آفتاب

راشد الغنوشی: به اعضای اخوان المسلمین پناهندگی سیاسی می دهیم

راشد الغنوشی: به اعضای اخوان المسلمین پناهندگی سیاسی می دهیم

تهران- ایرنا- رهبر حزب النهضه تونس ضمن انتقاد از همه پرسی قانون اساسی جدید مصر، اعطای پناهندگی سیاسی به اعضای اخوان المسلمین این کشور را بعید ندانست.

به گزارش خبرگزاری ˈیونایتدپرسˈ، راشد الغنوشی رهبر حزب النهضه تونس در اظهاراتی که از رادیو محلی تونسی ˈشمس اف امˈ پخش شد، گفت: سازمان ملل نهادی مختص پناهندگان دارد و تمامی اعضای این سازمان می توانند به سیاستمدارانی که در معرض آزار و اذیت قرار می گیرند، پناهندگی دهند. تونس نیز یک کشور دمکراتیک و پایبند به سازوکار سازمان ملل است.ˈ

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اعطای پناهندگی به اعضای اخوان المسلمین گفت: ˈتمامی شهروندان ساکن در کشورهای عربی اعم از اعضای اخوان المسلمین و یا سایر افراد که مورد ستم واقع شده اند، بر اساس قوانین سازمان ملل حق دارند از پناهندگی سیاسی بهره مند شوند.ˈ

الغنوشی همچنین از همه پرسی قانونی اساسی جدید مصر به شدت انتقاد کرد و نتایج اعلام شده را دلیلی بر بیهودگی و نمایشی بودن آن دانست.

رهبر حزب النهضه تونس با بیان این که آنچه در مصر در حال وقوع است، به هیچ وجه به معنای خواسته و اراده ملت این کشور نیست، تاکید کرد که هیچ قانون اساسی نمی تواند رای مثبت 90 درصد رأی دهندگان را کسب کند.

برپایه گزارش رسانه های مصر، سازمان اخوان المسلمین به منظور بررسی آخرین تحولات سیاسی مصر پس از همه پرسی قانون اساسی و تبیین برنامه ها و ساز وکارهای آینده خود از دیروز (پنج شنبه) کنفرانسی را به مدت سه روز در تونس برگزار کرده است.

بر همین اساس، بیش از 42 شخصیت عربی و اسلامی از مصر، اردن، سوریه، فلسطین، اندونزی، سریلانکا، لبنان و منطقه کردستان عراق در این کنفرانس که با حمایت حزب حاکم النهضه تونس برگزار می شود، شرکت دارند.

مقامات مصر براساس آخرین نتایج شمارش آرای همه پرسی قانون اساسی این کشور اعلام کردند که اکثریت قاطع شرکت کنندگان در همه پرسی به پیش نویس قانون اساسی این کشور رای مثبت داده اند.

به گفته این مقامات، نتایج تا صبح امروز( جمعه) نشان می دهد که 98 درصد شرکت کنندگان در همه پرسی به پیش نویس قانون اساسی مصر رای مثبت و 2 درصد رای منفی دادند.

وزارت کشور مصر تعداد واجدین شرایط رای دادن را 52 میلیون و 742 هزار و 139 نفر اعلام کرد و گفت که از این تعداد، 21 میلیون و 739 هزار و 384 نفر در همه پرسی شرکت کردند.

ارتش مصر در ژوئیه 2013 محمد مرسی رییس جمهور منتخب این کشور را به دنبال اعتراضات خیابانی علیه او، از قدرت برکنار کرد.

قرار است پس از تایید قانون اساسی مصر انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی برگزار شود.

مترجمام*1049**2017
کد N64482

وبگردی