آفتاب
چکناواریان در گفتگو با مهر:

سمفونی «رسول عشق و امید» جلوه‌ای از اشتراکات ادیان بود/ پیام همه پیامبران صلح و دوستی است

سمفونی «رسول عشق و امید» جلوه‌ای از اشتراکات ادیان بود/ پیام همه پیامبران صلح و دوستی است

خالق سوئیت سمفونی «رسول عشق و امید» این اثر را جلوه‌ای ماندگار از حضور توامان هنرمندان مسیحی و مسلمان در منقبت پیامبران الهی و جلوه‌ای از اشتراکات ادیان الهی توصیف کرد.

لوریس چکناواریان که سال 1386 به مدت 15 شب سوئیت سمفونی «رسول عشق و امید» را براساس نوشته سید مهدی شجاعی در تالار وحدت اجرا کرد در گفتگو با خبرنگار مهر درباره دلایل اقبالش به این اثر گفت: قبل از هر چیزی لازم می دانم به عنوان یک هموطن ایرانی سالروز میلاد پیامبر گرامی اسلام را به همه خواهران و برادران مسلمان و ایرانی خودم تبریک بگویم و امیدوارم در سایه پندها و رسالت پیامبران الهی همیشه در صلح و آرامش کنار هم زندگی کنیم.

وی افزود: خلق سوئیت سمفونی «رسول عشق و امید» نتیجه تلاش ها و پیگیری‌های معاونت امور هنری وقت وزارت ارشاد بود که مرداد ماه سال 86 با تلفیقی از موسیقی، حرکات موزون، نور و تصویر و همراهی بیش از 160 هنرمند اجرا شد. این سمفونی نگاهی به خلقت انسان و زندگی پیامبران و امامان داشت و برنامه موفقی بود که توانست جلوه ای ماندگار از اشتراکات انسانی ادیان الهی را به مخاطب نمایش دهد.

چکناواریان با تاکید بر اینکه همیشه با عنوان اقلیت مذهبی در کشورمان مخالف بوده و هست، بیان کرد: ما به عنوان یک ایرانی در هر دین و فرهنگی که قرار گرفته باشیم در یک کشتی کنار هم هستیم و به این موضوع هم افتخار می کنیم که فارغ از مذهب به عنوان یک ایرانی در کنار هم زندگی می کنیم. بنابراین وقتی من به عنوان یک ایرانی می آیم و درباره پیامبران الهی که حضرت محمد(ص) نیز در ردیف این پیامبران قرار دارد اثر موسیقایی را تولید می کنم موضوع عجیبی نیست چرا که وجود این پیامبر گرامی نیز مانند پیامبر ما پر از دوستی و مهربانی است که چیزی جز صلح و آرامش را برای مردم دنیا نخواست.

این هنرمند پیشگام موسیقی در بخش دیگری از صحبتهای خود تصریح کرد: من در ساخت این موسیقی تمام تلاش خود را انجام دادم که تمام مفاهیم موسیقی مذهبی ایران را به زبانی بین المللی و هنری تبدیل کنم تا با این رویکرد دنیا نیز متوجه حرف های ما باشد.

این استاد پیشکسوت موسیقی بیان کرد: این سمفونی از داستان زندگی حضرت مسیح (ع) آغاز می شود و به نوعی عقب‌گردی به آغاز خلقت بشر دارد که در ادامه به تولد حضرت محمد (ص)، سپس به زندگی حضرت علی (ع) و درنهایت به امام زمان (عج) و حضرت عیسی (ع) به عنوان منجیان ادیان اسلام و مسیحیت می رسد.

این آهنگساز و رهبر ارکستر گفت: این درست است که من یک مسیحی هستم اما بازهم می گویم که یک ایرانی هستم که با فرهنگ ایرانی بزرگ شده است. کشور من ایران برای من یک اندوخته جاودانه است که مذهب نیز جزوی از آن است بنابراین این آرزوی من بود که بتوانم مفاهیم مذهبی کشورمان را با زبان موسیقی ارائه دهم تا مردم دنیا بفهمند ایرانی هدفی جز صلح و آرامش در دنیا ندارد.

چکناواریان در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: ساخت این اثر به هیچ عنوان صرفا برای کسب درآمدهای مالی از سوی من پذیرفته نشد بلکه کاری بود که با تمام وجودم تلاش کردم با هدف ایجاد محیطی پر از مهربانی و صلح در کشورمان آن را تولید کنم و امیدوارم مورد توجه مخاطبان نیز قرار گرفته باشد.

 

کد N67203

وبگردی