آفتاب

جنگ خیابانی در کی‌یف/ واشنگتن نگران است

جنگ خیابانی در کی‌یف/ واشنگتن نگران است

هزاران معترض ضددولتی اوکراین، طی ساعت‌ها درگیری با پلیس در پایتخت این کشور، برای اعتراض به تصویب قانونی جدید که هدف آن سرکوب اعتراضات است، با چوب و سنگ به نیروهای پلیس حمله‌ور شدند که باعث جراحت تعداد زیادی از جمله بیش از 20 نیروی پلیس شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، معترضان اوکراینی که بسیاری از آنها بر خلاف قانون جدید، ماسک‌های ضدگاز و کلاه‌های سخت بر تن داشتند، از کپسول آتش‌نشانی و نارنجک‌های صوتی بر علیه نیروهای پلیس استفاده کردند. همچنین یک اتوبوس پلیس نیز آتش گرفت.

پلیس نیز در واکنش از گاز اشک‌آور، نارنجک صوتی و ماشین آب‌پاش علیه معترضان استفاده کرد.

تظاهرات‌های اخیر در اوکراین اکثرا مسالمت‌آمیز بودند اما اقدام روز جمعه ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین در تصویب قانونی برای محدود کردن اعتراضات اوکراینی‌ها، خشم مخالفان را برانگیخت. این قانون فعالیت‌های غیرنظامی، حق اعتراض و آزادی بیان را تا حد زیادی محدود می‌کند. طبق این قانون، معترضان نباید از ماسک‌های ضدگاز و کلاه‌های سخت استفاده کنند. آمریکا این قانون را "غیردموکراتیک" خواند.

پس از تصویب این قانون، روز یکشنبه ده‌ها هزار نفر در کی‌یف دست به تظاهرات زدند. بسیاری از معترضان در میدان اصلی شهر باقی ماندند اما گروهی به سمت نیروهای پلیس حمله‌ور شده تا راه خود را به سوی ساختمان پارلمان اوکراین باز کنند.

طبق گزارش وزارت کشور اوکراین طی این درگیری شدید میان معترضان افراطی و پلیس که در آن شعارهای "شرم باد" و "انقلاب" توسط فعالان زمزمه می‌شد، بیش از 20 پلیس زخمی شدند. آماری از تعداد کلی زخمی‌ها در دست نیست.

طبق اعلام این وزارت، یک پرونده قضایی نیز در رابطه با این واقع تشکیل شده است. از رهبران مخالف تنها ویتالی کلیشکو در صحنه درگیری‌ها حاضر بود که با وجود تلاش زیاد موفق به جلوگیری از حمله معترضان به پلیس نشد.

در همین راستا، آرسنی یاتسنیوک، دیگر رهبر مخالفان اوکراین این حوادث را محکوم کرده و گفت: هیچ قدرتی در اوکراین، ارزش جان حتی یک انسان را ندارد.

همانگونه که دولت یانوکوویچ درخواست‌های پیشین معترضان را رد کرده بود، رهبران مخالف نیز این قانون او را بر خلاف قانون اساسی خواندند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه در همین راستا کاخ سفید روز یکشنبه خواستار پایان فوری درگیری‌ها در اوکراین شد.

کاتیلین هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی ‌آمریکا در این خصوص گفت: ما به شدت در خصوص خشونت‌های موجود در خیابان‌های اوکراین نگران هستیم. افزایش تنش‌ها در اوکراین، پیامد مستقیم عدم رسیدگی دولت اوکراین به شکایات معترضان است.

هایدن همچنین گفت: دولت اوکراین با این اقدام، بنیادهای دموکراسی اوکراین را تضعیف می‌کند.

اوکراین

اوکراین

اوکراین

اوکراین

اوکراین

اوکراین

اوکراین

اوکراین

اوکراین

اوکراین

اوکراین

اوکراین

انتهای پیام

کد N68613

وبگردی