آفتاب

برگزاری مراسم سالروز ولادت پیامبر(ص) در قماطیه لبنان

برگزاری مراسم سالروز ولادت پیامبر(ص) در قماطیه لبنان

هم زمان با برگزاری هفته وحدت مراسم باشکوهی به مناسبت سالروز ولادت پیامبر اسلام(ص) در قماطیه از توابع منطقه عالیه در بیروت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مراسم که در سالن امام حسین (ع) در حسینیه امام صادق (ع) در قماطیه برگزار شد، تعداد زیادی از علمای دروز لبنان از منطقه عالیه در آن شرکت کردند.

منطقه عالیه یکی از مهمترین مناطق دروزی نشین در لبنان است و روستای قماطیه به عنوان یکی از دو روستای شیعه نشین در آن یکی از مظاهر همزیستی مسالمت آمیز بین اهالی این منطقه است.

دکتر شیخ مهدی غروی روحانی ایرانی امام جماعت قماطیه در آغاز این مراسم گفت: در حالی مراسم سالروز ولادت پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) پیامبر رحمت را در اینجا برگزار می کنیم که از این منطقه پیام محبت و دوستی و هم زیستی مسالمت آمیز را به همه بخش های لبنان به عنوان یکی از مصادیق بارز زندگی همراه با دوستی بین پیروان ادیان و مذاهب مختلف اعلام می کنیم.

شیخ مهدی غروی گفت: در زمان کنونی بیش از هر زمان دیگری ما نیاز داریم تا سیره نبوی را سرمشق زندگی و راه خویش قرار دهیم تا از هرگونه انحراف مصون بمانیم. گذشته برای ما درس است تا آینده خویش را براساس تعالیم رحمانی حضرت محمد(ص) بسازیم و برای دست یابی به این امر اگر آنچنان که خداوند متعال در قرآن کریم فرموده‌اند "انک لعلی خلق عظیم" نبی(ص) را معیار خویش قرار دهیم دشواری ها دستیابی به این مسیر از بین می رود و بنایی ثابت برای هم زیستی و به دور از هرگونه تعصبات کور می سازیم.

این در حالی است که لبنان با تعدد طوایف پیروان ادیان الهی و مذاهب اسلامی و مسیحی یکی از مصادیق بارز زندگی مسالمت شهروندان لبنانی بوده است. یکبار این الگوی زندگی در جنگ داخلی پانزده ساله لبنان از سال 1975 مورد هجوم قرار گرفت که شالوده آن براساس نقشه های صهیونیستی به منظور درگیر کردن مقاومت فلسطینی در داخل لبنان بود. پس از آن در طی دو سال اخیر با توسعه درگیری های نظامی در سوریه اندیشه های فتنه طایفی-مذهبی و تکفیری، شاهد مرحله دوم هدف قرار دادن زندگی مسالمت‌آمیز در لبنان و خاورمیانه هستیم. همین امر باعث شده است تا نداهای عقلانی و وحدت‌گرا بار دیگر به میدان آیند تا در برابر موج افکار و عملیات تکفیری مقاومت کنند.

در همین راستا در مراسم بزرگداشت ولادت پیامبر اسلام(ص) در قماطیه سخنرانان بار دیگر بر محبت و اندیشه‌های رحمانی اسلام تاکید کردند.

شیخ حسن المصری با قرائت اشعاری در خصوص تعالیم اسلامی در زندگی مشترک با دیگر پیروان مذاهب و ادیان گفت: اندیشه های تکفیری که این روزها برای خود جولان پیدان کرده اند هرگز در مقابل تعالیم انسانی و الهی که توسط پیامبر(ص) به بشریت عرضه شد سخنی برای گفتن ندارند بلکه انسان و حیات بشری را از زندگی آسمانی به سوی جهنم و عمق تاریکی های زمین سوق می دهند.

طارق آل نصرالدین نویسنده و شاعر لبنانی در این مراسم گفت: جهل می‌خواهد تا عقل‌مان را تعطیل کنیم و خیر و برکت نبی بزرگ اسلام را از ما بگیرد و به جای آن کینه و نفرت را در نفوس مردم بکارد.

از سوی دیگر شیخ فضل مخدر یکی از روحانیون لبنانی با قرائت اشعاری در مدح اندیشه‌های نبوی گفت: ما باید از پیامبر(ص) عذر بخواهیم که ما می خواهیم او را توصیف کنیم زیرا پیش از همه خدای متعال او را با جمله "انک لعلی خلق عظیم" توصیف کرده است اما ما از خدا می‌خواهیم تا سینه ما را آنقدر بزرگ کند با بتوانیم از حضرت محمد(ص) یاد کرده و او را به خوبی توصیف کنیم و این در حالی است که امروزه کسانی خود را پیروان آن رسول بزرگ می دانند که با اعمال خود چهره ای بر خلاف سنت نبوی از خود برجای می گذارند که نتیجه آن جز خشونت و دوری از عقل و منطق نیست.

انتهای پیام

کد N67692

وبگردی