آفتاب

پارلمان اروپا به ترکیه هشدار داد

پارلمان اروپا به ترکیه هشدار داد

آنکارا - ایرنا - پارلمان اروپا پس از انتقاد ˈاستفان فولهˈ مسوول توسعه اتحادیه اروپا، در مورد نقض استقلال قوه قضاییه در ترکیه به دولت آنکارا هشدار داد.

به گزارش روز جمعه ایرنا ، ˈالمار بروکˈ رییس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا با هشدار به دولت آنکارا در مورد نقض استقلال قوه قضاییه در این کشور گفت: یک قوه قضاییه مستقل کلید مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا است.

بروک با اشاره به این که تغییر ساختار شورای عالی قضات و دادستان های ترکیه در نتیجه تغییر مواد قانون اساسی در سال 2010 میلادی امری صحیح بود ، افزود: اصلاحات در قوه قضاییه ترکیه باید در مشورت با اتحادیه و شورای اروپا و منطبق با معیارهای نشست های کپنهاک و ونیز انجام شود.

بروک با تاکید بر این که آنکارا باید مشورت های متمادی با نهادهای اتحادیه اروپا داشته باشد ، تصریح کرد : دولت آنکارا باید با حساسیت اصول تعادل بین قوا و اصل نظارت را مد نظر قرار دهد و ادعاهای مربوط به فساد مالی و ارتشاء در ترکیه باید به صورت شفاف و بی طرفانه و به دور از مداخلات سیاسی پیگیری شود.

ˈاستفان فولهˈ مسوول توسعه اتحادیه اروپا نیز پیش از این در دیدار با ˈمولت چاووش اوغلوˈ وزیر اتحادیه اروپای ترکیه با اشاره به نامزدی این کشور برای عضویت در اتحادیه اروپا گفت: 28 کشور عضو اتحادیه اروپا خواستار بی طرفی دولت آنکارا در رسیدگی به پرونده ارتشا و فساد مالی در این کشور هستند.

فوله با اشاره به طرح نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه برای تغییر شورای قضات و دادستان های کشور افزود: امید می رود که این تغییرات براساس معیارهای اتحادیه اروپا صورت گیرد.

وی گفت: این اتحادیه پیش نویس طرح نمایندگان حزب حاکم ترکیه در باره تغییر شورای قضات و دادستان های این کشور را بررسی و نقطه نظرات خود را پیش از تصویب این طرح اعلام خواهد کرد.

مسوول توسعه اتحادیه اروپا در این دیدار نگرانی های خود را از آزادی مطبوعات در ترکیه اعلام کرد و خواستار استقلال قوه قضاییه این کشور شد.

اتحادیه اروپا پیش از این نیز از رخدادهای اخیر در ترکیه در پی بروز تنش سیاسی ناشی از رسوایی اقتصادی در این کشور ابراز نگرانی کرده بود.

سخنگوی استفان فوله با تاکید بر این که استقلال قوه قضاییه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا از ارزش های اساسی به شمار می رود، گفت: ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه موازین استقلال قوه قضاییه این کشور را بطور مستقیم نقض کرده است.

وی با تاکید بر این که مساله استقلال قوه قضاییه از مهم ترین شرایط اتحادیه اروپا برای عضویت در این اتحادیه است، افزود: نقض استقلال قوه قضاییه در ترکیه طرح عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را با مخاطره روبه رو می سازد.

سخنگوی مسوول توسعه اتحادیه اروپا این هشدار را پس از تغییر آیین نامه مربوط به عملیات مختلف پلیس ترکیه که به درخواست دادستانی این کشور انجام می شود و منوط کردن آن به اجازه مقامات رده بالای محلی منطقه از جمله فرمانداران و استانداران اعلام کرد.

برکناری و تصفیه گسترده روسای پلیس شهرهای مختلف ترکیه در پی عملیات مبارزه با فساد و ارتشا که به دستگیری فرزندان دو وزیر سابق کابینه ترکیه و برخی از مقامات بلندپایه این کشور و متهم شدن چهار وزیر کابینه اردوغان به فساد مالی منجر شد، در نارضایتی اتحادیه اروپا و هشدار این اتحادیه به ترکیه نقش داشته است.

ناظران آگاه هشدارهای مسوولان بلندپایه اتحادیه اروپا خطاب به اردوغان در آستانه سفر هفته آتی وی به بروکسل را مهم ارزیابی می کنند.

خاورم**2012** 230 ** 1917
کد N64952

وبگردی