آفتاب
مهر منتشر کرد؛

گزارش مالی پنج ساله کمیته ملی المپیک/ بودجه بازی‌های اسلامی چه شد؟

گزارش مالی پنج ساله کمیته ملی المپیک/ بودجه بازی‌های اسلامی چه شد؟

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: خزانه‌دار کمیته ملی المپیک در آستانه برگزاری مجمع انتخاباتی 30 دی ماه، گزارش مالی این کمیته طی پنج سال گذشته را ارائه کرد. طبق گزارش مالی ارائه شده مسئولان کمیته ملی المپیک در این مدت برای سه رویداد مهم بین‌المللی بودجه ویژه‌ای را جذب کردند اما در این میان بودجه بازی‌های کشورهای اسلامی که با وجود تدارکات زیاد در نهایت به سرانجام نرسید، چه شد؟

به گزارش خبرنگار مهر، مسئولان فعلی کمیته ملی المپیک یعنی محمد علی‌آبادی (رئیس)، بهرام افشارزاده (دبیر کل)، مهدی قدمی و محمود خسروی‌وفا (نایب رئیسان)، مهدی کرباسیان (خزانه دار) همراه با رباب شهریان، محمود مشحون، علی کفاشیان، احمد ناطق نوری، سید مهدی هاشمی و شاهرخ شهنازی (دیگر اعضای هیات اجرایی)  از سال 1387 با برگزاری مجمع انتخاباتی فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کردند.

از زمان آغاز به کار هیات اجرایی فعلی کمیته ملی المپیک تا به خاطر تعویق انتخابات پنج سال از آن گذشته است، ورزش ایران در کنار مسابقات تک رشته‌ای آسیایی و جهانی و یا المپیک‎های آسیایی رده سنی نوجوانان و جوانان، در مجموع با سه رویداد مهم بازی‌های کشورهای اسلامی، بازی‌های آسیایی 2010 گوانگژو و بازی‌های المپیک 2012 لندن مواجه بود.

در این میان البته بازی‌های کشورهای اسلامی که قرار بود به میزبانی مشترک سه شهر تهران، اصفهان و مشهد برگزار شود در نهایت با وجود رفت و آمدهای زیادی که انجام شد و تدارکاتی که دیده شد، برگزار نشد. اما در هر صورت کمیته ملی المپیک برای برگزاری این رویداد همانند حضور در بازی‌های آسیایی و المپیک بودجه ویژه‌ای ر دریافت کرده بود اما این بودجه کجا صرف شد؟ اصلا طی این پنج سال کمیته ملی المپیک در هر دوره دقیقا چه میزان از بودجه مصوب خود را دریافت کرد؟ از بودجه مصوب امسال تاکنون چه میزان تخصیص داده شده است و ... .

مهدی کرباسیان، خزانه‌دار کمیته ملی المپیک در قالب "گزارش مالی کمیته ملی المپیک طی پنج سال گذشته" ضمن ارائه جدول بودجه‌های مصوب و تخصیص داده شده طی سال‌های گذشته به مجموع این پرسش‌ها پاسخ داد.

به گزارش مهر، این دو جدول آماری به خوبی نشان می دهد که بودجه مصوب کمیته ملی المپیک برای هر سال چه میزان بوده و از آن چه میزان در اختیار این کمیته قرار گرفته است. همچنین در این جدول بودجه مصوب و تخصیص داده شده کمیته ملی المپیک در یک سال پیش از آغاز به کار هیات اجرایی فعلی نیز نمایش داده شده است.

اختصاص 62 درصد از بودجه امسال
خزانه‌دار کمیته ملی المپیک در گفتگو با خبرنگار مهر با یادآوری اینکه بودجه مصوب این کمیته برای سال 92 بیش از 42 میلیارد تومان بود، اظهارداشت: تا به امروز بیش از 62 درصد از بودجه تصویب شده را در اختیار گرفته‌ایم یعنی مبلغی حدود 25 میلیارد تومان که از این میان 20 میلیارد تومان را میان فدراسیون‌ها توزیع کرده‌ایم و مابقی بودجه دریافتی را هم صرف دیگر امور کرده‌ایم.

جذب بیش از 90 درصد بودجه در هر سال
کرباسیان با تاکید بر اینکه هنوز دو ماه به پایان سال باقی مانده و تا آن زمان بخش دیگری از بودجه مصوب کمیته ملی المپیک در اختیار این کمیته قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در مجموع وضعیت دریافتی بودجه کمیته ملی المپیک خوب بوده است. این وضعیتی است که طی چهار سال گذشته هم با آن مواجه بودیم. یعنی اینکه طی این مدت پنج سال (سال 87 تا 92) تمام تجربه و تخصص خود را به کار گرفتیم و بر این اساس هر سال بیش از 90 درصد بودجه مصوب خود را دریافت کردیم.

بالاترین تخصیص نسبت به دیگر نهادها
وی تاکید کرد که کمیته ملی المپیک درمجموع نسبت به دیگر نهادها و واحدهای اجرایی بالاترین تخصیص را از معاونت برنامه‌ریزی و خزانه داری کل کشور داشته است. بنابراین باید از حمایت‌های مسئولان مربوطه در این زمینه تشکر و قدردانی کرد. 

بودجه میزبانی بازی‌های کشورهای اسلامی چه شد؟
ورزش ایران طی پنج سال گذشته با سه رویداد مهم روبرو بود. حضور در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگژو (سال 89) و بازی‌های المپیک لندن 2012 لندن (سال 91) از جمله این رویدادها بود. به همین منظور کمیته ملی المپیک طی این دو سال بودجه‌ای وِیژه برای این بازی‌ها جذب کرد. به گفته کرباسیان بودجه مصوب کمیته ملی المپیک برای حضور در این دو رویداد (ردیف بودجه متفرقه) به ترتیب 20 و 30 میلیارد تومان بود که البته 19 و 21 میلیارد تومان آن در اختیار این کمیته قرار گرفت.

دیگر رویداد مهم ورزشی طی پنج سال گذشته بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی بود؛ بازی‌هایی که قرار بود سال 1388 در ایران و به میزبانی مشترک سه شهر تهران، مشهد و اصفهان برگزار شود اما با لغو میزبانی ایران، این اتفاق نیفتاد. با این حال 50 میلیارد ریال برای این بازی‌ها در ردیف بودجه متفرقه تصویب شده بود که از این میزان بیش از 40 میلیارد ریال در اختیار کمیته قرار گرفت. این بودجه صرف چه کاری شد؟

کرباسیان در پاسخ به این پرسش مهر گفت: از میزان رقمی که بابت بازی‌های کشورهای اسلامی دریافت کردیم تجهیزات بدنسازی خریداری کرده و آن را در اختیار فدراسیون‌ها و آکادمی ملی المپیک قرار دادیم.

بررسی سالیانه حساب‌های کمیته ملی المپیک
خزانه‌دار کمیته ملی المپیک با بیان اینکه طی این مدت پنج سال حساب‌های مالی کمیته ملی المپیک هر سال به طور دقیق بررسی شد، خاطرنشان کرد: موسسه حسابرسی معتبر عضو جامعه حسابداران رسمی کشور، هر سال حساب‌های  کمیته را بر اساس قوانین و مقررات و استانداردهای حسابرسی مورد بررسی قرار داده است. نتیجه این بررسی‌ها که در اختیار هیات اجرایی قرار داده شده بود، به مجمع تقدیم شده است. در کل در بررسی‌های به عمل آمده هیچ مشکلی وجود نداشت و این نشان از شفافیت عملکرد کمیته ملی المپیک طی پنج سال گذشته دارد.

استقرار ماموران وِیژه در کمیته و فدراسیون‌ها
کرباسیان ادامه داد: در کنار بررسی حساب‌های مالی سالیانه کمیته ملی المپیک توسط موسسه حسابرسی معتبر عضو جامعه حسابداران رسمی، از سوی سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات نیز نمایندگانی در محل کمیته مستقر بودند تا حساب‌های مالی را مورد ارزیابی قرار دهند. خوشبختانه در بررسی‎‌های این افراد نیز هیچ مشکلی وجود نداشت.

وی تصریح کرد: در کنار این مسائل، کمیته ملی المپیک هم علاوه بر معفری ناظران فنی برای فدراسیون‌ها، طی این مدت اقدام به تعیین ناظران مالی هم برای هر یک از فدراسیون‌ها کرد تا آنها بر عملکرد مالی مسئولان فدراسیون‌ها نظارت مستقیم داشته باشند. خوشبختانه در این مورد هیچ گزارش تخلفی به کمیته ملی المپیک ارائه نشد.

کد N65952

وبگردی