آفتاب

درخواست ژاپن برای نشست سه ‌جانبه با سران چین و کره‌جنوبی

درخواست ژاپن برای نشست سه ‌جانبه با سران چین و کره‌جنوبی

همشهری‌آنلاین: نخست وزیر ژاپن برگزاری نشستی سه جانبه را با سران چین و کره‌جنوبی خواستار شد.

جهان > آسیا- همشهری‌آنلاین:
نخست وزیر ژاپن برگزاری نشستی سه جانبه را با سران چین و کره‌جنوبی خواستار شد.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی "ان اچ کی" ژاپن  نظرش درخصوص  داشتن گفت‌وگوهایی صریح و صادقانه و برطرف‌کردن تنش‌های ناشی از مناقشه‌های سرزمینی یا مرتبط با تاریخ را مطرح کرد.

وزارت امور خارجه ژاپن   دو روز پیش پیشنهادی را در این‌باره مطرح کرده بود.

 آبه، 26 دسامبر با رفتن به معبد یاسوکنی توکیو که محل دفن دو میلیون و 500 هزار سرباز ژاپنی کشته‌شده در جنگ و نیز 14 جنایتکار جنگی است که پس از پایان جنگ جهانی دوم (1945) محکوم شدند ؛خشم چین و کره‌جنوبی را برانگیخت.

با وجود این‌که شینزو آبه تلاش کرد به این دو کشور همسایه اطمینان دهد هدفی مسالمت‌آمیز از این بازدید داشته‌است، چین و کره‌جنوبی آن را توهین به قربانیان نیروهای ژاپنی در نیمه اول قرن 20  دانستند.

پکن و سئول که گرایش‌های نظامی و ملی‌گرایانه نخست وزیر ژاپن را محکوم می‌کنند، هر گونه نشست را با او در حال حاضر منتفی دانسته‌اند.

علاوه بر این پرونده مرتبط با تاریخ، روابط پکن و توکیو از بیش از یک سال پیش به علت اختلاف سرزمینی در دریای چین شرقی متشنج شده است.توکیو  با کره‌جنوبی نیز مناقشه سرزمینی دارد.

به گزارش تایمز آو ایندیا،نخست وزیر ژاپن با این‌حال خاطر نشان کرد ژاپن به امید برگزاری چنین نشستی هیچ امتیازی بر سر مسائل سرزمینی نمی‌دهد.

کد N67309

وبگردی