آفتاب

سفیر ایران در باکو: از رویکرد مثبت ترکیه در قبال همسایگان حمایت می‌کنیم

سفیر ایران در باکو: از رویکرد مثبت ترکیه در قبال همسایگان حمایت می‌کنیم

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در مورد تحولات اخیر روابط ایران و ترکیه گفت: ترکیه مهمترین شریک اقتصادی ایران در منطقه است و مناسبات دو کشور روند مثبتی را طی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پاک آیین با بیان این‌که «ایران برای تحکیم و توسعه روابط با همسایگان به خصوص برادران مسلمان خود اهمیت بالایی قائل است» افزود: ایران و ترکیه روابط برادرانه، آرام و به دور از تنش با یکدیگر دارند.

وی رویکرد مثبت ترکیه برای بهبود و توسعه روابط با همسایگان خود را مهم توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است از تمام ظرفیت خود برای بهبود مناسبات آنکارا - دمشق استفاده می|کند.

به گزارش خبرگزار ترند، پاک آیین گفت: دیدگاه‌های ایران و ترکیه در مورد حفظ اتحاد و تمامیت ارضی سوریه، توقف جنگ داخلی و برقراری آتش بس ،ایجاد امکانات لازم برای بازگشت پناهجویان سوری، انتقال کمک‌های انسان دوستانه به مردم این کشور، دستیابی به یک راه حل صلح‌آمیز و پرهیز از هرگونه اقدام نظامی برای بحران سوریه به یکدیگر نزدیک است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد احتمال همکاری ایران و ترکیه برای حل مناقشه قره باغ گفت: ما اعتقاد داریم مناقشه قره باغ می تواند با استفاده از ظرفیت‌های منطفه‌ای و به صورت صلح‌آمیز حل و فصل گردد و فعال شدن کشورهای منطقه را در این زمینه مثبت ارزیابی می کنیم.

سفیر ایران در باکو همچنین توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 را یک پیروزی برای دیپلماسی این کشور دانست و گفت این توافق موجب شکست طرفداران جنگ و پیروزی طرفداران مذاکره برای حل مناقشات است.

وی گفت: ما همیشه بر ضرورت احقاق حقوق هسته ای ایران برای مصارف صلح آمیز و عدم استفاده از حربه تهدید و تحریم تاکید کرده بودیم و خوشحالیم که امروز کشورهای قدرتمند نیز استدلال ایران را پذیرفته و نگاه واقع بینانه ای برای حل و فصل اختلافات پیدا کرده‌اند.

پاک آیین روابط ایران و جمهوری آذربایجان را دارای ابعاد و سطوح مختلفی دانست و گفت ما با مردم جمهوری آذربایجان علایق و پیوندهای دینی،مذهبی و فرهنگی مشترک داریم و این مشترکات همانند پلی برای تقویت ارتباط نزدیک میان دو ملت و دو دولت عمل می کنند.

وی تصریح کرد: روابط بین دو کشور آنقدر عمیق است که برخی اختلاف نظرها نمی|تواند تاثیر زیادی بر روند توسعه ای آن داشته باشد.

انتهای پیام

کد N66473

وبگردی