آفتاب

مدیر مسئول روزنامه جام‌جم: نباید به بهانه نقد، شخصیت منتقدان تخریب شود

مدیر مسئول روزنامه جام‌جم: نباید به بهانه نقد، شخصیت منتقدان تخریب شود

مدیر مسئول روزنامه جام‌جم با بیان این‌که عده‌ای به علت ناتوانی در نقد اندیشه‌ها به سمت تخریب شخصیت منتقدان پیش می‌روند، اظهار کرد: این نوع برخورد با منتقدان موجب ریزش نیروهای انقلابی و سوء استفاده دشمن می‌شود.

بیژن مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه رییس‌جمهور چندین بار مطرح کرده‌اند که در کشور باید فضای نقد فراهم باشد، اظهار کرد: حمایت دولت از منتقدان موجب می‌شود که افرادی که صاحب تریبون هستند بتوانند از مسیر نقد به دولت کمک کنند.

وی در ادامه افزود: البته در گذشته هم از انتقاد کردن حمایت می‌شد، اما پس از این‌که فضای انتقادی کمی تند می‌شد، نقد با شکایت قضایی مواجه می‌شود و منتقد دچار محدودیت می‌شد اما چنین شرایطی در حال حاضر در مورد دولت یازدهم دیده نمی‌شود.

این فعال رسانه‌ای همچنین اظهار کرد: ما باید آثار نقد را در اصلاح روش‌های اداره کشور ببینیم. باید منتقد را برای نقد کردن امور تشویق کرد. در حال حاضر فضای انتقادی به وسیله کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها و مناظره‌های مختلف در تلویزیون و رادیو فراهم شده است که اگر این روند ادامه داشته باشد، نقد زیرزمینی نخواهد شد.

مقدم در ادامه با اشاره به این‌که عده‌ای هستند که گمان می‌برند تمام حقیقت در اختیار آنهاست، خاطرنشان کرد: آنها با پیش‌داوری‌های خاصی با منتقدان خود برخورد می‌کنند. در آموزه‌های اسلامی داریم به جای برخورد با افراد باید نظرهای آنها نقد شود، اما بعضا این دو حوزه خلط می‌شود و مناسبات فردی وارد نقد اندیشه‌ می‌شود.

وی بر وجود تسامح و تساهل درباره نقدهای درون نظام از سوی مسئولان تاکید کرد و گفت: مسئولان برای خدمت‌رسانی ماموریت دارند و باید از کینه‌ورزی‌ها عبور کنند.

مقدم در پایان افزود: مسئولان اگر خواسته باشند خود را وارد دشمنی و درگیری کنند در واقع از وظایف خود باز می‌مانند. در مورد نقدهای اصولی باید سازوکاری را در نظر گرفت که به این نقدها پاسخ داده شود یا در اثر نقدهای سالم و درست، امور اجرایی کشور اصلاح شود.

انتهای پیام

کد N67076

وبگردی