آفتاب

انتقاد علنی سازمان ملل از واتیکان درخصوص آزار جنسی کودکان

انتقاد علنی سازمان ملل از واتیکان درخصوص آزار جنسی کودکان

در یکی از جلسات کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد، برای نخستین‌ بار به طور علنی از واتیکان درباره نحوه برخورد با آزار جنسی کودکان توسط کشیش‌ها انتقاد شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این جلسه مقامات واتیکان، مرکز کلیسای کاتولیک، زیر رگباری از پرسش‌های سنگین قرار گرفته‌اند که چرا جزئیات این آزارهای جنسی را منتشر نمی‌کنند و توضیحی نمی‌دهند که برای جلوگیری از تکرار این رفتارها در آینده چه می‌کنند.

در دهه‌های گذشته سوءاستفاده جنسی از کودکان توسط کشیشان، از بحث‌برانگیز‌ترین مسائلی بوده که کلیسای کاتولیک با آن روبرو شده است.

در جلسه روز پنج‌شنبه سر اسقف سیلوانو توماسی، نماینده ناظر واتیکان در مقر سازمان ملل متحد در ژنو، گفت چنین جرایمی "غیرقابل‌توجیه" هستند و "مصونیت" همه کودکان باید حفظ شود.

در ماه گذشته میلادی، واتیکان حاضر نشد به درخواست کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد، سی.آر.سی، درباره آزار جنسی کودکان اطلاعاتی بدهد.

مرکز مسیحیت کاتولیک در این باره گفته بود، این اطلاعات را تنها در صورتی ارائه می‌کند که یک کشور دیگر آن‌ها را برای رسیدگی قضایی بخواهد.

برخی از رسوایی‌های آزار جنسی در کلیسای کاتولیک

آلمان: یک کشیش در سال ۲۰۱۲ اتهام ۲۸۰ فقره سوءاستفاده جنسی سه کودک ظرف یک دهه را پذیرفت.

آمریکا: افشاگری‌ها از آزار جنسی کودکان در دهه ۱۹۹۰ توسط دو کشیش در بوستون، مایه خشم عمومی شد.

بلژیک: اسقف بروژ در آوریل ۲۰۱۰ پس از پذیرفتن آزار جنسی یک پسربچه برای چند سال استعفا داد.

ایتالیا: کلیسای کاتولیک در ایتالیا پذیرفت که در سال ۲۰۱۰ حدود ۱۰۰ پرونده کشیش کودک‌آزار در یک دهه گذشته گزارش شده است.

ایرلند: گزارشی در سال ۲۰۰۹ گفت که آزار جنسی و روانی، در سراسر قرن بیستم در مدرسه‌ها و پرورشگاه‌های تحت مدیریت کلیسای کاتولیک "همه‌گیر" بوده است.

قربانیان آزار جنسی گفته‌اند امیدوارند این نشست، تشکیلات مذهبی کاتولیک را وادار کند که به "پنهان‌کاری" در این باره پایان دهد.

پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان، ماه گذشته اعلام کرد که قرار است کمیته‌ای در واتیکان برای مبارزه با آزار جنسی کودکان در کلیسا تشکیل شود.

واتیکان یکی از امضاکنندگان پیمان حقوق کودک سازمان ملل متحد است. این پیمان‌نامه، ضمانت حقوقی دارد که برای حمایت از آسیب‌پذیرترین بخش جامعه یعنی کودکان و پرورش آنان تشکیل شده است.

با وجود افشاگری‌های متعدد درباره سوءاستفاده جنسی کشیش‌ها از کودکان در اروپا و دیگر قاره‌ها، واتیکان دو دهه گذشته گزارشی درباره میزان پیشرفت در اجرای این پیمان‌نامه ارائه نکرده است. پاپ در یکی از وعظ‌های خود گفته است که رسوایی‌های آزار جنسی کودکان، "مایه شرم کلیسا" بوده‌اند.

در نشست ژنو، سارام اوویدو، عضو کمیته حقوق کودک گفت: "واتیکان هنوز برای بازرسی از کسانی که متهم به سوءاستفاده جنسی هستند و یا پیگرد حقوقی آنان هیچ ساز و کاری ایجاد نداده است."

یک سوال دیگر این کمیته از مقامات واتیکان این بوده است که چرا این مرکز مسیحیت کاتولیک جهان همچنان آزار جنسی کودکان را "خلاف اخلاقیات" می‌خواند به جای این که آن را "جنایت علیه کودکان" بشمارد.

برخی از ناظران این جلسه گفته‌اند از این بابت کلافه شده‌اند که پاسخ‌های روشن و واضحی نگرفته‌اند. سر اسقف توماسی در این جلسه درباره پیگرد حقوقی متجاوزان، گفت که آن کشیش‌های متخلف "شهروند کشور خود بوده‌اند و در نظام قضایی خود به اعمال آنان رسیدگی می‌شود".

اما در پاسخ به این سوال که آیا واتیکان، اسقف لهستانی متهم به آزار جنسی کودکان را تحویل خواهد داد، گفت که بازپرس‌های واتیکان در حال تحقیق از او هستند.

ژوزف وسولوفسکی، فرستاده ویژه پاپ به جمهوری دومینیک، در ماه سپتامبر و در پی اتهام سوءاستفاده جنسی از کودکان، به واتیکان فراخوانده شده بود.

هرچند سوال‌ها متعدد و گسترده بوده ولی دسته‌دسته مطرح شده‌اند و به هیئت اعزامی واتیکان هم فرصت داده شده برای آماده‌ کردن پاسخ‌هایش، وقت تنفس بگیرد. برخی از ناظران این جلسه گفته‌اند از این بابت کلافه شده‌اند که پاسخ‌های روشن و واضحی نگرفته‌اند.

در عین حال باربارا بلین، رئیس یکی از گروه‌های نماینده قربانیان آمریکایی آزار کودکان در کلیسای کاتولیک، به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفته که این جلسه "قربانیان را در سراسر جهان امیدوار کرده است".

او گفته است با این حال این جلسه "ثبت کرد که مقامات واتیکان چقدر از پاسخ‌ دادن به سوال‌ها طفره رفتند با این که ادعا می‌کنند در این باره شفاف هستند".

انتهای پیام

کد N64415

وبگردی