آفتاب
روزنامه دولتی کره شمالی:

به وعده های خود در مورد مسئله بهبود روابط با کره جنوبی عمل می کنیم

به وعده های خود در مورد مسئله بهبود روابط با کره جنوبی عمل می کنیم

تهران- ایرنا- مهمترین روزنامه دولتی کره شمالی روز شنبه اعلام کرد که این کشور اولین گام ها را در راستای عملی کردن پیشنهاد اخیر در مورد پایان دادن به تنش ها میان پیونگ یانگ – سئول برخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، روزنامه دولتی رودونگ سینمون متعلق به حزب حاکم کره شمالی اعلام کرد: هدف ما عملی کردن پیشنهاد اخیر در مورد کاهش تنش ها میان دو کره و حرکت در راستای بهبود روابط دو جانبه است. همان گونه که گفته شد، ما اولین گام ها را برای عملی کردن این پیشنهاد بر خواهیم داشت.

این در حالیست که در مطلب این روزنامه کره شمالی به طور دقیق اعلام نشده است که پیونگ یانگ به دنبال انجام چه اقداماتی برای عملی کردن پیشنهادش برای بهبود روابط دو کره است.

این مطلب روزنامه حزب حاکم کره شمالی در حالی مطرح شده است که اخیرا پیونگ یانگ پیشنهاد داد که دو کره به اتهام زنی های دو طرفه پایان دهد و این موضع رسمی کره شمالی است که روابط میان پیونگ یانگ- سئول بهبود یابد.

کره شمالی همچنین به دنبال پیشنهاد اخیرش از کره جنوبی خواست که رزمایش مشترک آتی با امریکا را لغو کند. این کشور از سئول خواست که دو طرف اقدامات گام های جدی در راستای جلوگیری از وقوع یک فاجعه هسته ای در شبه جزیره کره بردارند.

در گزارش روزنامه رسمی کره شمالی این مطلب عنوان شد که اگر این پیشنهاد اجرایی شود، روابط میان دو کره بهبود خواهد یافت و به حل مشکلات چند ساله دو کشور کمک خواهد کرد.

این روزنامه اعلام کرد که پیونگ یانگ پیشتر نیز مواضع خود را برای هموار شدن مسیر بهبود روابط میان دو کره و گسترش صلح و امنیت در شبه جزیره کره اعلام کرده بود.

این در حالی است که کره جنوبی واکنش سردی به این پیشنهاد کره شمالی نشان داده است و اعلام کرده که رزمایش مشترکش با آمریکا طبق برنامه تعیین شده برگزار خواهد شد. کره جنوبی اعلام کرده پیش از آنکه روابط میان دو کره بهبود یابد، پیونگ یانگ باید ابتدا پاسخگوی اقدامات تحریک آمیز قبلی اش باشد و به تعهداتش در مورد برنامه هسته ای خود عمل کند.

چین نیز اخیرا اعلام کرد که امیدوار است تمامی طرفهای درگیر در مورد تحولات شبه جزیره کره خویشتندار باشند و از بروز تنش جلوگیری کنند.

این درخواست چین در حالی مطرح شده است که کره شمالی اخیرا هشدار داده بود که اگر آمریکا و کره جنوبی رزمایش سالیانه را ماه آینده میلادی برگزار کنند باید منتظر پیامدهایش باشد.

مترجمام/9234** 1514
کد N66750

وبگردی