آفتاب

گزارشی ازآخرین تحولات درشبه جزیره کره

گزارشی ازآخرین تحولات درشبه جزیره کره

پکن - ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه در اظهاراتی حفظ صلح و ثبات درشبه جزیره کره را وظیفه همه طرف ها دانست.

به گزارش ایرنا،ˈ هونگ لیˈ از همه طرف ها خواست که با حفظ خویشتنداری ثبات درشبه جزیره کره را حفظ کنند.

سخنگوی چین این مطلب را در واکنش به تحریک آمیز دانستن رزمایش های سالانه آمریکا و کره جنوبی از سوی کره شمالی بیان کرد.

وی با اشاره به اینکه موضع چین درقبال مساله شبه جزیره کره همواره واضح است، تاکید کرد. چین ازحفظ صلح و ثبات شبه جزیره کره و حل مساله هسته ای آن ازطریق گفت وگو حمایت می کند.

خبرگزاری رسمی کره شمالی دیروز درگزارشی هرگونه برگزاری رزمایش مشترک بین آمریکا و کره جنوبی را ˈتحریک آمیزˈ و ˈفاجعه بار ˈ خوانده است.

در همین حال کمیسیون دفاع ملی کره شمالی نیز خواستار تجدید نظر در برگزاری رزمایش های سالانه بین کره جنوبی و آمریکا شده که قرار است از ماه آینده میلادی شروع شود.

این کمیسیون تاکید کرده که پیشنهادهای اخیر رهبران دو کره می تواند یخ های روابط را آب کند اما برگزاری رزمایش ها و احتمال درگیری در منطقه یک ˈفاجعه هسته ای ˈ را رقم خواهد زد.

کره جنوبی مدعی است که تمرین های نظامی مشترک با آمریکا طبیعت دفاعی دارد. اما کره شمالی آنها را به عنوان یک اقدام برای برای حمله پیشدستانه می داند و می گوید بر همین اساس بازدارندگی هسته ای خود را درقبال دشمن اصلی یعنی آمریکا حفظ خواهد کرد.

ارتش آمریکا سال گذشته به بهانه چند رزمایش مشترک با کره جنوبی و برهم زدن شرایط در شبه جزیره کره توانست هواپیماهای بمب افکن بی - 52 و جنگنده های راهبردی بی دو را در منطقه مستقر کرد.

کمیته وحدت صلح آمیز کره شمالی این اقدامات آمریکا را فاجعه آمیز و باعث بحران در روابط بین دو کره دانسته است .

ˈکیم جونگ اون ˈ رهبر کره شمالی در پیام آشتی جویانه ای به مناسبت آغاز سال 2014 خواستار بهبود روابط دو کره شده است.

دولت کره شمالی سال گذشته نیز حداقل دوبار به طور رسمی از دولت آمریکا خواست برای کاهش تنش در شبه جزیره کره به مذاکرات مستقیم اما بدون هرگونه پیش شرط تن دهد.

این در شرایطی که خبرگزاری رسمی چین امروز به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش داد که سیاست واشنگتن در قبال پیونگ یانگ تغییر نکرده و این کشور باید برنامه هسته ای خود را کنار بگذارد.

وی افزود: واشنگتن و متحدان آن یعنی ژاپن و کره جنوبی کنار گذاشتن سلاح های هسته ای توسط کره شمالی را به عنوان یک شرط برای از سرگیری مذاکرات شش جانبه تعیین کرده اند.

این درحالیست که کره شمالی می گوید به عنوان یک قدرت هسته ای حاضر به نشستن پشت میز مذاکره است و بحث خلع سلاح هسته ای زمانی معنی پیدا می کند که آمریکا به عنوان بزرگترین دارنده بمب های اتمی تکلیف خود را با جامعه بین الملل مشخص کند.

به گفته پیونگ یانگ عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح هسته ای یک بحث ثانویه است که بعد از پایان دشمنی های واشنگتن و خروج نیروهای آمریکایی از منطقه می تواند مورد بحث قرار گیرد.

آساق ** 275 **
کد N64266

وبگردی