آفتاب
با وجود درگیری شدید نمایندگان؛

بیش از 10 لایحه در پارلمان اوکراین تصویب شد

بیش از 10 لایحه در پارلمان اوکراین تصویب شد

یک رسانه غربی از تصویب لایحه بودجه سال 2014 اوکراین و 10 لایحه دیگر با وجود درگیری فیزیکی شدید نمایندگان و همچنین زخمی شدن چندین نفر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، یورونیوز از تصویب لایحه بودجه سال 2014 اوکراین و 10 لایحه دیگر از جمله اعمال محدودیت در برگزاری تظاهرات در پارلمان با وجود درگیری فیزیکی شدید نمایندگان مخالف و موافق دولت و همچنین زخمی شدن چندین نماینده خبر داد که برای اجرا، رئیس جمهور نیز باید آن را امضا کند.

بر اساس قانون جدید که با 235 رای مثبت تصویب شد، معترضانی که دست به محاصره ساختمان های دولتی زده، تا پنج سال روانه زندان می شوند. همچنین معترضانی که ماسک به چهره دارند یا کلاه ایمنی بر سر می گذارند، محکوم به جریمه نقدی شده یا بازداشت می شوند. از سوی دیگر کاربرانی که علیه دولت، مطالبی را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند، به یک سال حبس محکوم می شوند.

ویتالی کلیچکو از جناح مخالف در پارلمان اوکراین در گفتگو با خبرنگاران تصمیم پارلمان را برای اعمال محدودیت در برگزاری تظاهرات مغایر با قوانین و مقررات و به نفع دولت خواند و هشدار داد: موضوع عدم رای اعتماد به رئیس پارلمان و رئیس جمهور را به همه پرسی می گذاریم.

جان تامبینسکی سفیر اتحادیه اروپا در اوکراین نیز ضمن محکوم کردن روش تصویب این قانون اعلام کرد که این قانون به جای آنکه از طریق سیستم الکترونیکی رای‌گیری به تصویب برسد، تنها از طریق بالا بردن دست نمایندگان تصویب شد.

این اظهارات در حالیست که با وجود ممنوعیت برگزاری هر گونه تظاهرات در مرکز کی یف، حامیان دولت با تجمع مقابل پارلمان حمایت خود را از طرح بودجه حزب حاکم اعلام کردند.

اعتراضات اوکراین از 21 نوامبر (30 آبان) و بعد از تصمیم دولت برای تعلیق گفتگوها با اتحادیه اروپا آغاز شد. اروپایی ها معتقدند تصميم کی يف تحت فشار روسيه صورت گرفته است.

اتحاديه اروپا در سال 2009 برنامه موسوم به مشارکت شرقی را به شش عضو پيشين اتحاد جماهير شوروی پيشنهاد کرد. هدف از اين برنامه يکپارچه سازی قوانين و مواضع اقتصادی و سياسی اعلام شد.

کد N65101

وبگردی