آفتاب
میرمنتظمی «p2» را در جشنواره تئاتر فجر به صحنه می‌برد؛

ضحاک بهانه پیوند ایران و ارمنستان شد

ضحاک بهانه پیوند ایران و ارمنستان شد

کاخ ضحاک آخرین سال‌های شاهنشاهی را پشت سر می‌گذارد، تبدیل به محل کشتار انسان‌های بی‌شمار شده و دیگر جایگاه سابق را ندارد.

ایلنا: نمایش "p2" محصول مشترک "کارگاه تئاتر سایه ایران" و گروه "مهیر" ارمنستان مراحل پایانی تمرین‌های خود را برای حضور در سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پشت سر می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی میرمنتظمی کارگردان این اثر در ارتباط با مراحل مختلف آماده‌سازی نمایش جدید خود و گروه برای اجرا گفت: خلق این نمایش با طرح اولیه‌ای از من و به پیشنهاد آلبرت بیکجانی، یکی از دو تهیه کننده کار در ادامه همکاری سال گذشته با گروه مهیر ارمنستان اتفاق افتاد. نمایش "p2" با حضور 10 بازیگر که نیمی از آن‌ها ایرانی و نیم دیگر ارمنی هستند در قالب سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه می‌رود.

میرمنتظمی که سال گذشته نمایش "فرکانس" را روی صحنه داشت در ارتباط با شیوه مورد نظر خود برای خلق اثر بیان کرد: "کارگاه تئاتر سایه ایران" همواره بر خلق نمایش به شیوه کارگاهی تاکید دارد که در خلق این نمایش نیز از همین شیوه بهره گرفتیم، درحالیکه فرصت زیادی تا برگزاری جشنواره تئاتر فجر باقی نبود اما تلاش کردیم کار به صورت کارگاهی پیش برود. بر همین اساس طرحی در ذهن داشتم که طی گفتگوها مطرح شد و اثر گام به گام شکل گرفت.

وی به نگارش متن و وظیفه گروه ارمنستان در خلق این اثر اشاره کرد و ادامه داد: عباس جمالی، مجید غلامعلی‌نژاد و امین طباطبایی نویسندگان نمایش "p2" هستند که کار نگارش را با توجه به گفتگوها پیش بردند و می‌توانم عنوان کنم متن همچنان در حال تغییر است و اثر در حین تمرین‌ها شکل می‌گیرد. گروه ارمنستان هم با توجه به تمرکز زیادی که بر حرکات فرم بدن دارد بیشتر طراحی حرکات فرم بازیگران را بر عهده داشته است.

این کارگردان در مورد چگونگی سازگاری گروه مهیر ارمنستان با شیوه در نظر گرفته شده توسط گروه ایران اظهار داشت: ابتدا کمی مشکل داشتیم و ناهماهنگی‌هایی پیش آمد اما با یکدیگر صحبت‌های زیادی انجام دادیم و مسائل طی جلسه‌های متعدد کمتر شد.

میرمنتظمی در انتها به داستان نمایش "p2" اشاره کرد و گفت: در این اثر داستان ضحاک شاهنامه فردوسی روایت می‌شود اما خبری از نمایش‌ها و آیین‌های ایرانی نیست. کاخ ضحاک آخرین سال‌های شاهنشاهی را پشت سر می‌گذارد و تبدیل به محل کشتار انسان‌های بی‌شمار شده و دیگر قدرت و جایگاه سابق را ندارد. به نوعی می‌توان چنین عنوان کرد که داستان مورد نظر کاملا از فیلتر ما عبور کرده و به شیوه‌ای تازه بیان شده است.

این چهارمین تجربه حضور میرمنتظمی در جشنواره تئاتر فجر پس از اجرای نمایش‌های "زن، مرد"، "فرکانس" و "ابرها" محسوب می‌شود.

نمایش "p2" محصول مشترک ایران و ارمنستان، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۲-۳ بهمن) طی دو سانس 18 و 20 در تالار حافظ روی صحنه خواهد رفت.

میرمنتظمی پیش‌تر در نظر داشت تا نمایش "کرگدن" نوشته اوژن یونسکو را برای اجرا در این دوره از جشنواره تئاتر فجر آماده کند اما به دلیل مشکلات ایجاد شده برای مرکز تئاتر مولوی و بازسازی مجموعه، تمرین‌ و آماده‌سازی این اثر به سال آینده موکول شد.

عوامل نمایش "p2" عبارتند از: طراح و کارگردان: سیدمرتضی می‌رمنتظمی، تهیه کنندگان: محمد قدس، آلبرت بیگجانی، گروه نویسندگان: عباس جمالی، امین طباطبایی، مجید غلامعلی، مجری طرح: خیام وقار کاشانی، سرپرست نویسندگان: عباس جمالی، دراماتورژ: سعید هاشم‌زاده، گرافیک صحنه: کاوه مرحمتی، طراح حرکات: تسولاک ملکه گالاستین، طراح صحنه: سیدمرتضی می‌رمنتظمی، طراح لباس: شهرزاد شفیعی، طراح نور: رضا حیدری، مدیر تولید: آلبرت بیگجانی، مدیر اجرایی: وحید ملکی، دستیار کارگردان: محمد قاضی مقدم، منشی صحنه: زینب قادری، مدیر صحنه: محمد امین توکلیان پور، عکاس: مهدی آشنا، عکاس پشت صحنه: مرضیه شاطر طوسی، عکاس خبری: لیلا جعفری، مشاور طراحی: الهه مرجووی، مهرنوش بلمه

تسولاک ملکه گالاستین، شوقر گالاستین، پترس قازانچیان، آرن زرکریان، عباس جمالی، فرزانه سهیلی، محمد الله دادی، رشید آقایی، محمد موذن، بیژن سراجی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

کد N64757

وبگردی