آفتاب
/بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی/

تسخیری: قرآن و سیره رسول الله(ص) اصول دستیابی به وحدت هستند

تسخیری: قرآن و سیره رسول الله(ص) اصول دستیابی به وحدت هستند

در حاشیه برگزاری بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، جلسه عمومی با حضور آیت‌الله تسخیری مشاور عالی مقام معظم رهبری، حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه کشور و مفتی‌هایی از کشورهای اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله تسخیری در این جلسه اظهار کرد: خداوند توانست الفت را در بین مسلمانان از طریق قرآن و پیامبر اسلام (ص) برقرار کند. قرآن کریم مسلمانان را به وحدت تشویق کرده است و از آنها خواسته هرگز متفرق نشوند و کسانی که تفرقه ایجاد کنند کفر ورزیده‌اند.

وی در پایان گفت: قرآن کتاب وحدت بخش است و خصوصیت وحدت در این است که مسلمانان بر هر عقیده‌ای که هستند با یکدیگر متحد شوند.

در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عمار ابورقیب از بزرگان کشور عراق با بیان این‌که «اسلام امت واحدی است» اظهار کرد: خداوند انسان‌ها را به شکل ملت‌ها، قبایل و مذاهب مختلف آفرید. ولی وحدت را در بین تمام آنها قرار داد.

وی یادآور شد: آزادی انسان از اختلاف برانگیزترین معانی است که در جهان وجود دارد. خداوند قرآن را نازل کرد تا ملت‌ها معنی درست آزادی را بفهمند و بدانند که آزادی آنها در گرو متحد شدنشان است. قانونگذاران جهان اسلام باید به ما توصیه کنند که بر اساس برنامه ریزی به وحدت مد نظر قرآن برسیم.

این مفتی عراق یادآور شد: رسول گرامی اسلام (ص) تمامی این دگرگونی‌ها را پیش‌بینی کرده بود و به همین دلیل امت‌ها را به همزیستی مسالمت آمیز دعوت کرد تا مسلمانان دچار مشکل و اختلاف نشوند. متاسفانه در جهان امروز تکفیری‌هایی به وجود آمدند که سربریدن انسان‌ها را رواج می‌دهد. این‌ها بدترین اصول را در شریعت و رفتار رسول الله ( ص) ایجاد کردند. در شریعت و رفتار رسول الله (ص) اینگونه حرف‌ها و سخن‌ها وجود نداشته، ما در برابر رسول الله(ص) وظیفه‌ی سنگین و خطیری داریم.

عمار ابورقیب در پایان گفت: تمام این عدم وحدت‌ها به کشورهای خارجی بر نمی‌گردد بلکه ما مسلمانان خود نیز آمادگی استعمار طایفه‌ای را داریم علمای اسلامی وظیفه دارند علیه کسانی که اجتهاد نابجا در خصوص اسلام می‌دهند برخیزند و نگذارند این امتی که به شکوه رسیده به گذشته‌ بر گردد.

در ادامه این جلسه، شیخ احمد الرییس رئیس هیات امنای تجمع علمای لبنان، با درود بر روان پاک پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) اظهار کرد: ما در این جلسه گرد یکدیگر جمع شده‌ایم تا نشان دهیم اگرچه مذهب مختلف داریم، ولی همگی خواهان وحدت اسلامی هستیم و این وحدت از کتاب خدا قرآن بر می‌خیزد. وحدت هیچ تعارضی با عقاید دینی ندارد. کل امت اسلامی باید گرد یکدیگر جمع شوند.

وی یادآور شد: ما در این دیدار خوب و مبارک در پی آن هستیم که خود را از هرگونه وابستگی سیاسی به کشورهای آمریکا و اسراییل رها کنیم. ما نیاز داریم که تصمیمات سیاسی درستی را برای مملکت‌های اسلامی بگیریم. چیزی که تمام رهبران جهان اسلام در پی آن هستند. طریق کتاب خدا و سیره‌ی رسول الله (ص) دست یافتنی است.

رئیس هیات امنای تجمع علمای لبنان، ادامه داد: اگر ما به آزادی سیاسی برسیم به منفعت واقعی رسیده‌ایم. اروپا و آمریکا با تمام جنگ‌هایی که داشته است اکنون با یکدیگر متحد شده و یک رهبر دارند، آیا وقت آن نرسیده که ما به عنوان مسلمان چنین کاری انجام دهیم و همه گرد یک رهبر باشیم. این تصمیم سیاسی مهمی است که به نفع ماست و غربی‌ها دیگر نمی‌توانند با این تصمیم منابع و اصالت ما را چپاول کنند.

وی اظهار کرد: برای رهایی از تمام وابستگی‌ها باید به سمت قرآن و سیره‌ی رسول الله (ص) پیش برویم. و از این طریق می‌توانیم در خط وحدت حرکت کنیم. چیزی که امروز در جهان اسلام می‌بینیم و حرکتی تکفیری است سیاست آمریکاست. برای همین این دیدار ما باید پاسخی باشد برای فتنه‌های آمریکایی.

وی در پایان گفت: ما 50 کشور گرد هم جمع شده‌ایم که گرد یک رهبر واحد حلقه بزنیم و انگیزه‌های ناسیونالیستی را کنار بگذاریم و تحت یک رهبر به شور و مشورت بنشینیم و وحدت واقعی را بشناسیم. چرا ما مسلمانان اصرار می‌کنیم در تشتت باشیم. ما باید بر وحدت اسلامی خود تاکید کنیم.

انتهای پیام

کد N66634

وبگردی