آفتاب

نماینده مجلس آلمان: تحریم ها به تحریم کنندگان نیز آسیب زد

نماینده مجلس آلمان: تحریم ها به تحریم کنندگان نیز آسیب زد

تهران-ایرنا- نماینده مجلس آلمان و معاون فراکسیون حزب دمکرات مسیحی در این کشورگفت: تحریم ها فقط برای ایران مشکل سازنبود، بلکه بر کشورهای تحریم کننده نیز تاثیر منفی داشت.

«آندریاس شوکن هوف» نماینده مجلس آلمان و معاون فراکسیون حزب حاکم دمکرات مسیحی، در گفت و گو با هفته نامه آسمان در مورد کاهش روابط تجاری تهران - برلین در سال های اخیر گفت: امیدواریم تجارت بین ایران و آلمان افزایش یابد. تحریم ها فقط برای ایران مشکل ساز نبود بلکه تاثیر منفی بر کشورهای تحریم کننده نیز گذاشت.

وی ادامه داد: در روند مذاکرات و با تلاش برای حل موضوع هسته ای ایران می خواهیم موقعیت سیاسی جدیدی ایجاد کنیم که بر اساس آن رژیم تحریم ها، تضعیف و سپس لغو شود؛ این اقدام به نفع غرب نیز هست.



*** رویکرد جدید ایران مبنی بر همکاری با اروپا

این نماینده آلمان ضمن تاکید بر حق ایران برای غنی سازی اورانیوم با توجه به روی کار آمدن دولت «حسن روحانی» رییس جمهوری ایران در مورد چشم انداز روابط تهران با غرب به ویژه اروپا گفت: شاهد رویکرد جدید ایران برای همکاری با اروپا و کشورهای عضو گروه 1+5 در زمینه برنامه هسته ای ایران هستیم.

وی تصریح کرد: رویکرد جدید دولت روحانی فرصتی واقعی برای از بین بردن تنش ها بین ایران و جامعه بین الملل و به معنای فرصتی برای مذاکره با طرف مسوول تر و قابل اطمینان تر در مذاکرات بین المللی است.

شوک هوف ادامه داد: همه ما خواهان رابطه ای با مشارکت بیشتر هستیم که امکان غلبه بر نظام تحریم ها را داشته باشد. اکنون فرصتی واقعی برای انجام مذاکرات جدی وجود دارد؛ نخستین قدم برداشته شده است و برای رسیدن به توافق نهایی شش ماه زمان داریم. فرصتی منحصر به فرد به وجود آمده است که طی سال های گذشته وجود نداشت و باید همه از این فرصت استفاده کنیم.



***می توان به توافقی جامع دست یافت

نماینده مجلس آلمان در مورد تلاش ها برای برهم زدن توافق ژنو اظهار داشت: موضع مشترک و واحدی بین اعضای گروه 1+5 در زمینه مذاکرات وجود دارد و نباید بین موضع آمریکا و روسیه یا چین و کشورهای اروپایی تمایز قائل شد؛ البته ممکن است در هر یک از کشورها مباحثی در زمینه مذاکرات صورت بگیرد اما این موضوعی جداگانه است.

وی تاکید کرد: موضع مشترک ما و 1+5 قابل اطمینان و معتبر است و می توان به توافقی دست یافت که سازوکارهای راستی آزمایی و بازرسی را در بربگیرد و در همان حال ، به ایران اجازه بدهد برنامه هسته ای صلح آمیز داشته باشد.

شوکن هوف در مورد نشست ژنو 2 و موضع برلین در مورد حضور ایران در این نشست گفت: جامعه بین المللی به راهکاری جامع برای حل بحران سوریه نیاز دارد.

*** آلمان خواهان حضور ایران در نشست ژنو 2 سوریه است

وی با اشاره به حمایت عربستان و قطر از شورشیان سوریه و حمایت ایران از «بشار اسد» رییس جمهوری سوریه ادامه داد: آلمان به همین دلیل خواستار حضور ایران در نشست ژنو است تا بتوان به راهکار جامعی دست یافت.

او در مورد احتمال سفر «آنگلا مرکل» صداعظم آلمان به ایران یا سفر روحانی به آلمان نیز گفت: در صورت تحقق توافق نهایی چنین بازدیدهایی بخشی از روند عادی سازی روابط خواهد بود.

*** روابط با آلمان افزایش می یابد

نماینده مجلس آلمان با بی اطلاعی از برنامه سفرهای مرکل گفت: این بازدیدها فقط به صدراعظم آلمان محدود نمی شود بلکه شامل اعضای پارلمان، دیگر اعضای دولت، اتحادیه اروپا و روسای شرکت ها نیز می شود.

آندریاس شوکن هوف نایب رئیس فراکسیون حزب دمکرات مسیحی در پارلمان آلمان روز دوشنبه 16 دی، وارد تهران شد و در سفر دو روزه خود با برخی مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کرد.

سیام**9157 **1449
کد N66533

وبگردی