آفتاب

کارشناسان آمریکایی:ارتش سوریه از گاز سارین در غوطه شرقی استفاده نکرده است

کارشناسان آمریکایی:ارتش سوریه از گاز سارین در غوطه شرقی استفاده نکرده است

کارشناسان آمریکایی با ارائه گزارشی اعلام کردند که ارتش سوریه از گاز سارین در غوطه شرقی استفاده نکرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت روسیه الیوم، کارشناسان آمریکایی اعلام کردند که بُرد موشک‌های حامل گاز سارین که در اوت سال گذشته در غوطه شرقی استفاده شده بود، نشان می‌دهد که این موشک‌ها نمی‌تواند به دست نیروهای مسلح سوریه شلیک شده باشد.

تئودور بوستولا، یک کارشناس فنی آمریکایی در پژوهشکده ماساچوست و ریچارد لوویدا، کارشناس سلاح وابسته به سازمان ملل در گزارش خود تحت عنوان "اطلاعات آمریکا در خصوص حمله گاز سارین در دمشق می‌تواند اشتباه باشد" آورده‌اند: در غوطه شرقی از مواد شیمیایی استفاده شده است و بُرد موشک‌های حامل این گاز که در کلاهک آن‌ها قرار گرفته بود، به دو کیلومتر می‌رسد و چنانچه نیروهای مسلح سوریه از این موشک‌ها استفاده کرده بودند، آنها به هدف اصابت نمی‌کردند.

در ادامه این گزارش آمده است: ارزیابی سازمان ملل در خصوص میزان این مواد شیمیایی با نتایج به دست آمده توسط ما مطابقت می‌کند. این بدان معناست که این مواد نمی‌تواند از سوی مناطق تحت کنترل دولت سوریه به سمت غوطه شرقی پرتاب شده باشد.

این گزارش تاکید می‌کند: مناطقی که تحت تسلط نیروهای سوریه است در مسافتی طولانی‌تر از دو کیلومتر از مکان مورد حمله قرار دارد. دلیل به وجود آمدن این اشتباه در اطلاعات ارائه شده از سوی آمریکا باید مشخص شود.

در این گزارش همچنین تاکید شده که ارتش سوریه تنها کسی نیست که می‌تواند مواد شیمیایی تولید کند، بلکه هر کسی با توجه به امکانات محدود خود می‌تواند به صورت دستی سلاح شیمیایی تولید کند.

علاوه بر این، موشک‌های حامل گاز سارین که در غوطه شرقی پیدا شده، با سلاح‌های شیمیایی دولت سوریه که به سازمان منع استفاده از این سلاح‌ها ارائه داده شده، مطابقت نمی‌کند.

انتهای پیام

کد N66268

وبگردی