آفتاب

طرابلس لبنان ، آتش زیر خاکستر

طرابلس لبنان ، آتش زیر خاکستر

بیروت – ایرنا- شهر طرابلس لبنان از عصر روز جمعه گذشته تاکنون ناآرام بوده و درگیری های شدید مسلحانه به کشته شدن یک تن و زخمی شدن دهها تن دیگر منجر شده و این آتش زیر خاکستر هر لحظه ممکن است شعله ور شده و دامنه آن تا بیروت کشیده شود.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری ملی لبنان اعلام کرد که تاکنون یک زن فلسطینی کشته شده و 24 تن زخمی شده اند و این در حالی است که تلویزیون مستقل لبنانی الجدید تعداد کشته ها را 3 تن اعلام کرده است.

در این درگیری ها از خمپاره و آرپی جی 7 و10 هم استفاده شده است.

شبکه المنار نیز تاکید کرد که شهر طرابلس وارد خطرناک ترین مرحله امنیتی خود شده و درگیری های اهالی دو منطقه « جبل محسن» و « باب التبانه» گسترش یافته است.

تاکنون تیراندازی به اهالی جبل محسن که بیشتر آنها علوی هستند وهمچنین تنش بین موافقان و مخالفان نظام سوریه دو دلیل عمده درگیری های در طرابلس بود اما اکنون عامل خطرناک تری وارد عرصه نزاع در این شهر شده و آن تحرکات خشونت آمیز کسانی است که احساس می کنند در تشکیل دولت جدید متضرر شده اند.

دور جدید درگیری ها از آنجا شروع شد که فردی به نام « طلال عیسی » معروف به « ابودعاس» یکی از اهالی منطقه بعل الدراویش باب التبانه که به مخالفت با نظام سوریه معروف هستند، بر روی منطقه جبل محسن آتش گشود و منابع نزدیک به گروه های تروریستی تکفیری گفته اند که این اقدام در پاسخ به موشک باران منطقه عرسال لبنان بوده است.

بدنبال این اقدام ، عناصر مسلح با به قتل رساندن« طالب عاصی» یکی از نزدیکان شیخ « اسد عاصی» رییس شورای اسلامی علوی های طرابلس به درگیری ها دامن زدند .

تعدادی از عناصل مسلح اهل باب التبانه با تعقیب طالب عاصی و پدرش که سوار یک تاکسی بوده اند ، آنان را پیاده کرده تا به گفته خودشان اعدام کنند و برهمین اساس بر رویشان با مسلسل تیراندازی می کنند که به کشته شدن طالب عاصی و راننده خودرو تاکسی منجر می گردد اما پدر عاصی موفق می شود فرار کند.

انتشار خبر مرگ طالب عاصی ، خشم اولیای دم ازاهالی جبل محسن را برانگیخت و همین حادثه شروعی بود برای درگیری های شدیدتر که هر لحظه گسترده تر می شود.

تلاش های ارتش لبنان هم برای ایجاد آتش بس بین دو طرف و بازگرداندن آرامش به شهر تاکنون موفقیت آمیز نبوده است و درگیری ها در خط تماس دو منطقه باب التبانه و جبل محسن ادامه دارد.

رسانه های لبنانی تاکید کرده اند که ارتش لبنان توانایی برخورد با عناصر مسلح در شهر طرابلس را ندارد.

فرماندهی ارتش لبنان دستور محاصره مناطق درگیری و گشودن آتش به روی هر فرد مسلحی که به سوی مواضع نظامیان و اهالی هریک از دو منطقه تیراندازی می کند، صادر کرده است.

این در حالی است که ارتش لبنان در طرابلس تنها مانده و تماس ها با سیاستمداران امکان پذیر نیست و نمایندگان منطقه در مجلس لبنان هم درهای دفاتر خود را قفل کرده و حاضر نیستند برای متوقف کردن درگیری ها همکاری کنند.

تنها حزب عربی دموکراتیک تلاش هایی را برای برقراری آرامش به طرابلس شروع کرده و بر ضروت مقابله با مزدوران گروه های تروریستی تکفیری جبهه النصره و دولت اسلامی در عراق وشام (داعش) و صاحبان افکار پلید و خبیث تاکید دارد تا لبنان از فتنه دور شوند.

منابع آگاه در طرابلس وضعیت جدید اما بسیار خطرناک این شهر را انتشار بیانیه ها و پیام ها در خیابان ها و پایگاه های اجتماعی از سوی کسانی می دانند که احساس می کنند در جریان تشکیل دولت جدید متضرر شده اند.

مخاطب این پیام ها و بیانیه ها ، « سعد حریری» رییس جریان المستقبل لبنان است که اخیرا آمادگی خود را برای شرکت در دولت جدید با حضور حزب الله اعلام کرد.

« زیاد علوکی» یک از رهبران گروه های مسلح هجمه رسانه ای شدیدی را علیه حریری آغاز و او را متهم کرده است که دین و خون پدرش « رفیق حریری» را برای رسیدن به قدرت و دستیابی به کرسی های وزارت فروخته است.

علوکی به سعد حریری توصیه کرده است که در فرانسه بماند و هرگز به لبنان بازنگردد.

خاورم ** 1324
کد N68302

وبگردی