آفتاب
/بیست و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی/

تاکید متفکران جهان اسلام بر از بین بردن ریشه تکفیری‌ها

تاکید متفکران جهان اسلام بر از بین بردن ریشه تکفیری‌ها

در حاشیه دومین روز از برگزاری بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، کمیسیون‌هایی با عنوان «وحدت امت اسلامی حول محور قرآن کریم» و‌ «کمیسیون وضعیت کنونی جامعه اسلامی از منظر قرآن کریم» با حضور پژوهشگران، مفتی‌ها و متفکران جهان اسلام در سالن اجلاس سران تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در کمیسیون «وضعیت کنونی جامعه اسلامی از منظر قرآن کریم» شیخ بلال سعید شعبان رییس حرکت توحید لبنان گفت: مسوولیت ما به عنوان مسلمان چه شیعه باشیم و چه سنی مسوولیت سنگین و خطیری است. مسلمانان باید به سمت سازندگی پیش بروند و خداوند در قرآن کریم وعده داده که صالحان بر زمین حکومت می‌کنند.

در ادامه توفیق علی وهبه از کشور مصر با عنوان مقاله‌ای تحت عنوان مساوات در اسلام و تعالیم قرآنی اظهار کرد:‌ مساوات همواره در اسلام مدنظر بوده است. جهان قبل از اسلام در جهل بود و کرامت انسانی زیر سوال می‌رفت. به زنان احترام گذاشته نمی‌شود. این ظلم‌ها ادامه داشت تا اسلام ظهور کرد و مساوات را به وجود آورد.

وی ادامه داد: همه انسان‌ها از دید اسلام مساوی هستند، عرب و عجم ندارد. برتری انسان‌ها به عمل صالح آن‌ها برمی‌گردد. تاکید اسلام برای برتری بر تقوا است و معیار انسان‌ها بر تقوای آن‌ها سنجیده می‌شود.

در ادامه، هیثم السهلانی رئیس تجمع علما و مسلمین لندن اظهار کرد: تلاش کردم تا در این مطالعات خود به نقش زنان توجه ویژه‌ای کنم چرا که زنان نیمی از جامعه اسلامی را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: زن از زمان تمدن‌های گذشته همواره با رفتارهای مختلفی روبرو بوده است و امروز هم متاسفانه شاهدیم که در بعضی جوامع به زن نگاه ابزاری دارند، ولی زن در جهان اسلام همواره مورد توجه بوده و جایگاه ویژه‌ای داشته چه در کار، خانواده، اجتماع و هر جای دیگری.

وی یادآور شد: پیامبر در سخنان خود همواره زنان و دختران را مورد تکریم قرار می‌داد و می‌فرمود که دنیا متاعی است و بهترین متاع این دنیا زن خوب است. این نگاهی که اسلام نسبت به زن دارد در هیچ یک از ادیان دیگر وجود ندارد. ولی با این نگاه اسلام متاسفانه در جهان امروز باز هم می‌بینیم که به اسم آزادی علیه زن فعالیت می‌کنند و در کشورهای اسلامی سلطه‌گران، زنان را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.

در ادامه این کمیسیون محمدامین عبدالحکیم الچمچمالی پژوهشگر و متفکر از کشور عراق با تبریک میلاد پیامبر (ص) و امام جعفر صادق (ع) اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم داستان‌هایی را فرموده که برخی از این داستان‌ها مربوط به پادشاهان و طاغوتیان است. ما با خواندن آن‌ها و عبرت گرفتن از داستانشان باید یاد بگیریم که به سمت راه آن‌ها نرویم.

وی ادامه داد: متاسفانه در جهان امروز کشورهایی هستند که می‌خواهند اسم پیامبر(ص) را از بین ببرند ولی آن‌ها نمی‌دانند که اگر می‌خواهند به پیشرفت دست پیدا کنند باید نام پیامبر (ص) را بزرگ بدارند. رسول‌الله نعمتی بود که خداوند آن را به جهان عرضه کرد. قبل از بعثت رسول‌الله جهان بی‌نظم و عقیده بود، ولی با وجود این نعمت الهی جهان به اصل و ریشه انسانیت بازگشت.

در ادامه این کمیسیون عفاف‌الحکیم نویسنده و پژوهشگر کشور لبنان با بیان این‌که «خداوند با فرستادن قرآن انسان را از تاریکی نجات داد» اظهار کرد: قرآن یک مساله ربانی و غذای روح انسان است. انسان با رفتن به سمت قرآن از تاریکی نجات پیدا می‌کند و به سمت روشنایی می‌رود. قرآن برای تمام مسائل زندگی حتی جزئی‌ترین آن‌ها نیز برنامه دارد.

وی تصریح کرد:‌ متاسفانه در جهان امروز مسلمانان از اصل قرآن فاصله گرفته‌اند. قرآن انسان‌ها را به وحدت و مصونیت دعوت می‌کند. اگر ما طبق سفارش قرآن عمل کنیم دیگر نسبت به هم توهین نمی‌کنیم و می‌فهمیم که خداوند در قرآن فرموده حرمت مسلمان حتی از خانه کعبه نیز بالاتر است. پس با رفتن به سمت قرآن وحدت خود را حفظ کنید.

در ادامه این کمیسیون آیت‌الله صالحی از علمای برجسته کشور افغانستان اظهار کرد: این ولادت، ولادت تکامل یافتن بشر است. با وجود پیامبر مقدس اسلام، اسلام بهترین آیین و نظام را در جهان هستی دارد. برای همین است که از سال‌های گذشته و از همان ابتدای اسلام تاکنون دشمنان بیکار ننشسته و همواره درصدد نابود کردن دین اسلام بوده‌اند.

وی ادامه داد: آن‌ها از هر روشی استفاده کردند تا به دین اسلام ضربه بزنند و چون کاری از پیش نبردند در آخرین مرحله به اختلاف و تفرقه‌افکنی در بین مسلمانان روی آوردند و ریشه تکفیری‌ها را در جهان اسلام نهادند.

وی گفت: اساس اسلام وحدت است و تمام علمای قم و نجف اشرف نیز باید درصدد این باشند که ریشه تکفیری‌ها را از بین برده و قرآن و وحدت را اساس کار خود قرار دهند و به وحدت و انسجام روی بیاورند.

در پایان این کمیسیون غسان کلاس پژوهشگر و متفکر اسلامی از کشور سوریه با بیان این‌که «متاسفانه در جهان امروز امت اسلامی بیش از هر زمان دیگری مورد هجوم واقع شده‌اند» اظهار کرد: دشمنان اسلام به دنبال نابود کردن اسلام هستند و از طریق جوانان و زنان و تغییر تربیت آن‌ها این اهداف را دنبال می‌کنند. کینه توزان امت اسلامی از هر وسیله‌ای برای پیروز گرداندن باطل خود استفاده می‌کنند. آن‌ها از طریق ماهواره‌ها و اینترنت به خانه‌های مسلمانان رخنه کرده و تربیت جوانان و نونهالان ما را که مهمترین هدفشان آن‌ها هستند، تغییر می‌دهند.

وی ادامه داد: آن‌ها حتی در برنامه‌هایی که برای کودکان نیز تهیه می‌کنند اسلام را تحریف کرده و برای کودکان ما به نمایش می‌گذارند. ما باید در قبال این عمل آن‌ها جوانانمان را مصون بداریم و آن‌ها را با اخلاق قرآنی و اسلامی آشنا کرده تا چشم‌هایشان از دیدن انحرافات نابینا گردد.

پژوهشگر و متفکر اسلامی کشور سوریه در پایان این کمیسیون گفت: ما مسلمانان یک جمعیت میلیاردی را تشکیل می‌دهیم و باید در قبال این کارهای آن‌ها عکس‌العمل نشان داده و مطابق رفتار آن‌ها با خودشان رفتار کنیم. چرا ما چیزی برای پاسخ گفتن به فیلم‌های انحرافی آن‌ها نداریم. ما باید با تولید فیلم‌های پیامبران اسلام که خوشبختانه کشور ایران این کار را در پیش گرفته تلاش کنیم تا جوانانمان را از این انحرافات مصون کرده تا بهترین امت جهان باشیم.

انتهای پیام

کد N65837

وبگردی