آفتاب
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب:

برای رسیدن به وحدت باید کارهای سلبی و ایجابی زیادی انجام داد

برای رسیدن به وحدت باید کارهای سلبی و ایجابی زیادی انجام داد

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی گفت: اگر بخواهیم شیعه و سنی به یک وحدت کامل و جامع برسند، باید کارهای "سلبی" و "ایجابی" زیادی انجام داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن نواب در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «وحدت یکی از مهم‌ترین موضوعات جهان امروز است» اظهار کرد: در 50 سال اخیر این چنین حساسیتی که نسبت به مسئله وحدت وجود دارد، وجود نداشته چراکه امروزه مسلمانان و بخصوص تشیع از هر سال قدرتمند‌تر می‌شوند و ضرب‌آهنگ آن‌ها برای صدمه زدن نیز قدرت و سرعت بیشتری به خود می‌گیرد.

وی ادامه داد: اینکه شیعیان و سنی‌ها بتوانند با یکدیگر هماهنگ شوند حساسیت کشورهای بیگانه را بیشتر می‌کند و آن‌ها درصدد ضربه زدن برمی‌آیند. این مسلمانان هستند که باید با یک رفتار منطقی و به دور از حساسیت‌های مذهبی، درصدد پاسخگویی به آن‌ها برآیند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: مسلمانان باید با یک منطق عقلانی به آن‌ها پاسخ دهند و اگر بخواهیم شیعه و سنی به یک وحدت کامل و جامع برسند، باید کارهای "سلبی" و "ایجابی" زیادی انجام داد.

نواب در ادامه با اشاره به کارهای سلبی که باید انجام دهیم، گفت: یک سری از این کارها این است که برای به وجود آمدن وحدت از مداحی‌های افراطی و تکیه بر روی بعضی از مراسم خرافه دوری کنیم. این کارها باعث می‌شود که وحدت از بین برود. ما نباید نسبت به مقدسات یکدیگر بی‌حرمتی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به کارهای "ایجابی" که باید انجام دهیم، گفت: شیعه و سنی برای رسیدن به وحدت، راه طولانی در پیش دارد و باید تلاش زیادی انجام دهد، آن‌ها باید با هم یکپارچه بوده و نگذارند که دشمنان بر آن‌ها مسلط شوند. باید به سابقه درخشان و طولانی تاریخ شیعه و سنی نگاه کنند و روی آن مسائل تاکید کنند به جای اینکه بر یک سری از اختلافات سطحی دامن بزنند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی گفت: برای وحدت باید به تاریخ مراجعه کنیم و ببینیم که شیعه و سنی چه جاهایی پشت همدیگر بودند. زمانی که جمعیت شیعیان در اقلیت بود، بارها سنی‌ها پشت شیعیان ایستادند، چرا که ما برادران دینی یکدیگر هستیم و باید همواره پشت همدیگر بایستیم.

نواب در پایان گفت: امروزه عصر، عصر گفت‌وگوی ادیان است. ما چرا گفت‌وگو را با برادران دینی‌مان کنار گذاشته‌ایم و به جدل با یکدیگر می‌پردازیم. اگر تاریخ انبیا و سوابق دینی یکدیگر را مطالعه کنیم حتما به مشترکات عمیقی دست می‌یابیم که می‌تواند باعث به وجود آمدن وحدت شود.

انتهای پیام

کد N65509

وبگردی