آفتاب
/اختتامیه کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی/

امام جمعه اهل سنت زاهدان: دشمنان راضی نیستند امت اسلامی کنار هم بنشینند

امام جمعه اهل سنت زاهدان: دشمنان راضی نیستند امت اسلامی کنار هم بنشینند

امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه توصیه می‌کنم همه کشورهای اسلامی حقوق اقلیت‌های مذهبی را رعایت کنند، گفت: حکومت‌ها حق ملت‌هایشان را دریابند،‌ حرف مخالفین را گوش کنند و آنها را در امور مختلف مشارکت دهند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مولوی عبدالحمید طی سخنانی در اختتامیه بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که شب گذشته در تهران برگزار شد با اشاره به اینکه امروز دشمنان راضی نیستند امت اسلامی کنار هم بنشینند، افزود: آنها آرزو دارند ما روی در روی هم قرار گیریم و با یکدیگر درگیر باشیم در این شرایط برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی یک نعمت بزرگ الهی است که جای شکر دارد.

وی خاطرنشان کرد: از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم که در فکر عالم اسلام هستند و برای وحدت امت اسلامی دغدغه دارند و مجمع تقریب مذاهب اسلامی از ابتکارات ایشان است که می خواهند همه مسلمین در کنار هم قرار گیرند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین با تبریک میلاد پیامبر(ص) آن را به ارمغان آورنده سعادتی بزرگ برای بشریت دانست و گفت: خداوند با فرستادن عزیزترین و اشرف مخلوقات خود بشر را به کمال و پیشرفت مادی و معنوی هدایت کرد. آنچه رسول خدا(ص) برای بشریت آوردند دین ماندگار اسلام و سرمایه عظیمی به نام قرآن کریم بود که خداوند این سرمایه را به هر ملتی نداده است.

مولوی عبدالحمید تصریح کرد: همه مذاهب و فرق اسلامی باید به ریسمان الهی چنگ بزنند، تحت فرمان او باشند و این برای همه مسلمانان واجب است و تفرقه بر این اساس ممنوع و حرام است و هرکس اختلاف در میان امت اسلامی ایجاد کند خداوند او را به عذاب دنیوی گرفتار می‌کند.

وی با بیان اینکه مسلمانان مشترکاتی همچون اهل بیت(ع) و خاندان رسول خدا(ص) دارند، اظهار کرد: همه ما مسلمانان و فرق اهل سنت به اهل بیت(ع) عشق می‌ورزند و محبت آنها جزو اعتقادات و ایمان اهل سنت است و هر کس آنها دوست می‌داشته باشد جزو اهل بدعت است.

اهل سنت ایران مسیرشان، مسیر تقریب است و ما در این مدت از نظام جمهوری اسلامی حمایت کرده‌ایم و در انتخابات‌ها بسیاری از مناطق اهل سنت در رای دادن جلوتر از مناطق شیعه نشین بودند و ما در دفاع مقدس شهید داده‌ایم تا از استقلال میهن‌مان دفاع کنیم.

امام جمعه اهل سنت زاهدان یادآور شد: اگر کوچکترین تعرضی به این سرزمین صورت گیرد اول دفاع‌کننده برادران اهل سنت خواهند بود که در مرزهای کشور زندگی می‌کنند.

مولوی عبد‌الحمید همچنین بر ضرورت آسیب‌شناسی وحدت امت اسلامی و ارائه راهکارها در این زمینه تاکید کرد و گفت: یکی مسائل مهم در رابطه با آزادی مذهبی و عدالت و برابری در همه جای جهان برای اقلیت‌های مذهبی است و این کنفرانس باید در این باره فکر کند. ما به همه کشورهای اسلامی توصیه می‌کنیم اقلیت‌های مذهبی را دریابند و به اقلیت‌های شیعه و سنی رسیدگی کنند و بین آنها تفاوتی قائل نشوند.

وی خاطرنشان کرد: امروز جهان اسلام با تندروی و تکفیر مواجهه است لذا علمای اسلام نه تنها برای مقابله با آن باید قدم بردارند بلکه حکومت‌ها را توجیه کنند که حق ملت‌شان را رعایت کنند؛ چرا که علاج در کشتن‌،‌ حمله انتحاری،‌ ترور و خشونت نیست، بلکه گفتمان و شنیدن حرف مخالفان و سعه صدر می‌تواند مشکلات را حل کند.

مولوی عبدالحمید در پایان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و بزرگان ما زمینه‌ای فراهم کنند که علمای اسلام برای حل مشکلات و بحران‌های موجود مذاکره کنند، گفت: اینکه تنها بنشینیم و موضع‌گیری کنیم نمی‌تواند مشکلات جهان اسلام را حل کند، ما آمادگی داریم و علمای اهل سنت و شیعه که دارای نفوذ هستند می‌خواهیم در این زمینه قدم‌های مهمی بردارند.

انتهای پیام

کد N68563

وبگردی