باید وظایف و تکالیف برای احزاب به طور کامل و شفاف مشخص شود.

وی ادامه داد: در این قانون باید تکالیفی که بر عهده احزاب قرار داده می‌شود، با حقوقی که آنها دارند برابری کند و اگر تکالیف احزاب وسیع باشد و رویکردی باز در این ارتباط لحاظ شده باشد و حقوق احزاب در برابر تکالیف آنها اندک باشد، این قانون تبدیل به یک شعار می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: برخی از قوانینی که در این لایحه آمده، مغایر با قانون اساسی است و از سوی دیگر در این پیش‌نویس وزارت کشور اقدام به مشخص کردن وظایفی برای دیگر سازما‌ن‌ها از جمله سازمان صداوسیما کرده است، در صورتی که قانون احزاب باید معطوف به تکالیف و حقوق احزاب باشد.

فرامرزیان با انتقاد از یکی از اصول مندرج در این پیش‌نویس مبنی بر اینکه برگزاری راهپیمایی‌ها و تجمعات با اطلاع از وزارت کشور باشد، افزود: این اصل خلاف اصل 27 قانون اساسی است و این موضوع در آیین‌نامه قانون فعلی احزاب گنجانده شده و اکنون وزارت کشور آن را در متن قانون آورده است در حالی که همانطور که تاکید شد، مسئولان در وزارت کشور باید مراقبت کنند قوانینی که در این لایحه گنجانده می‌شود مغایر با قانون اساسی نباشد.

وی در ادامه تاکید کرد: دولت باید از مجلس جهت تدوین این لایحه فرصت بیشتری بخواهد و با مشورت با کارشناسان به تدوین قانون همه‌جانبه در ارتباط با احزاب بپردازد.

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران زن همچنین خبر داد که پیش‌نویس لایحه تأسیس و فعالیت احزاب، در جلسه شورای مرکزی این تشکل اصلاح‌طلب مورد بررسی قرار گرفته و قرار است این تشکل دیدگاه‌ها و نظرات خود را به وزارت کشور جهت بررسی ارائه کند.

انتهای پیام

کد N68745

وبگردی