آفتاب

سعد الحریری: آماده تشکیل دولت با مشارکت حزب‌الله لبنان هستم

سعد الحریری: آماده تشکیل دولت با مشارکت حزب‌الله لبنان هستم

نخست‌وزیر سابق لبنان ضمن اعلام آمادگی خود برای مشارکت در تشکیل دولت ائتلافی جدید با حضور حزب‌الله، گفت: مشارکت حزب‌الله در دولت جدید به نفع کشور و صلح و ثبات آن است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سعد الحریری، نخست‌وزیر سابق لبنان، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز و همزمان با برگزاری دادگاه بین‌المللی ویژه ترور رفیق الحریری، نخست‌وزیر فقید لبنان اعلام کرد که وی آماده مشارکت در دولت ائتلافی جدیدی است که حزب‌الله به عنوان حزبی سیاسی در آن نقش داشته باشد.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به تشکیل چنین دولتی، گفت: تشکیل دولتی که حزب‌الله یکی از طرف‌های آن باشد، به نفع کشور و صلح و ثبات آن است.

الحریری تاکید کرد که هیچ‌گونه امتیازاتی در خصوص مشارکت در دولت ائتلافی با حضور حزب‌الله که اتهاماتی در خصوص ترور رفیق الحریری به چهار تن از اعضای آن وارد شده، ارائه نکرده است چرا که اساس دادگاه این است که متهم تا زمان اثبات محکومیتش بی‌گناه است.

وی خاطر نشان کرد: حزب‌الله یک حزب سیاسی است و با جریان میشل عون، رهبر جریان مسیحی آزاد ملی لبنان و طرفداران وی همپیمان است و ارتباط زیادی با آنها دارد. ما تلاش می‌کنیم تا با مشکلات موجود اداره حکومت را در دست بگیریم چرا که لبنان دوره سختی را به ویژه پس از شکست جامعه جهانی در مسئله سوریه پشت سر گذاشته است.

وی در خصوص خط قرمزهایی که در خصوص تشکیل دولت وجود دارد، گفت: نیازهای مردم و کشور چنین خط قرمزهایی را مشخص می‌کند و ما خواهان ثبات و صلح در کشور هستیم.

مذاکرات میان گروه‌های لبنانی برای تشکیل دولتی جدید و متشکل از 24 وزیر که بر اساس آن هشت کرسی برای حزب‌الله و هم‌پیمانان وی و هشت کرسی برای الحریری و هم‌پیمانانش و هشت کرسی برای میشل سلیمان و تمام سلام، نخست‌وزیر مکلف لبنان باشد، در حال جریان است.

یک منبع سیاسی برجسته نیز اعلام کرد که مذاکرات مراحل زیادی را پشت سر گذاشته است و ممکن است در ماه جاری میلادی دولت جدید تشکیل شود.

این مذاکرات طی دو روز گذشته به خاطر پیگیری پرونده ترور رفیق الحریری در دادگاه بین‌المللی لاهه توسط سعد الحریری به حالت تعلیق درآمد.

انتهای پیام

کد N65907

وبگردی