آفتاب

داوداوغلو : اتحادیه اروپا ترکیه را به حاشیه سوق ندهد

داوداوغلو : اتحادیه اروپا ترکیه را به حاشیه سوق ندهد

آنکارا – ایرنا – ˈاحمد داوداوغلوˈ وزیر خارجه ترکیه روز یکشنبه در قبال واکنش های تند اتحادیه اروپا نسبت به سیاستهای دولت آنکارا و احتمال قطع مذاکرات پیوستن ترکیه به این اتحادیه گفت: اتحادیه اروپا نباید ترکیه را به حاشیه سوق دهد.

به گزارش ایرنا، داوداوغلو در پایان ششمین کنفرانس سفیران ترکیه در آدانا، در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به سفر هفته جاری ˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه به بروکسل این مطلب را عنوان کرد.

وی با ادعای اینکه دولت آنکارا انتقاد پذیر است، گفت: در چند ماه اخیر تحولات مثبتی در روابط ترکیه و اتحادیه اروپا مشاهده می شود و فصل بیست و دو مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا گشوده شده و گام مهمی در رفع مقررات روادید برای شهروندان ترکیه برداشته شده است.

داوداوغلو اضافه کرد: بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا که با بحران اقتصادی دست به گریبان هستند ، به برقراری روابط با ترکیه رغبت نشان می دهند . در چنین شرایطی هیچ کس نباید زمینه ساز ایجاد خلل در روابط ترکیه و اتحادیه اروپا شوند.

وزیر خارجه ترکیه با ادعای اینکه روابط ترکیه با اتحادیه اروپا با چنین تحولات مقطعی و موضعی خدشه دار نخواهد شد، گفت: در دو هفته آینده تماس های فشرده ای در اروپا خواهد داشت و ضمن شنیدن انتقادها در راستای استانداردهای اروپایی، درباره هر موضوعی از جمله تغییر ساختار شورای عالی قضات و دادستانها با دوستان اروپایی خود گفت و گو خواهد کرد.

داوداوغلو افزود : ترکیه کشوری در راه عضویت در اتحادیه اروپاست و هر اقدام و اصلاحاتی که توسط دولت آنکارا در تنظیم و اجرایی کردن قوانین و مقررات صورت می گیرد، در راستای همگرایی این کشور با اتحادیه اروپا و هماهنگ سازی قوانین و مقررات این کشور با این اتحادیه می باشد. لذا اتحادیه اروپا نباید موضعی در دور کردن ترکیه از خود داشته باشد.

وی با دعوت از اتحادیه اروپا برای گشودن فصلهای 23 و 24 مذاکرات با ترکیه مدعی شد، ترکیه هیچگاه از استانداردهای دمکراتیک عقب نشینی نخواهد کرد.

داوداوغلو گفت: در چند ماه آینده شاهد بازگشت آرامش و برقراری موازنه در ترکیه خواهیم بود و این تحولات تلاشی برای انحراف افکار و آرای مردم در آستانه انتخابات محلی 30 مارس آتی است.

عملیات ارتشا و فساد قوه قضائیه در 26 آذرماه گذشته علیه شماری از دولتمردان ترکیه، بازرگانان و شخصیتهای سرشناس ترکیه ای، با واکنش بسیار تند دولت آنکارا روبرو و این عملیات به عنوان تلاشی برای براندازی دولت ارزیابی شد.

استعفای چهار وزیر در کابینه، ترمیم اساسی در کابینه اردوغان، استعفاهای پی درپی شماری از نمایندگان حزب حاکم، جابجایی حدود سه هزار تن از افسران پلیس ، تلاش دولت برای برکناری دادستانهایی که در این عملیات دست داشتند، تزلزل سیاسی جدی در این کشور ایجاد کرد که بازتاب جهانی داشت.

اتحادیه اروپا که روند همگرایی ترکیه را از نزدیک زیر نظر دارد، به اقدامات دولت آنکارا واکنش نشان داده و از احتمال تعویق مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه سخن گفته است.

خاورم ** 2011 ** 230** 1552
کد N67913

وبگردی