آفتاب

ابداع سیستم رهگیری دیجیتالی آتش‌نشان‌ها

ابداع سیستم رهگیری دیجیتالی آتش‌نشان‌ها

سامانه جدید محققان «موسسه فناوری رویال KTH» در استکهلم، امکان رهگیری آتش‌نشان‌ها به هنگام ناکارآمدی جی‌پی‌اس را فراهم می‌کند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جهت‌یابی نادرست در ساختمان‌های ناآشنا و مملو از دود می‌تواند مانعی جدی بر سر راه فعالیت آتش‌نشان‌ها باشد.

سیستم مکانیابی دیجیتال جدید مجهز به یک پردازنده و حسگرهایی مانند شتاب‌سنج و ژیروسکوپ است.

این فناوری در پاشنه چکمه‌ جاسازی می‌شود و در آنجا می‌تواند شوک و دماهای بی‌نهایت بالا را تحمل کرده و به هنگام ناکارآمدی فناوری جی پی اس، به فعالیت خود ادامه دهد.

داده‌های جمع‌آوری‌شده از حسگرها، از طریق یک ماژول بی‌سیم که روی شانه آتش‌نشان نصب است، به فرمانده عملیات مخابره می‌شود.

این امر به فرماندهان مواقع اضطراری امکان رهگیری مکان منفرد، حرکات آتش‌نشان‌ها و همچنین هدایت آن‌ها به جایی که حضورشان لازم است، را فراهم می‌کند.

این تکنولوژی در مورد آتش‌نشان‌های واقعی، در عمق 25 متری زیر زمین با موفقیت آزمایش شده است.

گام بعدی دانشمندان جاسازی این حسگرها در کف پاست؛ چنین موضوعی انعطاف‌پذیری سیستم و کارآیی آن برای تولید نیروی الکتریسیته مطلوب خود را افزایش می‌دهد.

هدف نهایی تیم تحقیقاتی تولید حسگری است که به اندازه‌ کافی برای کاربرد در کفش‌های معمولی نازک باشد.

این تیم مدعی است چنین مکانیابی دیجیتالی را می‌توان برای فعالیت‌های پلیس، نیروی‌های واکنش نظامی و حتی ورزشکاران نیز به کار برد.

افزون بر این، به دلیل قابلیت کاربرد آن در زیر زمین، می‌توان از این سامانه در معدن، مکانیابی کارگران و تیم‌های نجات، بدون نیاز به زیرساخت گسترده، بهره برد.

دانشمندان در این پروژه با «آژانس تحقیقات دفاعی» و مرکز خدمات نجات سوئد و همچنین «موسسه علم» هند همکاری داشتند.

انتهای پیام

کد N68221

وبگردی