آفتاب

سیا همچنان مسئول حملات پهپادی آمریکا است

سیا همچنان مسئول حملات پهپادی آمریکا است

در حالی که رئیس‌جمهوری آمریکا ماه مه سال گذشته میلادی گفته بود که کنترل برنامه‌ پهپادی این کشور از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به پنتاگون محول می‌شود، اما گزارشی جدیدی حاکی از آن است که کنگره مانع این اقدام شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله خود نوشت، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا و کمیته تخصیص بودجه سنا به صورت محرمانه در تلاشند تا تضمین کنند که یک بند محرمانه مربوط به جنگ پهپادی آمریکا در تازه‌ترین لایحه بودجه دولت گنجانده شود.

اگر این قانونگذاران موفق شوند احتمالا تمایلات ذکر شده باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در رابطه با برنامه پهپادی مناقشه‌آمیز این کشور رد و کنترل این مساله جزء صلاحیت‌های سازمان سیا باقی خواهد ماند.

گرگ میلر، گزارشگر اطلاعاتی روزنامه واشنگتن پست همچنین نوشت، این ماده در یک الحاق محرمانه شامل 1 / 1 تریلیون دلار لایحه بودجه ذکر شده که اواخر روز دوشنبه در کنگره مطرح شد و بودجه را در میان برنامه‌های فدرال سراسر کشور تقسیم کرد.

در حال حاضر بر اساس منابع میلر، یک ماده قانون محرمانه مانع تلاش‌های اوباما برای تجدیدنظر در استفاده آمریکا از پهپادها برای مبارزه با مظنونین تروریست برون مرزی می‌شود.

وی در ادامه نوشت، لایحه مطرح شده روز دوشنبه شامل هیچ تغییراتی در رابطه با برنامه هواپیماهای بدون سرنشین نبود اما در یکی از بخش‌ها که بودجه پنتاگون را توضیح می‌دهد، آمده است: تنظیمات برنامه‌های محرمانه در این پیوست محرمانه ذکر شده است.

واشنگتن پست در مقاله خود نوشت: سخنگویان کاخ سفید، سازمان سیا و پنتاگون از اظهارنظر در رابطه با این مساله امتناع کردند اما منابعی که خواستند نامشان فاش نشود، تاکید کردند که این اقدام استفاده از منابع مالی فدرال برای انتقال کنترل برنامه پهپادی به وزارت دفاع را محدود می‌کند.

اوباما در جریان سخنرانی‌اش در دانشگاه دفاع واشنگتن گفت، می‌خواهد برنامه پهپادی‌اش شفاف‌تر باشد. در همان هفته وی یک دستور ریاست جمهوری محرمانه را امضا کرد و یکی از مقام‌های ارشد دولتش گفت: نشانه‌ای از ترجیح وزارت دفاع برای استفاده از زور و قدرت در خارج از مناطق جنگی وجود دارد.

سنا چند ساعت پس از انتشار این مقاله، سناتور جان مک‌کین را نسبت به این اتهامات که همکارانش در تلاشند تا به صورت محرمانه مانع از نتیجه بخش شدن برنامه‌های اوباما شوند، به چالش کشید.

وی تاکید کرد: این مساله به کمیته اختصاص بودجه هیچ ارتباطی ندارد. کمیته سرویس‌های مسلح و کمیته اطلاعات مسئول این تصمیم گیری‌ها هستند. هیچ جلسه‌ای در کمیته اطلاعات و یا در کمیته سرویس‌های مسلح برگزار نشده است. این مساله نقض روندی است که سنا موظف است که پیش بگیرد.

انتهای پیام

کد N64627

وبگردی