آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

دیار ترکان کردی گوی در کرمانشاه/ طرح های گردشگری اشتغال زا برای جاذبه هایی مهجور

دیار ترکان کردی گوی در کرمانشاه/ طرح های گردشگری اشتغال زا برای جاذبه هایی مهجور

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: سراسر استان کرمانشاه مجموعه ای از جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی است که علی رغم پتانسیل های فراوان چندان از آن بهره ای عاید استان کرمانشاه نشده است یکی از این مراکز مغفول مانده گردشگری شهرستان سنقر و کلیایی است.

به گزارش خبرنگار مهر، آثار تاریخی با قدمت چند هزار ساله اما مهجور، و آثار طبیعی بی نظیر اما کمتر معرفی شده و البته آمار بیکاری بالا در مناطقی که این جاذبه ها وجود دارند گواه این ادعا است.

یکی از مناطق بکر و کمتر معرفی شده با پتانسیل های بالای گردشگری یک شهرستان در شرق استان کرمانشاه است که گه گاه بعضی از تیم های ملی که تصادفا از توانمندی های آن آگاه شده اند، این جاذبه ها را برای برگزاری اردوهای قهرمانی خود انتخاب می کنند.

"سنقر" یکی از شهرستان‌های استان کرمانشاه در غرب ایران است. این شهر در ۸۵ کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه و در طول جغرافیایی ۴۷ درجه و ۳۶ دقیقه شرقی و عرض ۳۴ درجه و ۴۷ دقیقه شمالی واقع شده‌است که ارتفاع آن از سطح دریا ۱۷۰۰ متر است.

سنقر کلمهٔ ای ترکی است که به نام نوعی پرنده شکاری است و به‌تنهایی یا در ترکیبات مختلف در نام شهرها و روستاهای متعدد وجود دارد؛ به عنوان مثال روستای سنقر واقع در دهستان میان‌کوه بخش چاپشلو در شهرستان درگز و سنقرآباد که نام روستاهایی در اطراف کرج، باخرز و کندوان است.

زبان ترک‌های سنقر، ترکی آذربایجانی با لهجه سنقری است که به سبب وضعیت زندگی مردم اختلاط زیادی با زبان فارسی و کردی پیدا کرده‌است. کردهای منطقه به گویش کردی کلیائی سخن می‌گویند که از شاخه‌های گویش کردی جنوبی است.

این گویش در میان گویش‌های کردی جنوبی نزدیکی بسیاری با گویش کردی صحنه و نیز کردی فیلی منطقهٔ ایلام نشان می‌دهد و از سوی دیگر همانند کردی سورانی در هنگام صرف فعل حال و گذشته استمراری پیشوند "ئه" می‌گیرد.

تفاوت عمدهٔ این گویش با کردی سورانی که این دو را از هم متمایز می‌کند، ارگاتیو نبودن کردی کلیائی است که آن را در گروه گویش‌های کردی جنوبی قرار می‌دهد. این گویش همچنین با گویش کردی گروسی نیز شباهت بسیاری دارد.

به هر حال این شهرستان ظرفیت بالایی در جذب گردشگر و توسعه یافتگی بر مبنای شرایط توریستی خود دارد که باید به آن بیش از پیش پرداخته شود.

در همین رابطه محمد ابراهیم محبی نماینده سنقر و کلیایی در گفتگو با خبرنگار مهر، از توانمندی های بالای گردشگری در این شهرستان سخن گفت و خواستار تقویت آن ها شد.

وی یادآور شد: سنقر و کلیایی از دیرباز پتانسیل های بسیار خوبی در بخش گردشگری داشته و همه ساله شاهد حضور گردشگران بسیاری است به همین دلیل باید زیرساخت های لازم این بخش فراهم و کمک شود تا این شهرستان به یکی از صطب های گردشگری استان تبدیل شود.

محبی خاطرنشان کرد: شهرستان سنقرو كليايي از ظرفیت های بسیار ارزشمندی در بخش گردشگری برخوردار است و در صورتی که این ظرفیت ها شناسایی و مورد توجه قرار گیرد می تواند در رشد و رونق اقتصادی شهرستان مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: امروز صنعت توریسم و گردشگری یکی از صنعت های مورد توجه در جهان است و کشورهای پیشرفته سرمایه گذاری زیادی روی این بخش انجام می دهند بنابراین ما نیز باید تا می توانیم این صنعت را در کشور و در مناطقی که انکان و ظرفیت گردشگری دارد باید انجام دهیم.

نماینده سنقر و کلیایی در مجلس یادآور شد: این شهرستان از توانمندی های بالایی در بخش گردشگری برخوردار است و در صورتی که از این توانمندی ها استفاده شود فرصت خوبی برای اشتغالزایی نیز فراهم خواهد آمد.

محبی همچنین از تامین اعتبار لازم برای اجرایی شدن طرح های مطالعه شده بخش گردشگری شهرستان سنقر و کلیایی که منجر به اشتغالزایی خواهد شد، خبر داد.

320 اثر تاریخی و فرهنگی در سنقر و کلیایی شناسایی شده است

در ادامه سرپرست فرمانداری شهرستان سنقر و کلیایی نیز در گفتگو با مهر، ظرفیت های گردشگری این شهرستان را بالا ارزیابی کرد و گفت: با شناسایی و تقویت مناطق گردشگری باید زمینه های توسعه بیش از پیش آن فراهم شود.

منوچهر پروینی در ادامه اشاره ای نیز به برخی مناطق گردشگری شهرستان سنقر و کلیایی داشت و گفت: این شهرستان از سراب های متعددی از جمله سراب گزنهله، سراب چرمله، سراب گلویج، سراب امیر عمران و ... برخوردار است، ضمن آنکه تاکنون 320 اثر تاریخی و فرهنگی نیز در آن شناسایی شده است.

کد N68640

وبگردی