آفتاب

تلاش واتیکان و آمریکا برای دیدار اوباما با پاپ

تلاش واتیکان و آمریکا برای دیدار اوباما با پاپ

رم - ایرنا - دستگاه دیپلماسی واتیکان و آمریکا در حال تلاش برای تدارک دیدار باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا با پاپ فرانسیس رهبر مذهبی کاتولیک ها در واتیکان در ماه مارس آینده هستند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه ˈلاستمپاˈ، هدف دیپلماسی واتیکان و آمریکا برای دیدار اوباما و پاپ در ایتالیا در ماه مارس به مناسبت نخستین سالگرد پاپ شدن رهبر مذهبی کاتولیک ها و نهایتا در ماه ژوئن آینده است.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز اخیرا پس از دیدار با کاردینال ˈپیئترو پارولینˈ نخست وزیر واتیکان اظهار داشت: می دانم که پاپ منتظر است تا اوباما برای دیدار با وی به واتیکان برود و رییس جمهور آمریکا نیز بی صبرانه منتظر این دیدار است.

وی اظهار داشت که موضوعات سوریه، مذاکرات صلح در خاورمیانه، سودان و آفریقا، احترام به آزادی مذاهب، حقوق بشر در کوبا و مساله فقر شدید در جهان مورد توجه مشترک آمریکا و واتیکان است.

جان کری نخستین وزیر امور خارجه کاتولیک آمریکا از زمان جیمی کارتر در سال های 1981-1980 است که اهمیت بسیاری به روابط با واتیکان می دهد.

البته سفر اوباما به ایتالیا به دیدار با پاپ ختم نمی شود و با مقامات این کشور نیز دیدار خواهد کرد. ولی بی ثباتی دولت رم ممکن است بر روی تاریخ سفر وی تاثیر منفی بگذارد.

کاخ سفید امید به گسترش روابط خود با واتیکان در خصوص موضوعات اجتماعی دارد. در دوره اول ریاست جمهوری اوباما با اینکه اکثرکاتولیک ها به او رای داده بودند، اما رییس جمهوری با اسقفهای کاتولیک آمریکا دچار مشکل شد و همین مساله منجر به سخت شدن گفت و گو با واتیکان گردید.

البته اوباما امیدوار است تا درخصوص موضوعات مشترک مانند خاورمیانه و مبارزه با فقر و نابرابری با واتیکان همکاری کند.

اروپام ** 2171**1337
کد N66451

وبگردی