آفتاب
صالحی در شبکه خبر:

ایران امروز به صورت داوطلبانه غنی سازی 20 درصد را تعلیق می کند/کوه یخ تحریم ها در حال فرو ریختن است

ایران امروز به صورت داوطلبانه غنی سازی 20 درصد را تعلیق می کند/کوه یخ تحریم ها در حال فرو ریختن است

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با اعلام تعلیق داوطلبانه تولید سوخت 20 درصد از امروز گفت:اکنون کوه یخ تحریم ها در حال فرو ریختن است و این مهمترین دستاورد ما است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفتگویی در شبکه خبر با تاکید بر ای که امروز بر اساس توافق نامه ژنو  از امروز جمهوری اسلامی به صورت داوطلبانه غنی سازی 20 درصد را تعلیق می کند، گفت: اصل ذخیره ما بر 5 درصد است و برای 5 یا 6 آبشار به 20 درصد نیاز داشتیم. امروز 20 درصد را متوقف می کنیم و هیچ فعل و انفعالی در برنامه هسته ای ما متوقف نمی شود و اکنون به اندازه کافی ذخیره داریم.

وی در خصوص فعالیت های راکتور اراک گفت: فعالیت های این راکتور ادامه دارد و قرار هم نبوده است که نصب برخی از تجهیزات را در این راکتور تا 6 ماه آینده داشته باشیم. ساختار کلی انرژی اتمی سرجایش است و با اقتدار پیش می رود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر این که این 6 ماه نوعی آزمودن یکدیگر است اظهار داشت: ما می دانیم آنها صاحب زور هستند و اهل خیرخواهی برای ما نیستند. با تحریم ها سعی بر فشار بر جمهوری اسلامی داشتند اما ما توانستیم این وضعیت را به خوبی اداره کنیم اکنون می خواهیم دفع شر کنیم و همه چیز در چارچوب منافع ملی با حفظ عزت و ارشادهای مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: اکنون پول های بلوکه شده ما به صورت نقد وارد کشور می شود، خریدهای دیگر تحت عنوان انسان دوستانه آزاد می شود، صادرات و خرید و فروش پتروشیمی به اتحادیه اروپا راحت می‌شود، نقل و انتقال مالی بین ایران و اروپا به 10 میلیون یورو ارتقا پیدا می کند. برای فروش طلا مشکلی نداشتیم اما الان خرید و فروش طلا راحت تر می شود.

صالحی مهمترین نکته این توافق نامه را فروریختن جنبه روانی تحریم ها دانست و گفت: اکنون دیگر آنهایی که داعیه قدرت دارند دیگر نمی توانند شل و سفت کنند و با تحریم‌ها فشار وارد کنند. اکنون کوه یخ تحریم ها در حال فرو ریختن است و این مهمترین دستاورد ما است و به لطف خدا سانتریفیوژهای ما می چرخند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه از همان ابتدا گفته ایم پرونده هسته ای ایران مانند لیبی و کره شمالی نخواهد شد، تصریح کرد: ما نه مانند لیبی در جایی وا می دهیم و نه مانند کره شمالی لجاجت به خرج می دهیم که مثلا از ان پی تی خارج شویم بلکه پرونده جمهوری اسلامی را به شیوه عزت، حکمت و مصلحت جلو می بریم.

وی همچنین تاکید کرد: فعالیت هسته ای ایران با قدرت پیش می رود گاهی ابهاماتی ایجاد می شود که این فعالیت ها متوقف می شود اما این گونه نیست و 20 درصد غنی سازی بخش کوچکی از فعالیت های ما بود و بخش عمده فعالیت ما در غنی سازی 5 درصد بوده است.

 

کد N68409

وبگردی