آفتاب

انفجار ولایت کونر را لرزاند/ کشته شدن یک نظامی ناتو در افغانستان

انفجار ولایت کونر را لرزاند/ کشته شدن یک نظامی ناتو در افغانستان

کشته شدن یک نظامی ناتو در جنوب افغانستان، انفجار در ولایت کونر و ادامه مخالفتهای کرزای با امضای پیمان راهبردی با واشنگتن از جمله خبرهای مرتبط با افغانستان به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، در پی کشته شدن شش غیرنظامی افغانی در جریان حمله هوایی نیروهای خارجی در ولایت پروان، حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان در تماس تلفنی با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان بار دیگر تاکید کرد در صورتی که آمریکا تمام پیش شرط های پیمان راهبردی واشنگتن و کابل را نپذیرد، این پیمان امضا نمی شود.

در همین حال سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که هیچ تغییری در موضع افغانستان در قبال پیمان راهبردی با آمریکا ایجاد نشده است.

کرزای پیش شرط امضای پیمان راهبردی با واشنگتن را پایان حملات به منازل مسکونی، برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه، ایجاد صلح و ثباتی پایدار در افغانستان و سپردن زندانیان گوانتانامو به دولت عنوان کرده است.

شورای امنیت ملی افغانستان نیز چنین اقدام آمریکا را در تضاد با تعهدات قبلی این کشور و با هدف تحت فشار قرار دادن کابل برای امضای پیمان راهبردی با واشنگتن عنوان کرده است که در صورت امضای آن نیروهای آمریکایی می توانند حتی پس از سال آتی در این کشور باقی بمانند.

این درحالیست که واشنگتن حضور نیروهای آمریکایی برای آموزش نیروهای افغانی پس از سال 2014 را منوط به انعقاد توافقنامه امنیتی دوجانبه تنها در چند هفته آتی نه چند ماه خوانده است.

در پی کشته شدن یک نظامی دیگر ناتو در جنوب افغانستان تلفات نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی از ابتدای سال جاری در این کشور به شش نفر رسید.

در بیانیه ناتو به هویت نظامی کشته شده اشاره نشده است، اما احتمال می رود که نظامی کشته شده آمریکایی باشد.

رسانه ها همچنین از اعتصاب غذای شماری از  زندانیان زن در زندان کابل در اعتراض به عملکرد دولت افغانستان خبر دادند.

همچنین رسانه های خبری لحظاتی پیش گزارش دادند که یک انفجار ولایت کونر در شرق افغانستان را لرزاند و احتمال می رود تلفات این انفجار زیاد باشد.

کد N65345

وبگردی