آفتاب

دفتر حقوق بشر سازمان ملل مخالفان سوری را به جرایم جنگی متهم کرد

دفتر حقوق بشر سازمان ملل مخالفان سوری را به جرایم جنگی متهم کرد

کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل طی بیانیه‌ای هشدار داد گروه‌های مخالف در سوریه با کشتارهای غیرقانونی و جنایاتی که مرتکب می‌شوند حقوق بین‌الملل را نقض کرده‌اند که می‌تواند جزو جرایم جنگی محسوب شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دفترکمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در این بیانیه اعلام کرد طی دو هفته گذشته گزارشاتی را به دست آورده که نشان می‌دهد گروه‌های مخالف در مناطق شمالی تحت درگیری در سوریه همچنان به کشتار غیرنظامیان و یا سربازانی می‌پردازند که هیچ دخالتی در جنگ ندارند. این گزارشات به ویژه گویای این حقیقت است که گروه دولت اسلامی شام و عراق از عاملان اصلی این کشتارها هستند.

ناوی پیلای در این باره گفت: براساس اظهارات شاهدان این جنایات و آمارهای بدست آمده گروه های مخالف تندرو از ابتدای سال جاری تاکنون شمار زیادی از بازداشت شدگان را که در زندان‌های تحت اختیارشان بودند اعدام کرده‌اند.

وی تاکید کرد که تعیین آمار دقیق این تلفات کاری سخت و دشوار است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری سازمان ملل، هفته ابتدایی ماه ژانویه افراد بسیاری توسط گروه‌های مخالف مسلح در شهر ادلب کشته شده‌اند. همچنین در روز ششم ژانویه در شهر حلب در محل استقرار دولت اسلامی شام و عراق، اجساد سه غیرنظامی کشف شد که همگی دستانشان بسته و از ناحیه سر هدف اصابت گلوله قرار گرفته بودند.

در روز هشتم ژانویه نیز در شهر حلب در یک بیمارستان کودکان اجساد زیادی پیدا شده بود که اغلب آنها با دست و چشم‌های مورد اصابت گلوله قرار گرفته بودند این بیمارستان مدت‌ها بود که به عنوان پایگاه دولت اسلامی شام و عراق مورد استفاده بود. شاهدان تاکید کردند که چهارتن از این اجساد متعلق به خبرنگاران محلی بوده است.

پیلای در ادامه اظهار کرد: در شهر رقه نیز شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت اسلامی شام و عراق در یک ماه گذشته و در جریان باز پس‌گیری کنترل این شهر مرتکب کشتارهای زیادی شده‌اند. اما نمی‌توان تعداد دقیق این تلفات را تعیین کرد.

وی هشدار داد که براساس حقوق بین‌الملل هرگونه خشونت علیه افراد و امنیت آنها ممنوع است و هیچ کس در هیچ شرایطی نمی‌تواند علیه فردی دیگر مرتکب شکنجه قتل، قطع عضو و یا هر رفتار خشونت آمیز دیگری شود.

وی علاوه بر این گفت: کشتار غیرنظامیان و یا افرادی که در جنگ دخالتی ندارند نقض آشکار حقوق بشر و حقوق بین الملل بشر دوستانه است و جز و جرایم جنگی محسوب می‌شود.

کمیسیونر عالی حقوق بشر ابراز نگرانی کرد که این گزارشات و آمارها زنگ خطری است در خصوص عملکرد گروه‌های مخالف در سوریه و گویای این واقعیت است که افراد زیادی در اسارت این گروه‌ها قرار دارند که جان آنها در خطر است.

وی متذکر شد براساس حقوق بین‌الملل بشر دوستانه گروگانگیری در جنگ یک اقدام غیرقانونی است و می‌تواند جزو جرایم جنگی تلقی شود.

ناوی پیلای از تمام طرف‌های درگیر در سوریه خواست تا با افرادی که در اسارتشان هستند بطور انسانی و طبق قوانین بین‌الملل رفتار و هر چه فوری آنها را آزاد کنند.

جنگ داخلی در سوریه که به زودی وارد چهارمین سال خود خواهد شد تاکنون بیش از 100هزار کشته بر جای گذاشته و حدود 9 میلیون تن را نیازمند کمک‌های فوری بشردوستانه کرده است. همچنین در جنگ اخیر میلیون‌ها انسان در داخل مرزها و یا بیرون از این کشور آواره شده و موارد متعدد نقض حقوق بشر همچون ناپدید شدن‌های اجباری،‌ شکنجه و بازداشت‌های خودسرانه رخ داده است.

انتهای پیام

کد N65004

وبگردی