آفتاب
در گفتگو با مهر اعلام شد/

ورود ناظران آژانس به تاسیسات هسته ای و مشاوره با متخصصان ایرانی/ تعلیق غنی سازی 20 درصد تا بعد از ظهر 

ورود ناظران آژانس به تاسیسات هسته ای و مشاوره با متخصصان ایرانی/ تعلیق غنی سازی 20 درصد تا بعد از ظهر 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان با اعلام این خبر که ناظران آژانس وارد تأسیسات هسته ای ایران در فردو و نطنز شده اند ، گفت: در حال حاضر متخصصین ایران در حال مشاوره فنی با بازرسان آژانس هستند  و تعیلق احتمالا تا بعد از ظهر صورت می گیرد.

بهروز کمالوندی ، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان با اعلام این خبر که بازرسان آژانس وارد تأسیسات هسته ای ایران در فردو و نظنز شده اند ، گفت: در حال حاضر متخصصین ایران در حال مشاوره فنی با بازرسان آژانس هستند .

وی با اشاره به اینکه تعلیق غنی سازی 20 درصد ایران پس از اتمام مشاوره های فنی با بازرسان درباره نحوه اجرا آغاز خواهد شد ، گفت: احتمالا این مباحث و مشاوره ها تا ظهر امروز به طول می انجامد و مرحله تعلیق و اقدامات دیگر نیز احتمالا بعدازظهر و با پایان این گفتگوهای فنی آغاز می شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه تیم بازرسان 8-9 نفره است ، بیان کرد: بازرسان در قالب سه تیم کاری به نطنز، فردو و اراک رفته اند.

وی افزود: قرار است در اراک که در گذشته به صورت هر سه ماه گزارش می‌دادند حالا هر ماه گزارش داده شود.

بازرسان آژانس انرژی اتمی از روز شنبه وارد تهران شده اند.

 بر اساس این گزارش بر اساس توافق ایران و کشورهای 1+5 برنامه اقدام مشترک قرار است از امروز 20 ژانویه ( 30 دی ) به صورت همزمان از سوی ایران و 1+5 آغاز شود. اقدام مهمی که ایران در روز نخست انجام می دهد تعلیق غنی سازی 20 در صد است که تبدیل ان به اکسید و تقلیل به 3 و نیم درصد در یک روند 6 ماهه صورت خواهد گرفت. 

 طرف مقابل نیز قرار است اقدامات متقابل را از امروز آغاز کند.

سید عباس عراقچی ، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در گفتگو با خبرنگار مهر ا تأکید بر این مطلب که اقدامات ایران و کشورهای 1+5 به صورت همرمان امروز آغاز خواهد شد،؛ اظهار داشت :اجلاس شورای وزیران اتحادیه اروپا در بروکسل امروز تشکیل می شود و قانون مروبط به تخریم ها را بر اساس توافقات ژنو اصلاح می کنند.

عراقچی تصریح کرد: آمریکایی ها نیز دستورالعمل های لازم برای اجرای تعلیق تحریم ها بر علیه ایران  را ار امروز آغاز خواهند کرد واین دستورالعمل ها را به شرکت های مختلف که طرف قرارداد با ایران هستند ، اعلام می کند.

همچنین بر اساس توافق صورت گرفته آژادسازی 4/2 میلیارد دلار پول ایران از سوی غرب نیز قرار است در طول 6 ماه و در مراحل مختلف انجام شود.

کد N68521

وبگردی