آفتاب

اوباما از تغییرات در شیوۀ جاسوسی آمریکا خبر داد

اوباما از تغییرات در شیوۀ جاسوسی آمریکا خبر داد

ایسنا نوشت:

رئیس‌جمهوری آمریکا از تغییراتی در شیوه جمع‌آوری اطلاعات و شنود تلفن‌ها توسط سازمان‌های امنیتی این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در طرح اصلاحی، عمده فعالیت‌های اطلاعاتی فعلی شامل فناوری و روش‌های جاسوسی را به حالت قبلی نگه می‌دارد اما نظارت بر شیوه جمع‌آوری و حفظ اطلاعات را افزایش می‌دهد.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: بعضی از این تغییرات در جمع‌آوری اطلاعات از داخل و خارج آمریکا، سریع اتفاق خواهد افتاد.

بر اساس این دستور، جمع‌آوری و نگهداری ''فله‌ای'' شنود تلفنی متوقف خواهد شد و شنود مکالمات اشخاص تا جایی ادامه خواهد داشت که ناقض حریم خصوصی آنان نباشد.

اوباما گفت، نحوه نظارت بر دستگاه‌های امنیتی بازبینی می‌شود؛ از جمله این که نقض حریم خصوصی افراد گزارش داده خواهد شد.

به این ترتیب بر اساس گفته‌های اوباما، شیوه کار سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا تا حدودی محدودتر خواهد شد، هرچند او تأکید کرده که این تغییرات نباید مانع فعالیت‌های جاسوسی ضدتروریستی شود.

افشاگری‌های ادوارد اسنودن، پیمانکار آژانس امنیت ملی آمریکا درباره شنود گسترده توسط این سازمان، جنجال زیادی به پا کرد. باراک اوباما در سخنرانی خود گفت، افشای روش‌های جاسوسی تا سال‌ها بر عملکرد آمریکا اثر خواهد گذاشت. یکی از افشاگری‌ها درباره شنود مکالمات سران کشورهای دیگر بود که باعث خشم این کشورها شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، به آژانس امنیت ملی آمریکا دستور داده که از هر نوع شنود و جاسوسی سران کشورهای دوست و متحد آمریکا خودداری کنند؛ مگر آن‌که برای امنیت ملی آمریکا خطری وجود داشته باشد. این تغییرات، جزئی‌تر از تغییراتی بود که پیش‌بینی می‌شد با جنجال اخیر، اعلام شود.

به گزارش شبکه خبری راشاتودی، اوباما در رابطه با افشاگری‌های اخیر درباره استراق سمع سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از مکالمات خصوصی رهبران جهان نظیر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام کرد: آمریکا به عنوان ابر قدرت جهانی باید به انجام عملیات‌هایی ادامه دهد که هم‌پیمانانش به تنهایی قادر به انجام آن نیستند.

رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: ما عذرخواهی نخواهیم کرد اما رهبران کشورها و دولت‌هایی که همکاری نزدیکی با آن‌ها داریم، باید اطمینان داشته باشند که ما با آن‌ها همچون شریکی واقعی برخورد می‌کنیم.

اوباما اعلام کرد که دولت آمریکا همچنان به جمع‌آوری اطلاعات درباره مقاصد دولت‌های خارجی ادامه خواهد داد اما سازمان‌های اطلاعاتی این کشور ارتباطات رهبران کشورها را شنود نخواهند کرد.

شبکه خبری بی‌.بی‌.سی گزارش داد، رئیس‌جمهوری آمریکا به طور کلی از عملکرد سازمان‌های اطلاعاتی کشورش در جلوگیری و مبارزه با تهدیدهای تروریستی دفاع کرده اما گفته در این میان حریم شهروندان عادی نباید نقض شود.

بر اساس این تغییرات همچنین یک وکیل مدافع حریم خصوصی به دادگاه نظارت بر عملیات جاسوسی افزوده می‌شود؛ در حالی که تاکنون فقط نماینده دولت آمریکا در این دادگاه نظارتی حضور داشت.

5252

کد N67849

وبگردی