آفتاب

ریشه هنر در فضای امنیتی خشکانده می شود

ریشه هنر در فضای امنیتی خشکانده می شود

نویسنده و پژوهشگر تاریخ معتقداست: ریشه هنر در فضای امنیتی خشکانده می شود و در فضای آرام است که هنرمند احساس امنیت خواهد کرد

  به گزارش آفتاب به نقل از ایرنا : محمدرضا سنگری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار کرد : ایجاد تنگنا و محدودیت از بالندگی هنر می کاهد.البته اختصاص این فضای امن ، آزاد و آرام نباید به نوعی آنارشیسم و هرج و مرج منتهی شود، آزادی بدون ضابطه خطرناک است و جامعه اسلامی و مقید به ارزش های انسانی هنجارشکنی ها و آزادی های بی حد و مرز را بر نمی تابد .


وی با اشاره به اظهارات اخیر دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در جمع هنرمندان گفت: خلق اثر هنری محصول آزادی فکر و اندیشه است و تا زمانی که فرصت جولان به آن داده نشود اثر ادبی خلق نخواهد شد، پرواز ذهن و رها شدن از قفس های موجود لازمه خلق اثر هنری است .




  آزادی بدون ضابطه خطرناک است


وی با تاکید بر اینکه هنرمند برای خلق اثر باید احساس آزادی کند هشدار داد که باید مراقب برداشت و سوء استفاده های غلط بود، هنرمند نباید تصور کند هر آنچه را می خواهد مطرح کند، فرو ریختن هنجارها به صرف آزادی، عدم پایبندی به ارزش ها و اصول نوعی لجام گسیختگی ایجاد خواهد کرد ، این برداشت نادرست از آزادی برای جامعه خطرناک است .


این منتقد ادبی تصریح کرد تصور از آزادی بدون در نظر گرفتن محدودیت و حدود مرز به ضرر جامعه خواهد بود .




  در فضای بسته اندیشه ها پنهان می ماند


این پژوهشگر حوزه تاریخ در مورد زیرزمینی شدن اندیشه ها و نقد نیز توضیح داد: در فضای بسته اندیشه ها و نقدونظرها پنهان خواهد شد، نباید کاری کرد که به شیوه های گذشته شاهد پخش شب نامه و اعتراضات باشیم .

 
وی تاکید کرد: اجازه دهیم فضای نقد در کشور وجود داشته باشد هر چند تلخ و گزنده ، البته کسانی که نقد و نظر می کنند باید پایبند اصول و مبانی ارزشی هم باشند ، نقد لجام گسیخته مشکل ساز است، نقدی سازندگی در پی دارد که منصفانه و دور از اغراض شخصی صورت گرفته باشد .


سنگری در مورد اینکه هنرمند تهدید محسوب نمی شود گفت: هنرمندان پشتوانه رشد جامعه به شمار می روند ، جامعه بدون این قشر مرده است ، ارج گذاری و تکریم از هنرمندان ، دیده شدن ، حمایت مادی و معنوی از این قشر ، تعامل و همراهی با آنان قطعا به بالندگی آن کمک خواهد کرد.
کد N66458

وبگردی