آفتاب

ارتقای مهارت جواهرسازی، ایران را درصدرصنعت هنری جهان می نشاند

ارتقای مهارت جواهرسازی، ایران را درصدرصنعت هنری جهان می نشاند

ایرنا - تهران -مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران اظهار داشت: ارائه آموزش های مهارتی جواهرسازی مبتنی بر شیوه های استاد -شاگردی که برگرفته از پیشینه تاریخی این رشته در کشور است ایران را در صدر این صنعت هنری جهان می نشاند.

ˈحمیدرضا خانپورˈ روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: دست آفرینه های هنری کشورمان در حوزه ساخت و طراحی، تزیین و نگار گری طلا و جواهر از جایگاه برجسته تاریخی برخوردار بوده تا جاییکه می توان ایران را به عنوان مهد این رشته اقتصادی - هنری نام برد.

وی به تلاش بسیاری از کشورها نوپا برای یافتن جایی در بازار این کالای مالی - هنری اشاره و تاکید کرد: لزوم ترمیم توان مهارتی و نیز تلاش برای نفی سودجویی های غیر حرفه ای زمینه ای ضروری برای همگامی و همکاری آموزش فنی و حرفه ای و اتحادیه صنفی طلا وجواهر با هدف ارتقا ی توان تخصصی فعالان این صنعت هنری ایجاد کرده است.

خانپور گفت: براین مبنا و در تحقق رویکرد مدیریت ارشد سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در خصوص تعامل با اتحادیه های صنفی ، به تازه گی تفاهم نامه همکاری آموزشی بین این اداره کل و اتحادیه طلا و جواهر استان تهران منعقد شد.

وی در توضیح برخی بندهای این تفاهم افزود: براساس این تفاهم نامه از این پس برگزاری دوره های آموزشی مورد نیازاز طریق نیازسنجی، ارائه مجوز ایجاد مراکز جوارکارگاهی و بین کارگاهی ، صدور گواهینامه برای کارآموزان دوره های آموزشی پس از قبولی در آزمون سنجش مهارت و ... توسط آموزش فنی و حرفه ای استان تهران دنبال می شود.

وی گفت: حمایت از طرح استاد - شاگردی نوین جهت توسعه اشتغال مولد و پایدار، استفاده از مربیان و متخصصان اتحادیه در اجرای آموزش های مهارتی صنعت طلا و جواهر، حمایت های لازم در خصوص تأمین اعتبار جهت توسعه آموزش های مهارتی شاغلان و دست اندرکاران صنف طلا و جواهر تهران از تعهدات اتحادیه طلا و جواهر استان تهران می باشد.

وی اظهار داشت: این تفاهم نامه در چهارچوب راهبرد بهبود فرآیند کسب و کار و و با هدف افزایش بازدهی واحدهای تولیدی، صنفی و خدماتی از طریق آموزش استاد شاگردی نوین منعقد شده است .

وی با تقدیر از مساعی اتحادیه طلا و جواهر استان تهران اظهار داشت : این توافق همانطور که مبین اهمیت ارتقا مهارت در رشته های پر ظرفیت شغلی و اقتصادی است نشان دهنده دریافت مسوولان این اتحادیه در خصوص ارتقا و پالایش نظام های آموزشی طلا وجواهر سازی است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران همچنین از فعالیت 40 مرکز اموزش تخصصی در حرف مختلف طلا و جواهر مانند مرصع کاری ، پایه سازی طراحی ، فروشنده ، عیار سازی و .. خبر داد .

وی افزود: این مراکز برای متناسب شدن با ضرورت های این تفاهم نامه نیازمند تجهیز و روزآمد شدن هستند که پیش بینی می شود تحقق ان برای هر واحد اموزشی نیازمند 100 میلیون ریال هزینه است.

خانپور یکی دیگر از کارکردهای این طرح را افزایش زمینه مشاغل خانگی با محوریت زنان سرپرست خانوار عنوان کرد و گفت: طلا و جواهر سازی به عنوان صنعتی که تولید آن بیش از هر چیزی متکی به توان ذهنی و هنری افراد است ان را مستعد انجام در فضاهای کوچک خانگی کرده است.

وی همچنین یادآوری کرد: گردش مالی بالای صنعت طلا و جواهر در سطح جهان ضرورت ارتقای توان تخصصی ، مهارتی و تولیدی را گوشزد می کند .

زمان اجرای این تفاهم نامه آموزشی که در پنج ماده منعقد شده 2 سال تعیین شده که در صورت توافق طرفین قابل تمدید است.

564/1109/ 1539
کد N66816

وبگردی